Klass 1 laser som pekare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
007sweden

Re: Klass 1 laser som pekare?

Inlägg av 007sweden »

Jag skulle anta att den är *säker* att använda, men fortfarande kan det vara jobbigt att bli bländad med en laser titt som tätt. även om inga ögonskador uppstår.

Nerre: Hade det varit grön dpss laser (eller annan våglängd såklart) hade det du säger stämt, men då detta mest troligt är en normal röd laserdiod så skapas det röda ljuset direkt utan mellansteg. (dvs utan optiska frekvensdubblerare etc) Och därför finns inga "rest"-våglängder.

Så testa dämpmaterialidén, dock tror jag det kan bli svårt att hitta en nivå där pricken syns "bra" men man inte blir hysteriskt bländad om man får strålen i ögat. Så fungerar inte det testa tiltsensor-idén som helt enkelt stänger av lasern när hon har huvudet över en viss nivå av lutning, dvs tittar uppåt.
kitty

Re: Klass 1 laser som pekare?

Inlägg av kitty »

Det här med utprovat och säkert... Allt som skrivs om laser klass 2 är ju att ögats snabba reflex att blinka på 0,25 sekunder skyddar ögat från skador. Det kanske bara jag som är nojig och inte riktigt litar på att det stämmer. Ok, att man kanske blinkar till, men sen öppnas ju ögat igen och den där strålen kan ju vara kvar. Och det här sker typ 40 gånger per dag. Det är ju dessutom meningen att man ska sitta sida vid sida så att risken inte uppstår lika lätt. Men då skulle hon inte kunna vara med och prata vid matbordet till exempel och för att inte tala om hur det är i skolan, där barnen far omkring lite var stans. Dessutom har jag någonstans på en riktigt seriös sida på nätet läst att det vid upprepad exponering kan vara farligt, ge grå starr, tror jag det var. Kan bara inte hitta igen det.
Skriv svar