Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Du har inte läst hela tråden! Dina kunskaper verkar inte motsvara mina,gå och lägg dig.
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Oj, Sledneck var inte på bra humör! Fattar dock inte vad inlägget syftar till, är det för att klanka ner och nervärdera Viking så kan jag nog tänka mig att det får motsatt effekt hos alla som läser denna tråd. Totalt meningslöst och rent ut sagt elakt inlägg. Dåliga kunskaper? Hur f-n tror du att man lär sig om inte genom att fråga, göra, göra fel, fundera, fråga igen, göra, göra fel igen osv... Alla har inte stått vid maskiner i hela sitt liv.
Alla 10000 maskiner som står stilla, är det bättre att de står stilla än att de tar på sig lite småjobb, som ju faktiskt Viking gör, och uppenbarligen går hans maskin.
Nej, skärpning! Mina kunskaper motsvarar inte heller dina, men å andra sidan sett så är det ju tvärtom också. Stör tråden dig så läs den inte.
Alla 10000 maskiner som står stilla, är det bättre att de står stilla än att de tar på sig lite småjobb, som ju faktiskt Viking gör, och uppenbarligen går hans maskin.
Nej, skärpning! Mina kunskaper motsvarar inte heller dina, men å andra sidan sett så är det ju tvärtom också. Stör tråden dig så läs den inte.
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Ganska lätt att konkurrera med alla de 10000 maskinerna, först och främst kan vi amatörer ta ett myyyycket
lägre pris då vi inte har en massa sociala avgifter som maskinen ska bekosta, löner etc etc samt
så står många stilla med som sagt. Många företag har ställkostnad som motsvarar många priser jag sett folk
kräva för arbetet totalt i forumet.
Väldigt konkurrenskraftigt mao.
lägre pris då vi inte har en massa sociala avgifter som maskinen ska bekosta, löner etc etc samt
så står många stilla med som sagt. Många företag har ställkostnad som motsvarar många priser jag sett folk
kräva för arbetet totalt i forumet.
Väldigt konkurrenskraftigt mao.

- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Ja, du har delvis rätt, jag har väl tagit lite väl god tid på mig att fixa till maskinen och allt runt omkring, men då tycker jag att det blivit ganska OK till slut. Jag vet att dessa pengar kanske är förlorade, för de har gått ner ganska duktigt i pris sista tiden, men det spelar ingen roll, så länge jag själv använder den.sledneck skrev:Jag har följt tråden ganska länge och lite har hänt.
Skall du konkurera med alla(10000 )styrda maskiner
som står still i dagens konjuktur? Hur skall du ens kunna tävla
med dåliga kunskaper
Det är ganska svårt (läs näst intill omöjligt) att konkurrera med de större etablerade CNC-firmorna, så man får koncentrera sig på små och mindre serier som de större undviker att ens offerera. Nån form av egen produkt är kanske en viktig ingrediens också.
Kunskaper: Tittat lite på dina inlägg och det verkar som att du lägger lika mycket energi på att pinka in ditt revir som den egentliga sakfrågan. Skippa de där uttrycken om hur dumt nåt (eller nån) är, hur dåligt nåt är genomtänkt osv., och koncentrera dig hellre på att svara det som är relevant för ämnet, lär ut vad som funkar / inte funkar mm. Slår vad om att du också besöker detta forum för att lära av alla andra, erkänn.
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Sledneck:sledneck skrev:Jag har följt tråden ganska länge och lite har hänt.
Skall du konkurera med alla(10000 )styrda maskiner
som står still i dagens konjuktur? Hur skall du ens kunna tävla
med dåliga kunskaper
I och med att du sågar Vikingens koncept, kanske du sitter inne på något tips på någon mer lönsam nich?
Jag tycker det vore på sin plats att du presenterar din egen maskinpark.
Vikingen:
Om jag uppfattat saken rätt så är väl din maskin ett halvhobby-projekt. Då är en del av det roliga att ordningställa allt som man vill ha det.
Ang. att maskinpriser har sjunkit, sikta framåt, ingen vits att gråta över spilld mjölk.
Hur har det gått med dom rostfria plåtarna?
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Riktigt snyggt jobb med alvestjos grejer! Jag hoppas kunna anlita dig så småningom för delar till min egen fräs! 

- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Tja, nu när det rullat en del klöver till bygget, så känns det som att man vill jobba med lite betalda jobb innan man leker med "sitt egna", även om det hägrar mer.säter skrev: Vikingen:
Om jag uppfattat saken rätt så är väl din maskin ett halvhobby-projekt. Då är en del av det roliga att ordningställa allt som man vill ha det.
Hur har det gått med dom rostfria plåtarna?
Fått lite feedback på min rostfri-offert och tyvärr hade jag inte lägsta budet. Skall försöka utröna hur mycket det diffade och ta lärdom av det. Men det är klart, man vill ju inte bara byta pengar...
Håller på med ett knippe andra offerter till fn.
arvidb:
"Riktigt snyggt jobb med alvestjos grejer! Jag hoppas kunna anlita dig så småningom för delar till min egen fräs! "
Tackar, du är välkommen när det är dags!!
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Kom på en sak! (Förutom att det är ett grymt snyggt bygge).
Du borde regga dig på lite andra forum, så som byggahus, något med bilar och något med cyklar. Kanske även utsidan.
De betalar bra! Troligen kommer du få CAD:a själv, men det kanske inte gör så mycket...
Du borde regga dig på lite andra forum, så som byggahus, något med bilar och något med cyklar. Kanske även utsidan.
De betalar bra! Troligen kommer du få CAD:a själv, men det kanske inte gör så mycket...
- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Tackar för tipsen zeus,
Man blir väl lite hemmablind som maskin-nörd antar jag.
Skall genast titta in i de där världarna! CAD'ar gör man ju gärna (pengar utan skit under naglarna), fast det är mycket roligare att köra maskin förstås...
Det där med bilarna kanske AndreasL kan ge vidare tips på, eller...?
MC-forum är nåt som jag redan är med i, rätt många faktiskt. Skall attackera det härnäst.

Man blir väl lite hemmablind som maskin-nörd antar jag.

Skall genast titta in i de där världarna! CAD'ar gör man ju gärna (pengar utan skit under naglarna), fast det är mycket roligare att köra maskin förstås...
Det där med bilarna kanske AndreasL kan ge vidare tips på, eller...?
MC-forum är nåt som jag redan är med i, rätt många faktiskt. Skall attackera det härnäst.
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Håll dig undan från bilsidan!
Det är trångt som det är och om du dyker upp med din nivå på prylar har vi andra månskensmaskinister inte en chans.
Nä, skämt åsido, klart du ska sondera marknaden även där.
Nya ögon "utifrån" kan säkert se saker vi "hemmablinda" inte snappar upp.
Största problemet är väl att volymsförsäljningen består i eloxerat skräp som säljs väldigt billigt men till utseendet ser ut som de dyrare fullracelösningarna denna målgrupp vill förknippa sig med. Iaf så länge det inte finns direkta krav på likvärdig funktion och det helst ska säljas billigare än vad materialkostnaden är.
Lätt överdrivet kanske, men jag tror du oxå stöter på detta då och då?
I andra änden av skalan har vi de speciallösningarna som gränsar till prototyptillverkning.
Här faller det väl oftast på bristande kundunderlag och skulle underlaget finnas så vänder sig nog de flesta till redan kända tillverkare, specialicerade inom just sitt gebit. De raceteam som utvecklar större delen av sina bilar helt själva är rätt få här i sverige och dom saknar inte resurser. Volvos STCC-team är det jag främst kommer att tänka på.
Håller man sig till gatbilsåkarna som gärna tar en tur på bana då och då är min analys att varje bilmärke/märkesklubb har ÅF, leverantörer och/eller personer med tillgång till maskiner som entusiastiskt gör saker till "sitt märke" och sammtidigt innehar en form av "hovleverantörsstatus". Vissa med lite mer finess på upplägg, försäljning och prisnivå än de som "lånar maskinen på jobbet och tar skrotbitar ur containern". De senare är helt ok för mig så länge det är i mindre skala. Men när det blir snudd storserie av det hela och utpriset tom slår importskräpet, då känns det lite tungt att ens försöka bry sig att konkurera.
Så det är väl som vanligt?
Man måste hitta en vit fläck på marknaden och även lyckas i sin positionering i tekniknivå vilket ofta är skitsvårt tycker jag.
Och då var vi där igen och sökte efter dendär formlen för hur man reder ut kritisk kundgruppsantal, möjligt utpris, rätt kvalite/komplexitetsnivå...
Det är bara att fylla på med allt annat att ta hänsyn till.
Spårade kanske ur lite från ämnet och upprepar lite vad jag redan skrivit tidigare, men jag tror mig ha rätt bra koll på att ovanstående situation är skapligt nära sanningen.
Vill du bollar vidare utanför tråden Peter så kasta iväg ett PM. Känns som det blev mer av ett affärsforum än maskindito med mitt dravvlande.
Det är trångt som det är och om du dyker upp med din nivå på prylar har vi andra månskensmaskinister inte en chans.

