Groggot drinkblandare

Berätta om dina pågående projekt.
jakosu

Groggot drinkblandare

Inlägg av jakosu »

Hejhopp!

Som nyregistrerad men dock gammal "browsare" av forumet så tänkte jag att bannemig så ska jag regga mig.

Det första lämpliga bör ju vara att presentera mitt senaste projekt lite kortfattat.

Jag kallar den groggot, det är helt enkelt en helautomatisk bartender, mekaniken gjord från scratch i rostfritt, mjukvaran är skriven i c++ och körs på ett nano-itx kort som i sin tur kommunicerar med interfacekorten över usb. Man beställer självfallet direkt på touchskärmen och väljer styrka.

Premiärad på jobbfesten med väldigt bra omdömmen! Den blandar en väldigt fin GT :P

Samtliga recept laddas upp från en webportal där det dessutom om man vill finns statistik på vem som druckit vad och i vilken mängd, det finns nämligen stöd för rfid-tagg så att ingen kan smita undan ;)

lite bilder skadar ju aldrig, ni får ursäkta den otroligt dåliga bildkvalitén:

Bild

Bild

Bild

Bild

Här ser vi guit, som dock inte är det senaste men det jag hade just nu, det fungerar i iphone-style, du scrollar det horizontellt för att få fram fler recept.
Bild

Finns också en "in action" film om någon skulle vilja kika, sjukt dålig kvalité, men under omständigheterna godkänt :P
http://www.youtube.com/watch?v=YdyrKOdgMWs

Kan ordna lite bättre bilder om det finns önskemål om det.
Senast redigerad av jakosu 3 maj 2010, 22:23:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Groggot

Inlägg av PHermansson »

Läckert! Fixar du en till mig med?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Groggot

Inlägg av JimmyAndersson »

Snyggt! :tumupp: :tumupp:

Finns det några bygg-bilder också?

Namnet "Groggot" är helt perfekt! :D
Välkommen till forumet förresten.
Användarvisningsbild
jesper

Re: Groggot drinkblandare

Inlägg av jesper »

Mycket vacker!
Den vill vi gärna höra och se mera om.
jakosu

Inlägg av jakosu »

Det finns självklart byggbilder, jag ska ta fram en bunt. :)

Det var egentligen tänkt att det skulle bli en täckplåt över fronten för att få en lite mer diskret look, men den idén skrotades då det ser så trevligt ut när man ser alla vätskor åka runt i slangarna och man ser pumparna jobba för fulla muggar :)
laban12

Inlägg av laban12 »

Framsidan är helt klart imponerande!!
Fast det är ganska låg WAF på backend-delen, med dunkar och slangar, va? ;)

Underbart projekt!
Användarvisningsbild
mikael

Inlägg av mikael »

Fräckt bygge! :bravo:

Har du tagit inspiration från denna sida ?

Lazydrinker

Under 'support'-länken kan man se bygginstruktion, genomgång av GUI't etc.

Kolla den här filmen för att se maskinen in action!

(Nix det är inte jag som bygger och säljer den. Men jag hittade sajten för många år sen och blev inspirerad. Dricker dock alldeles för dåligt för att motivera ett eget bygge. Har ju tyvärr också alldeles för lite stålar för att bara bygga för att testa... Men en automatisk juicemaskin skulle jag vilja ha. En sån där med magasin för färska apelsiner ovanpå... Skulle ju vara styrd med lämplig PIC förstås! :lol: )

Jag tyckte mej se att din maskin använder peristalliska pumpar ? En exakt men dyr lösning ?

Lazydrinker använder relästyrda ventiler eller vad det heter och maskinen är driven av en CO2 tank.
Klurigare blir det då med doseringen. Han verkar löst det med en enkel kalibreringsprocess. Jag gissar att tillgängligt tryck i tanken och viskositet spelar in här. Sensorer & smart skriven mjukvara ftw! :D
triii

Inlägg av triii »

Snyggt! Flaskorna i stället, är de bara för syns skull?
jakosu

Inlägg av jakosu »

Hehe nej är inte inspirerad av lazydrinker, det var bara ett vanligt infall, ingen inspiration. Precisionen i groggot är exakt ner på en tiondels milliliter så mer exakta groggar får man inte :) Tre slangpumpar samt tre membranpumpar samt 6st magnetventiler och xx reläer samt tre styrkort och tre Uc'ar och lite annat smått och gott :)

Flaskorna i hyllan är inte bara till syns, det pumpas från dom när den är i full drift, det var lite akutdriftsättning på första premiären, men det ska pumpas från flaskorna, absolut :)

Angående WAF så är det möjligt att "deploya" den snyggare, det där var bara premiären som sagt, inte lika mkt krav på diskretion ;)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Riktigt kul bygge!. :bravo:
Som sagt, vi vill ha mera bilder & filmer, på allt!. :)
Hur är det var det gäller rengöring om, groggomaten skulle stå stilla några väckor?. Socker som kläggar igen, eller det kanske inte är någon fara så länge alla delar ständigt är vätskefyllda?.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Film och bilder och ritningar??? Det är väl mer aktuellt med en IRL funktionstest tycker jag ;-)
triii

Inlägg av triii »

Ytterligare en fråga: Vad är det för slangar som används? Det borde vara silikonslangar, PVC-diton stelnar efter ett tag när man kör sprit genom dem. Gissa vart den urlakade mjukgöraren tar vägen.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Idé: Lastceller från en badrumsvåg (eller nån mindre är nog iofs bättre men dyrare) som hjälper en µC känna när flaskorna är tomma. :)

Går det inte pumpa snabbare än på filmen?
jakosu

Inlägg av jakosu »

Maskinen automattömmer och rengör slangarna efter vissa intervaller samt lite efter varje "servering", den luftar också slangarna mellan varje servering.

Slangarna i fråga är självklart silikonslangar.

Det går att få bättre "pump" i maskinen utan problem, det var betatestet på filmen där :)

Maskinen byggdes under tre hektiska veckor så det är fortfarande några kinks att jobba på, men annars är den helt funktionsduglig :)

Bilder kommer! Har mkt annat som hindrar och maskinen står inte tillgänglig just nu :)
morry
Kontakt:

Inlägg av morry »

en fråga går det inte att göra så den blandar fortare eftersom det tog så lång tid ?? typ som jos aoutomater där den kurrar lite och vips så har man e full mugg eller glas
Skriv svar