Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
- CNC Viking
- Kontakt:
Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Hej,
Tänkte att det vore bra med en tråd där vi tar upp olika CNC-Svarv-projekt med DETALJER som vi svarvat / tänker svarva i främst olika Metaller och Plaster. Tråden är inte ämnad att ta upp detaljer i trä och liknande.
Här kan vi visa upp våra CNC-svarvade detaljer, framtida detaljer, riggningar, verktygsval, kördata, programmeringsknep, kylmetoder mm, så slipper vi ta upp det i själva maskintrådarna och belasta dom med själva alsterna...ja ni vet.
Efterhand blir tråden en utmärkt idékälla för alla som söker bearbetningstips och inspiration för CNC-svarvning.
Försök ta med så mycket bilder som möjligt. Att "En bild säger mer än 1000 ord" är ett känt faktum!
Jag själv har inte mycket att visa, för jag har bara CNC-fräs, men är beroende av CNC-svarvare som komplement och ville bara få igång tråden...
Tänkte att det vore bra med en tråd där vi tar upp olika CNC-Svarv-projekt med DETALJER som vi svarvat / tänker svarva i främst olika Metaller och Plaster. Tråden är inte ämnad att ta upp detaljer i trä och liknande.
Här kan vi visa upp våra CNC-svarvade detaljer, framtida detaljer, riggningar, verktygsval, kördata, programmeringsknep, kylmetoder mm, så slipper vi ta upp det i själva maskintrådarna och belasta dom med själva alsterna...ja ni vet.
Efterhand blir tråden en utmärkt idékälla för alla som söker bearbetningstips och inspiration för CNC-svarvning.
Försök ta med så mycket bilder som möjligt. Att "En bild säger mer än 1000 ord" är ett känt faktum!
Jag själv har inte mycket att visa, för jag har bara CNC-fräs, men är beroende av CNC-svarvare som komplement och ville bara få igång tråden...
Re: Detaljer som vi CNC-Svarvat / skall svarva (OBS, ej trä)
Idag har jag kört i mässing, vilket jag tycker är ett underbart material att bearbeta i. Tänkte visa från ritning till slutprodukt.
Filmen
Kör från 16MM stång, det är lagom då färdig bit ska ha 15MM i diameter.
Borrar med en 6.1mm borr som egentligen är en "aluborr" men det går bra då man har dubbat hålet före.
I slutet sticker jag med ett 1.2mm rakt stickstål och jag gör 6st åt gången.
I filmen är det ingen kylvätska, detta på grund av att man ska se någonting, men det går lika bra utan egentligen.
Såhär ska en ritning se ut då den kommer till mig. Stycktiden är 19.2 sekunder.

Här är färdig produkt, bara att paketera och skicka till kunden.

Filmen
Kör från 16MM stång, det är lagom då färdig bit ska ha 15MM i diameter.
Borrar med en 6.1mm borr som egentligen är en "aluborr" men det går bra då man har dubbat hålet före.
I slutet sticker jag med ett 1.2mm rakt stickstål och jag gör 6st åt gången.
I filmen är det ingen kylvätska, detta på grund av att man ska se någonting, men det går lika bra utan egentligen.
Såhär ska en ritning se ut då den kommer till mig. Stycktiden är 19.2 sekunder.

Här är färdig produkt, bara att paketera och skicka till kunden.

Du behöver inte svara exakt om du inte vill, men mellan tummen & pekfingret - hur mycket tar man betalt för ett sånt här jobb?
*nyfiken*
Själv sitter man på en gedigen 3årig verkstadsutbildning med CNC-inriktning...
...och så har man aldrig fått använda den!
...det är ju rent av sorgligt egentligen.
*nyfiken*
Själv sitter man på en gedigen 3årig verkstadsutbildning med CNC-inriktning...
...och så har man aldrig fått använda den!

Simpla bitar, jag gissar på 4:-/st.
Med tanke på att han kunde göra jojjes MYCKET mer avancerade detalj för 10:-/st så tippar jag på 2:-
Se: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=42372
Se: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=42372
Jag skulle ta 3:-/st med stångmatning så man slipper byta ämne manuellt.
En liten egen sak till pulsejet sparken jag visade i en annan tråd, nämligen ventilblocken.
Nu lägger jag dethär under svarvavdelningen då biten är körd i en svarv, trots att den mesta av bearbetningen är fräsning.
Maskinen är förövrigt en Puma 2500LY, en nära släkting till den som Open har.
Kan återkomma med lite mer fakta senare.
Programmet är helt skrivet för hand och använder flera underprogram för att bli överskådligt och spara kod, men kan tillägga att det inte är speciellt optimerat då jag bara skulle göra fyra bitar.
Jag utgick från en rundstång som jag planade och gjorde dubbhål i, sedan fräste runt om med en 50mm Iscar vändskärsfräs.
Efter det centrerborrade jag för fästhålen, orsaken att jag inte också borrade hålen var att jag inte bestämt mig hur jag skulle göra med fästen av spridare och liknande så jag sparade den delen.