Nä, skämt åsido, klart du ska sondera marknaden även där.
Nya ögon "utifrån" kan säkert se saker vi "hemmablinda" inte snappar upp.
Största problemet är väl att volymsförsäljningen består i eloxerat skräp som säljs väldigt billigt men till utseendet ser ut som de dyrare fullracelösningarna denna målgrupp vill förknippa sig med. Iaf så länge det inte finns direkta krav på likvärdig funktion och det helst ska säljas billigare än vad materialkostnaden är.

Lätt överdrivet kanske, men jag tror du oxå stöter på detta då och då?
I andra änden av skalan har vi de speciallösningarna som gränsar till prototyptillverkning.
Här faller det väl oftast på bristande kundunderlag och skulle underlaget finnas så vänder sig nog de flesta till redan kända tillverkare, specialicerade inom just sitt gebit. De raceteam som utvecklar större delen av sina bilar helt själva är rätt få här i sverige och dom saknar inte resurser. Volvos STCC-team är det jag främst kommer att tänka på.
Håller man sig till gatbilsåkarna som gärna tar en tur på bana då och då är min analys att varje bilmärke/märkesklubb har ÅF, leverantörer och/eller personer med tillgång till maskiner som entusiastiskt gör saker till "sitt märke" och sammtidigt innehar en form av "hovleverantörsstatus". Vissa med lite mer finess på upplägg, försäljning och prisnivå än de som "lånar maskinen på jobbet och tar skrotbitar ur containern". De senare är helt ok för mig så länge det är i mindre skala. Men när det blir snudd storserie av det hela och utpriset tom slår importskräpet, då känns det lite tungt att ens försöka bry sig att konkurera.
Så det är väl som vanligt?
Man måste hitta en vit fläck på marknaden och även lyckas i sin positionering i tekniknivå vilket ofta är skitsvårt tycker jag.
Och då var vi där igen och sökte efter dendär formlen för hur man reder ut kritisk kundgruppsantal, möjligt utpris, rätt kvalite/komplexitetsnivå...
Det är bara att fylla på med allt annat att ta hänsyn till.
Spårade kanske ur lite från ämnet och upprepar lite vad jag redan skrivit tidigare, men jag tror mig ha rätt bra koll på att ovanstående situation är skapligt nära sanningen.
Vill du bollar vidare utanför tråden Peter så kasta iväg ett PM. Känns som det blev mer av ett affärsforum än maskindito med mitt dravvlande.

- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
"Vill du bollar vidare utanför tråden Peter så kasta iväg ett PM."
Nej, detta är intressant. Gå till CNC-Frästa-detaljer-tråden. Där kan vi fortsätta produktdiskussionen. Skrev just ett inlägg i ämnet där.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 02#p574502
Nej, detta är intressant. Gå till CNC-Frästa-detaljer-tråden. Där kan vi fortsätta produktdiskussionen. Skrev just ett inlägg i ämnet där.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 02#p574502
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Hur går det med maskinen och eventuella jobb. Länge sen man fick se lite metallpornografi...
- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Dags för lite uppdatering igen, det var längesen sist!
Har hela sommaren kört ett jobb bestående av alu-delar till 10 st prototypapparater för medicinsektorn. Sammanlagt ca 500 detaljer från 38 olika ritningar.
En del var rena svarvdetaljer, så dom fick jag lägga ut till en svarvare. Inte lätt att få nån att ställa upp på att köra t.ex. 13 x 10 st detaljer. Men det gick vägen till sist. Skall visa en del av detaljerna separat i CNC-fräs-tråden också.
De flesta av delarna visas på denna bild. Skala: Den större plattan nertill i bild är 150mm hög.

Sedan har jag nyligen avslutat ett mindre, men mycket tyngre, jobb med fixturplattor till en kunds kuber på en stor horisontal flerop. Dom plattorna vägde 48 kg st som ämne. Det var utmanande att asa runt på dom fram och tillbaka mellan tempona!
8 st 600mm x 400mm x 25mm fixturplattor av Stena Stål C45 (SS1650) slipade plattor. Lika fina som Uddeholms UHB11 men tillgängliga lokalt här i stan.


Maskinen då?
Jo, den har uppfört sig myket bra och jag har lärt mig en hel del om verktygsval, varvtal, matningar kylmetoder osv.
Jag upptäckte att mina kylvätskemunstycken hade svårt att komma åt att spruta på verktygsspetsen om man hade en lång eller klumpig chuck. Har löst detta med att bara använda 90*-munstycken numera. Den sprutar rakt in från sidan istället och man kan lätt komma runt en klumpig chuck på så vis.
90* 1/4" munstycken med 3,2mm hål på 1/2" rör fungerar kanon. OBS! En 1/2" > 1/4"-adapter måste användas.

Emellan jobben fick man rengöra maskinen duktigt från allt spån som sammlats (ja jag vet- "välkommen i klubben")
När alla spånor var borta, fungerade det utmärkt att spola rent insídan med en kort trädgårdsslang som med snabbanslutning tillfälligt ersatte ena kylvätskemunstycket.
All klibbig olja försvann.

