MOSFET-drivare, hjälp med verifiering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SenseiTG

MOSFET-drivare, hjälp med verifiering

Inlägg av SenseiTG »

Hej!

Jag har designat en enkel MOSFET switch som ska växla ett stort antal lysdioder, varje med individuell strömreglering där varje LED även kan slås på och av.

Enkelt som det må vara så är jag helt novis på att använda MOSFET och därför hoppas jag att någon vänlig själ kan tänka sig att bekräfta (eller förkasta) funktionen i bif. schema samt svara på ett par frågor.

Bild

Kretsen måste kunna switcha upp till 15A med en duty cycle på 1/8 med en pulslängd på ca 1.6mS, och den måste utföra omslag (både till och från) på under 25uS. Jag har gått igenom samtliga datablad och tycker att kriterierna verkar mötta, men jag är inte säker.

Om jag räknat rätt borde förlusteffekten bli ca 4W om FET'en vore tillslagen konstant med en last på 15A. Som jag nämnde kommer den dock bara köras med 1/8 duty, altså en förlusteffekt på ca 500mW. Med denna effekt borde jag väl inte behöva en kylfläns?

Jag misstänker att val av Q1, R1 och R2 kan påverka omslagstiden markant. Hur ska jag tänka här?

Hur ska jag tolka parametrarna on/off delay time, och rise/fall time i datablad för MOSFET?

Några tankar eller "tänk på" kring lösningen?