Skydda transformator mot överbelastning med motorskydd?
Skydda transformator mot överbelastning med motorskydd?
Jag har en vridtransformator på arbetsbänken vars sekundär klarar 8A. Tanken har slagit mig att det kanske hade varit bra om den var skyddad mot överbelastning och först så tänkte jag såklart på en säkring av någon form. Men transformatorn överlever ju trots allt ganska stora överbelastningar under kortare stunder vilket kan vara bra ibland, men det går ju sällan med en 8A glasrörssäkring. Jag har funderat kring trög/snabb diazed eller kanske en dvärgbrytare med D-karaktäristik, men har aldrig sett något av det märkt med 8A. Men så slog mig tanken, borde inte uppvärmningen av en motor och en transformator vara snarlik? Hade man då inte kunnat använda ett motorskydd som överbelastningsskydd?
Re: Skydda transformator mot överbelastning med motorskydd?
funkar, har det i exakt samma koppling och storlek på vridtrafo
en trfas, två i serie på primären, en på sekundären
+ vanliga automatsäkringar
en trfas, två i serie på primären, en på sekundären
+ vanliga automatsäkringar
kul!
Alltså ett trefas motorskydd till en enfas vridtransformator? Där två av "faserna" kopplas i serie med transformatorns primär och den tredje fasen kopplas till transformatorns sekundär?

Alltså ett trefas motorskydd till en enfas vridtransformator? Där två av "faserna" kopplas i serie med transformatorns primär och den tredje fasen kopplas till transformatorns sekundär?
japp
har funkat bra dom sista tjugo åren
och jag provade med att överlasta till utlösning med, fungerar som det skall
att annvända alla tre i en trefas är vad dom brukar göra om man behöver en tvåfas, har dock inte provat skillnad med att inte annvända en, men varför bekymra sig?
har funkat bra dom sista tjugo åren
och jag provade med att överlasta till utlösning med, fungerar som det skall
att annvända alla tre i en trefas är vad dom brukar göra om man behöver en tvåfas, har dock inte provat skillnad med att inte annvända en, men varför bekymra sig?
grym
>att annvända alla tre i en trefas är vad dom brukar göra
Använda en fas av 3 löser ut direkt...
Har provat en gång.
Varför ??
Någon form av snedbelastning utlösning ??
Har provat en gång.
Varför ??
Underbart! Nu ska jag bara hitta ett lämpligt morotsskydd!
När jag sitter och tänker på det så känns det inte självklart vad man ska ställa strömmen på. Vi den typen av koppling så går det ju samma ström samtidigt genom motorskyddets tre "strömsensorer", dvs inte som i fallet när den är kopplad till en trefasmotor. Det känns som att detta förändrar situationen, men jag vet inte riktigt hur. När en motor går för maxlast går väl bara märkströmmen i en av faserna medan det går hälften i vardera av dom andra?
När jag sitter och tänker på det så känns det inte självklart vad man ska ställa strömmen på. Vi den typen av koppling så går det ju samma ström samtidigt genom motorskyddets tre "strömsensorer", dvs inte som i fallet när den är kopplad till en trefasmotor. Det känns som att detta förändrar situationen, men jag vet inte riktigt hur. När en motor går för maxlast går väl bara märkströmmen i en av faserna medan det går hälften i vardera av dom andra?
måste säga att felstavningen är bland dom gulligaste på länge
strömmen på överströmsskyddet ska vara 8 om trafons max är 8

strömmen på överströmsskyddet ska vara 8 om trafons max är 8
hehe, lite medveten var den allt
Okej, det känns skönt att veta att du faktiskt testat det
Men jag är lite nyfiken, hur gjorde du testat, vid vilken utspänning? Anledningen till att jag undrar är att jag undrar (
) över varför du satt två av faserna på primären och en på sekundären. En liten spänning men stor ström på sekundären kan ju vara skadlig, men den märks inte så tydligt på primären.

Okej, det känns skönt att veta att du faktiskt testat det

valet över vilken som är dubbel , bryr mig icke, jag bara körde
test, två multimeter med ac A en på primär en på sek
elelemnt tills jag fick last och ställde in den på 8.3 A eller så, det var måånga år sedan
kollade att den löste ut efter ca en halvtimma
man behöver inte krångal till det så mycket
test, två multimeter med ac A en på primär en på sek
elelemnt tills jag fick last och ställde in den på 8.3 A eller så, det var måånga år sedan
kollade att den löste ut efter ca en halvtimma
man behöver inte krångal till det så mycket
Köper ett motorskydd så fort jag hittar ett lämpligt! Tack för hjälpen! 

Ja för man vill väl oftast att motorn ska stanna om en fas faller bort, skulle jag tippa.GFEF skrev:grym
Har provat en gång.
Varför ??

OBS De flesta "motorskydd" jag har sett är bara vanliga termiska relän. Dessa bryter INTE upp huvudströmbanan när de trippar, utan har enbart ett par hjälpkontakter, oftast 1st NO och 1st NC. Så ska du (ni) använda ett sånt så lär du även ha en kontaktor, där spolen kopplas genom NC-kontakten på reläet.
Jag har vid nått enstaka tillfälle sett en antik kontaktor med inbyggt termiskt relä, men det tillhör inte vanligheterna.
Sen om ni menar nått annat med motorskydd, det vet jag inte.
Jag har vid nått enstaka tillfälle sett en antik kontaktor med inbyggt termiskt relä, men det tillhör inte vanligheterna.
Sen om ni menar nått annat med motorskydd, det vet jag inte.
Tack, men med "motorskydd" menade jag, kanske felaktigt, motorskydd + kontaktor.