Ofta stod maskinen påslagen hela dagarna och då portionerade centralsmörjningen ut gejdolja i 30 sek. var 6:e minut oavsett om nåt program kördes eller inte.
Detta var jag tvungen att begränsa radikalt! Jag satte ett litet relä, som styrdes av spindelfläkt-reläet, före centralsmörjningen. Nu smörjer den bara inom spindelfläktens tidsfönster = när spindeln roterar + 6 min. efter den stannat. Jag sparar en hel del gejdolja på detta vis.
Den gejdolja jag köpte hem i vintras, Castrol Magnaglide D68 , var bra men dyrare (784 kr / 20L) eftersom den var särskilt lämpad för plastbelagda gejdrar vilket min maskin inte har. Så nu när den 20-L dunken tog slut köpte jag istället Castrol's vanliga gejdolja Magna BD68 (667 kr/20L) lite billigare men funkar faktiskt lika bra och luktar mindre "olja". Denna har dom alltid hemma lokalt också.
Kylvätskan TRIM E925 har fungerat kanon hela tiden både för alu och stål. Denna varma sommar har det dunstat kraftigt från min öppna sump som rymmer ca 105L. Jag fick fylla på ca 20-30L vatten / vecka när det var som varmast mot ca 10L / vecka nu i Oktober. Man får fylla på lite emulsionsolja också för en del följer med spånorna osv., men det blir inga större mängder. Jag har kvar ca 8L av de 20L jag köpte förra hösten. Jag kör med 5-6% blandning.
Kylvätskan mjukar dock upp maskinlacken nertill på insidan av cabinettet. Sedan nöter metalspånorna (särskilt stålspånor) lätt bort den mjuka färgen. Det är dock absolut inga tendenser till rostbildning i maskinen tack vare TRIM E925. Det är inte bra med enkomponentsfärger i ett maskinkabinett. Jag börjar hålla med Grym om att det antingen skall vara omålat eller rostfritt inuti ett kabinett. Får se vad jag skall göra åt det i framtiden.
Under denna varma sommar hade jag också god nytta av mitt förstärkta fläktsystem i elektronikskåpet. Det gick igång vid ca 32*C och kylde ända ner till 25*. Nu under Oktober går de extra fläktarna väldigt sällan.
Spindeltemperaturen var också en trevlig överraskning. Jag körde alu-detaljer när det var som varmast i sommar och hade ofta varvtal på 5000-6000 rpm vilket är Feelerns maxvarvtal.
Spindeltempmätaren som mäter mot spindelkassettens yttermantel visade då max. 36*C och jag tänkte att jag måste också kolla hur varmt det är precis innanför spindelnos-lagret, alltså inuti 40-konan. Så jag kollade detta med en billig IR-termometer som man normalt kollar febern med genom att sikta in i örat.
Till min stora förvåning var temperaturen inuti konan alltid ca 5*C LÄGRE än den som visades på min spindeltempmätare. Jag är helnöjd, för nu vet jag förhållandet mellan min mätare och "verkligheten" vid spindelnos-lagret och att skillnaden är åt "rätt" håll.
Har hela sommaren kört ett jobb bestående av alu-delar till 10 st prototypapparater för medicinsektorn. Sammanlagt ca 500 detaljer från 38 olika ritningar.

En del var rena svarvdetaljer, så dom fick jag lägga ut till en svarvare. Inte lätt att få nån att ställa upp på att köra t.ex. 13 x 10 st detaljer. Men det gick vägen till sist. Skall visa en del av detaljerna separat i CNC-fräs-tråden också.
De flesta av delarna visas på denna bild. Skala: Den större plattan nertill i bild är 150mm hög.

Sedan har jag nyligen avslutat ett mindre, men mycket tyngre, jobb med fixturplattor till en kunds kuber på en stor horisontal flerop. Dom plattorna vägde 48 kg st som ämne. Det var utmanande att asa runt på dom fram och tillbaka mellan tempona!

8 st 600mm x 400mm x 25mm fixturplattor av Stena Stål C45 (SS1650) slipade plattor. Lika fina som Uddeholms UHB11 men tillgängliga lokalt här i stan.


Maskinen då?
Jo, den har uppfört sig myket bra och jag har lärt mig en hel del om verktygsval, varvtal, matningar kylmetoder osv.
Jag upptäckte att mina kylvätskemunstycken hade svårt att komma åt att spruta på verktygsspetsen om man hade en lång eller klumpig chuck. Har löst detta med att bara använda 90*-munstycken numera. Den sprutar rakt in från sidan istället och man kan lätt komma runt en klumpig chuck på så vis.
90* 1/4" munstycken med 3,2mm hål på 1/2" rör fungerar kanon. OBS! En 1/2" > 1/4"-adapter måste användas.

Emellan jobben fick man rengöra maskinen duktigt från allt spån som sammlats (ja jag vet- "välkommen i klubben")
När alla spånor var borta, fungerade det utmärkt att spola rent insídan med en kort trädgårdsslang som med snabbanslutning tillfälligt ersatte ena kylvätskemunstycket.
All klibbig olja försvann.

