Förstärka komposit video signal.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Förstärka komposit video signal.

Inlägg av e5frog »

Försöker få bättre signal från ett TV-spel av märket Luxor V.E.S (Fairchild System), har hittat kompositvideosignalen som ger väldigt mörk bild (men med färg) utan förstärkning.

Petade ihop en sån här:
Bild

... och hoppades att det skulle funka, kopplade in min signal på 10kOhms resistorn utan det andra grejset före som är specifikt för den Atari som kretsen egentligen är avsedd för. Bilden blir inte tokig alls, faktiskt användbar men den förlorar färgen och blir istället svart/vit. :-(

Hur kommer det sig, vad gör man åt saken.

Hade bara 2N3904 transistorer hemma som passade in, kan det vara så att den inte passar för ändamålet - tappar jag färginformationen pga av detta?
Nerre

Re: Förstärka komposit video signal.

Inlägg av Nerre »

Färgbärvågen har ju relativt hög frekvens jämfört med resten av signalen (7 MHz om jag inte minns fel), troligen så är din koppling frekvenskänslig (strökapacitanser äter upp höga frekvenser rätt bra).
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag fick ordning på det, förstärkte inte färgsignalen alls utan kopplade loss den och tillbaks på linjen efter förstärkningen, blev bild. Nu undrar jag om det går att få S-Video signal istället...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Chroma + Luma = S-Video :tumupp:

Databladet 2N3704.pdf specifierar:

Small Signal Characteristics:
Cob Current Gain Bandwidth Product Vcb=10V, f=1,0MHz Max = 12 pF
fT Output Capacitance Ic=50mA, Vce=2,0V Min = 100 MHz

Borde fungera tycker man. Men byte av transistor skulle kanske kunna lösa bandbreddsproblemet?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

BF199 kanske kan fungera?
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Jag tog vad som fanns hemma - och det funkade till slut... men jag kan testa när jag plockar fram den igen.

Chroma + Luma = komposit ;-)

Det verkar som om jag har signalerna separerade, frågan är om de funkar direkt eller om man måste fixa med en massa...

Det kanske finns lyxiga kretsar man kopplar på som fixar iordning allt annars - som man kan ta hem som "sample".
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det där spelet har väl å andra sidan så låg upplösning att antennsignalen är helt okej (fast du kanske inte har tuner i det du vill använda som skärm)?

Hur var det nu med S-video, är timingen "samma" som på komposit, eller måste man tidsfördröja något för att växla mellan s-video och komposit?

Jag minns att jag modifierade min Grundig 26" tjock-tv, modell 66-240, sista årsmodellen med rundade hörn och första årsmodellen med CTI (color transient improvement), för att få s-video-ingång. I schemat på en några år nyare modell framgick i princip hur man skulle göra allt. En av modifieringarna var att låta en fördröjningskrets växla mellan olika tidskonstanter för S-video och för kompositvideoläget, fast det kanske var för att Y/C-uppdelningsfiltren gav olika tidsfördröjning på luma och kroma?

Hur som helst så anslöt jag en tumhjulsomkopplare för att välja en av åtta fördröjningar i s-videoläget. Det visade sig vara en bra idé för då går det att ställa om mellan "vanlig s-video" och "commodore 64 s-video". (Praktiska studier visar också att om man ansluter vanlig s-video till rca-pluggarna för luma och kroma på en såndär commodoremonitor framtagen för C64 så blir färgen något förskjuten jämfört med det svartvita, om jag minns rätt så motsvarande det ungefär en "hires"-pixel (640/720 pixels i x-led) på Commodore CD32.

För övrigt så blev s-video ihop med Commodore CD32 på den tv'n såpass bra att det enbart var på vertikala linjer (och punkter) som bara var en pixels breda som det syntes skillnad mot att köra RGB, dessa tunna linjer/punkter blev svartvita.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Smidigt att ha möjlighet att justera timingen så där.

C64an har för stark chroma signal så egentligen ska man dämpa den för att hålla sig inom S-video standard.

Anledningen till kompositmodden är att det är ganska mycket störningar, vågmönster, linjer, brus när man kör över RF, hade varit trevligt med en klarare bild - och ibland vill man koppla in till saker som inte har RF ingång. Upplösningen ligger väl någonstans runt 100x60...
Skriv svar