AVR-programmerare från Kjell

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
JJ

AVR-programmerare från Kjell

Inlägg av JJ »

Jag har tänkt att damma av mina elektronikkunskaper och göra ett projekt med en enchipsdator. Jag har hittat en billig AVR-programmerare på www.kjell.com (artnr 87537). (Den verkar dock inte klara alla varianter, jag har inte klart för mig hur det hänger ihop...)

Frågor:
1) Har någon testat den programmeraren och kan bedöma om det är ett bra köp?
2) Känner någon till en billigare och bättre?

Parametrar:
*) Denna programmerare tangerar min budget.
*) Jag är inte inresserad av att löda progreammerare.
*) Även andra uP är intressanta men om priset är lika lutar jag nog åt AVR-hållet

Tacksam för tips!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"*) Även andra uP är intressanta men om priset är lika lutar jag nog åt AVR-hållet..."

Om du händelsevis skulle fundera på PIC processorerna, så är detta en trevlig programmerare :
http://www.jescab.se/Wisp628.html

(Japp, det är min egen sida...)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

JJ: Den där programmeraren skulle jag inte välja. Den är på tok för dyr med tanke på att den inte innehåller något annat än själva programmeraren. Skillnad hade varit om det satt lite knappar, lysdioder mm. på den. Dessutom verkar den inte klara av att programmera alla AVR:er. Alla AVR:er programmeras på samma sätt så du ska absolut välja en programmerare som verkligen klarar av alla typer av hålmonterade AVR:er.

Vill du börja lite enkelt så tycker jag du ska bygga en liten parallellportsprogrammerare. Den består av en parallellportskontakt som du löder på 4 motstånd på. Från motstånden har du t ex en tunn flatkabel. I andra änden pressar du dit någon typ av kontakt. Klart! Totalt blir det enbart 8 lödningar. Kostar kanske 20-30 kr beroende på var du köper delarna. Dessutom klarar den att programmera samtliga AVR:er (vad jag vet). Det klarar du säkert. Köp dig sedan en lödfri experimentplatta som du sätter AVR:en på. Sen är det bara att koppla upp allt och köra. :)
JJ

Inlägg av JJ »

Låter som kloka synpunkter.

Vilken mjukvara skall man använda till en sådan parallellportsansluten progremmerare. Kan själva pararllellporten ställa till det, fungerar det på all OS (Windowsvvarianter i mitt fall)?

Jag vet att jag har haft problem med p-portsprylar på NT och varit tvungen att låsa upp den.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Kolla på http://www.lancos.com/prog.html AVR STK200/300
Visserligen får du löda, men den kostar inte många pengar att bygga och den äter alla AVR'er. Där finns även programvara man kan andvända.
Användarvisningsbild
DuckHead
Kontakt:

Inlägg av DuckHead »

Jag måste nog ge dig rådet att sattsa på en ICD direkt. Jag började programmera PIC med en KIT150 från Kjell&co, men insåg snabbt fördelarna med en ICD. Jag skaffade mig en ICD/programmerare (ICD-U40)från www.ccsinfo.com/picc ,till den krävs dock en speciell & lite dyr C-debugger för att använda den som just det.
Hur som helst, vare sig du väljer PIC eller AVR, så är mitt råd; ICD.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Denna kanske är ok som en vanlig programmerare: http://www.futurlec.com/AtmelProg.shtml
Skriv svar