Bygge av CNC Bänkfräs på Kinesfräs DSMD25V

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MikeH
Kontakt:

Bygge av CNC Bänkfräs på Kinesfräs DSMD25V

Inlägg av MikeH »

Efter att läst detta forum ett bra tag, har jag nu påbörjat mitt bygge av att konvertera en DSMD25V, ett mellanting av Optimum B20L och deras 30.
Har lagt upp en hemsida för mina projekt, CNC fräsen, samt på Coronet 21, båten som byggs i skala 1:6. Lättast är nog att titta där på alla bilder.
Har "tjuvtittat" en del på Optimum´s CNC fräs(tack Mark för manualen), och kuggremshjul, stegmotorer är valda med den som grund, Stegmotorerna dock 3 Nm istället för ca 2 Nm.

http://web.comhem.se/hulander/MHs_Lekst ... ommen.html

Fräsen är tänkt att i första hand hjälpa till att tillverka detaljer till båten, ett Mercruiser 140 drev skall tillverkas (har ett Hirobo VP280 drev idag, men min stora båt har ju Mercruiser), båtens alla små detaljer skall fräsas, knapar, lanternor, Coronetlogo mm.
Fusk kanske om man hör med de andra i Skalabåtsklubben http://www.stockholmsskalabat.org.se/boats/index.htm Mikael är mina båtar.
Men jag tycker det inte, har ju mätt, skalat och ritat detaljerna datorn.

CNC bygget är planerad att bli 4 axlar, 4 axeln blir min lilla svarv EMCO DB200 som får fungera som rundmatningsbord. Oringsdrivningen får ersättas med stegmotor och kuggrem.
Har redan använt svarv och fräs tillsammans, t ex svarvades en stegmotoraxel ner till 6 mm, och sedan frästes en avfasning på axeln för stoppskruv.
En stoppskruv direkt på gänga eller på en axel brukar ge deformation, och sedan är det svårt att få isär delarna, passningen blir ofta inte den samma.

Extra vikt har lagts vid att få det så praktiskt som möjligt, men också lite snyggt, minimalt med utstickande saker där man skall stå, lättstädat, allt skall vara skyddat (maskindirektivet), enkel felsökning (elschema), säkerhet (nollspänning + nödstopp) EMC. skärmade kablar. säkringar och tillräckligt kraftiga kablar för matningen av styrning/motorer.

På motorstyrningen som har 4 axlar drift, finns även en 5:e utgång, men utan motordrivning (bara Dir /step), den är tänkt att styra (spindel) motorns varvtal och riktning i framtiden, (nästa projekt, har läst projekt PWM med intresse).
Spindel samt "tryckluft" styrs via relä på motorstyrningen, Tryckluft är gammal akvarieluftpump som skall testas om det räcker, ev med ejektorverkan för "smörjning" (diskmedel, T-dojja. etc) (WD-40 fungerar bra att ta bort transportfettet, likså smörja vid fräsning)

Mycket är kvar att fixa, men redan idag hoppas jag kunna vara klar med alla fästen för stegmotorerna. kanske rent av testkörning idag.
Igår fick en gammal PC (ja tyvärr, Macnörd sedan 1991) en helt ny installation av XP, och nyformaterad HD (8GB), lite för liten för Mach3, så Mach2 får väl installeras först, ev test med Mach3 oxå, Fräsen är ju tänkt att fräsa alu/mässing och stål, vilket innebär inte allt för snabba förflyttningar.

Om någon ser ngt heltokigt, hör gärna av Er!

Om någon är intresserad, finns ritningar på de flesta detaljer till ombyggnaden, liksom komplett elschema så här långt.

Bänkfräsen inhandlades hos Verktygstallet i Insjön http://www.verktygsstallet.se/subdet4.htm liksom en del tillbehör.
Styrning, nätagg och stegmotorer har JB http://butik.brundin.biz/ fått leverera.

Troligen kommer Bloggen på hemsidan (se ovan) vara mer uppdaterad än här, så titta gärna in där för att se hur det går.
Det är enklare att lägga upp bilder där än här :vissla:
Användarvisningsbild
MikeH
Kontakt:

Re: Bygge av CNC Bänkfräs på Kinesfräs DSMD25V

Inlägg av MikeH »

Har försökt att förstå hur man infogar bilder, utan att lämka dem, men förstår inte.
Hjälp mottages. :?

Hur man länkar till hemsidan klarar jag dock :lol:
Här här länk till dagens arbete.
http://web.comhem.se/hulander/MHs_Lekst ... Blogg.html.

Är det många av Er som kör modell bänkfräs, sett Mark´s Optimum samt Julafräsen, några små samt lite större.
Är det vettigt att ha kvar rattarna?
Jag känner att det kanske är vettigt att ibland kunna köra manuellt, men påverkar detta något annat, negativt?
Rattens "handtag" skall givetvis inte vara monterad vid "data" körning, obalans kan ju förstöra mycket.
Negativt kan vid manuell körning vara att stegmotorns "steg" påverkar den manuella inställningen lite.
Z axeln är ju inga större problem, då där finns ju "finmatningen" med mätning (50 mm).

Tips: Anmäl Er till Kjell & Co´s nyhetsbrev, i helgen hade de 20% på 1 köp, sänkte min inköpslista med 100:-, lite knappar, reläer mm till CNC projektet. Rusta hade liknande erbjudande förra veckan, en 100:- lapp i rabatt, hittade bla 2 mm rostfri vajer, lite skarvsladdsuttag, kostade 9;-.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det är bara att sätta länke till bilden innanför Img taggarna som man får genom att trycka på knappen Img när du skriver inlägget.
Lånade en bild från dig från att visa med.

Kod: Markera allt

[img]http://web.comhem.se/hulander/MHs_Lekstuga/MHs_Lekstuga/Blogg/Poster/2010/4/3_Kilspar_fixat_samt_X_axeln_nastan_klar_files/shapeimage_4.png[/img]
Det blir:

Bild
H.O

Inlägg av H.O »

Vad som kan hända, beroende på hur drivaren är konstruerad, är att när du vevar tillräckligt fort - för hand - så genererar motorn så pass mycket spänning att drivaren "startar upp" och då plötsligt försöker hålla motorn still.
Användarvisningsbild
MikeH
Kontakt:

Inlägg av MikeH »

Tack! Både LaRdA och H.O. :tumupp:

Skall lägga upp lite bilder vid nästa uppdatering. Nu är det arbetsvecka, och inte så mycket som hinns med på kvällstid.

Om stegmotorn då blir generator, får man kanske "rycka" ur kontakterna till motorerna vid manuell körning.
Detta för att undvika att motorstyrningen vaknar till liv, samt det kan inte vara bra för motorstyrningen.
hassew

Inlägg av hassew »

Hur går det Micke?
Jag har tittat på bloggen hur går det med Z?
Jag håller på att bygga en DSMD25V använder samma motorer som dig.
har inte fått kuggremshjulen ännu så jag byggde på pinolens finmatning
med en 1.85NM motor och XL rem (överblivet från minisvarven Proxxon PF230).
Jag testade med drivkortet som jag kör mina Proxxon med TB6550.
Tyckte det var för lite kräm i det kunde bara köra 400mm/min X Y med det.
Nu har jag 2st CW230 för Z och A (pinol eller rundmatning) på X och Y CW250 drivsteg.
Motorerna kör jag paralellkopplade funkar bra med 1000mm/min vid 50V.

Hasse
Skriv svar