Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Tänkte bara fråga enkelt om vilket material som lämpar sig bäst att använda som isolering mellan sekundär och primär i en flyback-transformator? Det handlar om små saker - in 12V DC, ut max 120 Vpp (pulsad DC) obelastat, 100mA @ 50V (konstruktionen är strömbegränsad). Säkerhet och pålitlighet är högsta prioritet i denna applikation, så materialet bör väljas utifrån detta. Sedan är det en fördel att det går att köpa som privatperson.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Mylarfoile eller isolationstejp.
Glöm bara inte bort krypavståndet runt kanterna.
Glöm bara inte bort krypavståndet runt kanterna.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Kapton har rätt högt genomslag och dessutom med en eller båda ytorna limmade om man vill och kaptontejp används inte sällan bla som standard HV isolering inom industrin som för tex HV trafon i en CCFL drivare. Kapton går att få på rullar i olika bredd för en mindre summa på tex Ebay eller Dealextreme.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Det finns väl ett fysiskt avstånd mellan primär och sekundär?
Sen kan förstås spole-till-kärna-till-spole vara en ledningsväg.
Sen kan förstås spole-till-kärna-till-spole vara en ledningsväg.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Gängtejp har jag använt i en dc/dc flyback, allt enligt en artikel i AoE.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Det är inte säkert, i de flesta trafos jag har öppnat är lindningarna koncentriska (primären innerst och sekundären utanpå).blueint skrev:Det finns väl ett fysiskt avstånd mellan primär och sekundär?
Sen kan förstås spole-till-kärna-till-spole vara en ledningsväg.
Switchtrafos i nätdelar idag är väldigt ofta gjorda med TIW (Triple Insulate Wire), ex. Furukawa TEX-E, på primären för att slippa alla problem med korta isolationsavstånd mellan lindningar och kärna. Man ser alltså hela trafon+kärnan som tillhörande sekundärsidan.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Transformatorer på ferrit-kärna verkar nästan alltid ha lindningarna koncentriska. Kika in i ett vanligt datornätagg.


Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Där varje varv sedan är isolerat med tejp, ibland kapton beroende på spänning.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Har läst att man, för att få minst problem med eddy- och proximity-effekter i lindningstråden (blir värme), bör lägga lindningslagrena primär och sekundär i ett mönster som gör att magnetfälten runt lagrena tar ut varandra. T.ex. kan man linda "P-S", "P-SS-P", "P-SS-PP-S" o.s.v. ifall transformatorn är 1:1 (även många andra förhållanden går så klart att få till på detta sätt genom att koppla lindningslagerna i serie eller parallell). Runt varje P-S-kombination är magnetfältet teoretiskt 0, så att inte virvelströmmar induceras i andra lindningslager. Googla på interleaved windings och liknande för mer info.
(La till parentes om lindningsförhållanden)
(La till parentes om lindningsförhållanden)
Senast redigerad av bearing 8 maj 2010, 00:57:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Då säkerhet är involverat här. Om primärlindningen får överbryggning mellan lindningarna så ökar spänningen på sekundärsidan på ett sätt som inte var tänkt..
Bäst att lacken håller
Eller kanske en temperatursensor på lindningarna..?
Bäst att lacken håller
Eller kanske en temperatursensor på lindningarna..?
Re: Lämpligt material för isolering i trafo för flyback?
Normalt har ju switchade nätdelar feedback av sekundärspänningen, då får man inte det fenomenet om det blir delvis kortis på primären eftersom den helt enkelt drar ner switchningen.
En konventionell trafo provar man med 5 gånger märkspänningen och 5 gånger frekvensen (är den avsedd för 230 V 50 Hz provas primären med 1150 V 250 Hz att det inte blir överslag mellan varven).
En konventionell trafo provar man med 5 gånger märkspänningen och 5 gånger frekvensen (är den avsedd för 230 V 50 Hz provas primären med 1150 V 250 Hz att det inte blir överslag mellan varven).