Ofta stod maskinen påslagen hela dagarna och då portionerade centralsmörjningen ut gejdolja i 30 sek. var 6:e minut oavsett om nåt program kördes eller inte.
Detta var jag tvungen att begränsa radikalt! Jag satte ett litet relä, som styrdes av spindelfläkt-reläet, före centralsmörjningen. Nu smörjer den bara inom spindelfläktens tidsfönster = när spindeln roterar + 6 min. efter den stannat. Jag sparar en hel del gejdolja på detta vis.
Den gejdolja jag köpte hem i vintras, Castrol Magnaglide D68 , var bra men dyrare (784 kr / 20L) eftersom den var särskilt lämpad för plastbelagda gejdrar vilket min maskin inte har. Så nu när den 20-L dunken tog slut köpte jag istället Castrol's vanliga gejdolja Magna BD68 (667 kr/20L) lite billigare men funkar faktiskt lika bra och luktar mindre "olja". Denna har dom alltid hemma lokalt också.
Kylvätskan TRIM E925 har fungerat kanon hela tiden både för alu och stål. Denna varma sommar har det dunstat kraftigt från min öppna sump som rymmer ca 105L. Jag fick fylla på ca 20-30L vatten / vecka när det var som varmast mot ca 10L / vecka nu i Oktober. Man får fylla på lite emulsionsolja också för en del följer med spånorna osv., men det blir inga större mängder. Jag har kvar ca 8L av de 20L jag köpte förra hösten. Jag kör med 5-6% blandning.
Kylvätskan mjukar dock upp maskinlacken nertill på insidan av cabinettet. Sedan nöter metalspånorna (särskilt stålspånor) lätt bort den mjuka färgen. Det är dock absolut inga tendenser till rostbildning i maskinen tack vare TRIM E925. Det är inte bra med enkomponentsfärger i ett maskinkabinett. Jag börjar hålla med Grym om att det antingen skall vara omålat eller rostfritt inuti ett kabinett. Får se vad jag skall göra åt det i framtiden.
Under denna varma sommar hade jag också god nytta av mitt förstärkta fläktsystem i elektronikskåpet. Det gick igång vid ca 32*C och kylde ända ner till 25*. Nu under Oktober går de extra fläktarna väldigt sällan.
Spindeltemperaturen var också en trevlig överraskning. Jag körde alu-detaljer när det var som varmast i sommar och hade ofta varvtal på 5000-6000 rpm vilket är Feelerns maxvarvtal.
Spindeltempmätaren som mäter mot spindelkassettens yttermantel visade då max. 36*C och jag tänkte att jag måste också kolla hur varmt det är precis innanför spindelnos-lagret, alltså inuti 40-konan. Så jag kollade detta med en billig IR-termometer som man normalt kollar febern med genom att sikta in i örat.
Till min stora förvåning var temperaturen inuti konan alltid ca 5*C LÄGRE än den som visades på min spindeltempmätare. Jag är helnöjd, för nu vet jag förhållandet mellan min mätare och "verkligheten" vid spindelnos-lagret och att skillnaden är åt "rätt" håll.
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Vad kostar en sådan där färdigslipad platta? Ena högerarmen eller? 

- CNC Viking
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 13 oktober 2008, 22:18:30
- Ort: Värnamo
- Kontakt:
Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!
Ca 33kr / kg , kapad. OBS, jag köpte 8st. Kanske dyrare om man bara köper 1st, klenare dimension etc.
Fick det hemkört för en "Direktkfrakt"-kostnad på 250kr. Troligen samma fraktpris för mindre mängd.
För Helpall + 1 krage tillkommer dessutom 260kr.
Moms tillkommer på allt.
Kontakta ditt närmaste Stena Stål-lager för offert. Meddela sen gärna resultatet här!
Fick det hemkört för en "Direktkfrakt"-kostnad på 250kr. Troligen samma fraktpris för mindre mängd.
För Helpall + 1 krage tillkommer dessutom 260kr.
Moms tillkommer på allt.
Kontakta ditt närmaste Stena Stål-lager för offert. Meddela sen gärna resultatet här!