Efter det så fräste jag den vinklade delen med en 8mm Iscar hårdmetallfräs.

Sedan var det dags för spåren som frästes med samma fräs.

Efter det var det bara att sticka av dom med stickstålet, för att undvika skador på biten så valde jag att spara dom sista 3-4 millimetrarna så att den inte lossnade utan satt kvar i tappen som då är nog liten för att enkelt vrida lös biten med handkraft.
Dom färdiga bitarna.

Nu lägger jag dethär under svarvavdelningen då biten är körd i en svarv, trots att den mesta av bearbetningen är fräsning.

Maskinen är förövrigt en Puma 2500LY, en nära släkting till den som Open har.
Kan återkomma med lite mer fakta senare.
Programmet är helt skrivet för hand och använder flera underprogram för att bli överskådligt och spara kod, men kan tillägga att det inte är speciellt optimerat då jag bara skulle göra fyra bitar.
Jag utgick från en rundstång som jag planade och gjorde dubbhål i, sedan fräste runt om med en 50mm Iscar vändskärsfräs.
Efter det centrerborrade jag för fästhålen, orsaken att jag inte också borrade hålen var att jag inte bestämt mig hur jag skulle göra med fästen av spridare och liknande så jag sparade den delen.
Efter det så fräste jag den vinklade delen med en 8mm Iscar hårdmetallfräs.
Sedan var det dags för spåren som frästes med samma fräs.
Efter det var det bara att sticka av dom med stickstålet, för att undvika skador på biten så valde jag att spara dom sista 3-4 millimetrarna så att den inte lossnade utan satt kvar i tappen som då är nog liten för att enkelt vrida lös biten med handkraft.
Dom färdiga bitarna.
Priset skulle jag tro ligger kring 5-6kr ber bit vid en serie om 300st bitar. Om man drar upp till 1000st i en serie kanske man kan minska priset med upp till 30% eftersom att största kostnaden är den fasta "ställkostnaden" där man räknar in fastsättning och inmätning av verktyg, byta klämchuckar, kapning av material och ställa in stångmagasin, eventuellt byta dragröret i svarven beroende på vilken diameter materialet som jag kör är. Sen måste jag ju leta reda på programmet samt överföra det till maskinen, även sätta nollpunkter. Så att göra maskinen färdig att köra en serie kan ta lång tid. Ibland är det väldigt mycket att göra och ibland har jag haft väldigt vanliga verktyg så jag slipper byta flera, då går de rätt fort.
Fräsen: Jojjes plastbitar blev dyrare än jag trodde.
LaRdA: Det är en fin maskin du har, och jag antar att du fick hålla på ett tag med bitarna, men snyggt blev det
Fräsen: Jojjes plastbitar blev dyrare än jag trodde.
LaRdA: Det är en fin maskin du har, och jag antar att du fick hålla på ett tag med bitarna, men snyggt blev det

Skulle kanske även funnit en tråd om vad vi svarvat för hand för inte håller man ju på med sådana där morderniteter som CNC svarvar som sköter allt till en. 

Jag har nyss räknat på ett par svarvjobb.
Jag tänkte visa ritningarna, men vet inte hur man bifogar en PDF-fil?
Jag tänkte visa ritningarna, men vet inte hur man bifogar en PDF-fil?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
ladda upp till valfri webserver, och länka till filen. 

- ElectricMan
- Kontakt:
Ett par svarvdetaljer jag räknat på.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/3002A.pdf
http://data.fuskbugg.se/skalman01/3017.pdf
Ni som kör moderna CNC-svarvar, hur beter ni er för att göra den invändiga gängan på det. 3017?
Själv har jag ett eget knep, men med en modern svarv kanske det inte är något problem?
ElectricMan: Tack för tipset.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/3002A.pdf
http://data.fuskbugg.se/skalman01/3017.pdf
Ni som kör moderna CNC-svarvar, hur beter ni er för att göra den invändiga gängan på det. 3017?
Själv har jag ett eget knep, men med en modern svarv kanske det inte är något problem?
ElectricMan: Tack för tipset.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Passa er för den sajten, mitt Norton skriker om datorhot !!
Tommy, hitta ett annat ställe att lägga ut dom på. Om inte annat kan jag hosta dom ett tag, maila över filerna isåfall.
Tommy, hitta ett annat ställe att lägga ut dom på. Om inte annat kan jag hosta dom ett tag, maila över filerna isåfall.