Dämpa redan förstärkt audiosignal? (brådskande novisfråga)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jingate

Dämpa redan förstärkt audiosignal? (brådskande novisfråga)

Inlägg av jingate »

Hej alla!

Mitt namn är Joseph och jag är hyfsat okunnig inom elektronikens värld när det gäller allt utom att möjligtvis välja rätt motstånd till en lysdiod. Jag är i hastigt behov av lite råd och undrar om ni kanske kan vägleda mig. (Jag kollar igenom foumet så gott jag kan efter svar, men det är lite bråttom så jag kanske missat något.) Nåväl, till mitt problem:

Jag har en liten programmerad ljudkrets som ger ifrån sig en förstärkt signal på 0.5 watt, 8 ohm (klar att kopplas direkt till en liten högtalare). Dock behöver jag förstärka signalen ytterligare med en liten batteridriven förstärkare, till exempel denna från Velleman (som jag redan har införskaffat) eller liknande:

http://www.velleman.eu/distributor/prod ... ?id=352708

Jag förstår att den signal jag behöver förstärka är mycket för stark för de flesta kits av denna typ. (Om jag har förstått rätt så är min signal på 2000mV stark, kan det stämma?) I Kanada finns ett kit som jag vet klarar att ta emot denna signal (rekommenderas av han som skapade ljudkretsen):

http://www.canakit.com/5w-audio-amplifi ... uk153.html

Detta kit har en andra ingång som är märkt "WIN" där man ska ansluta den starkare signalen. Dock vill jag helst hitta en lösning lokalt om det går. Jag fick lite råd på ett ställe att man ev. kunde dela upp/minska signalstyrkan genom att koppla till två motstånd i serie och sedan plocka ut signalen mellan dem. Är det något som kan fungera?

(Notis: Projektet jag ska ha det till är att jag bygger en 1:1 kopia av en s.k. "Proton Pack" från filmen Ghostbusers!)

Tips emottages tacksamt.

Hälsningar och tack på förhand,
/Joseph
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Dämpa redan förstärkt audiosignal? (brådskande novisfråga)

Inlägg av prototypen »

2 st motstånd anpassar vilken stark signal som helst till en lägre nivå, kallas för spänningsdelare.
Ställbar delare kallas för (volym)potentiometer.

Protte
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Och du vill minska 2V RMS till maximalt 0,735V RMS
Om du då väljer det ena motståndet till 100R som du tar ut signalen över, då blir det andra på 2*100-100=172R vilket skulle göra 180R som närmaste värde i E12 serien.
Maxnivån kommer med rätta motståndsvärden att bli 2*100/(100+180)=0,7142V RMS
jingate

Inlägg av jingate »

Tack för era svar. Dock förstår jag inte riktigt ett par saker. "100R", vad är det för typ av motstånd i styrka? (Är som sagt total novis på detta.) Kjell & Co har en sats med olika motstånd i E12 serien med de har endast benämningar i ohm/kohm.

Jag har testat att koppla en POT mellan förstärkaren och ljudkällan, enligt manualen till förstnämnda:
http://www.velleman.eu/downloads/0/modu ... _vm114.pdf

Den rekommenderar en 47kohm POT, vilket jag har använt. Jag får en någorlunda ren signal och kan vrida den c:a 3/4 innan kraftig distortion uppstår. Dock är ljudstyrkan ut till högtalare väldigt svag med tanke på hur kraftig förstärkaren är. (Notis: jag har testat högtalare på både 4 och 8 ohm)

(Jag förstår att det är svårt för er att lätt förklara när jag inte begriper alla termer ni använder. Tack för att ni försöker.) :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

100R lika med 100Ω

R används då många system inte kan använda grekiska tecken.

Protte

Kanakit eller Welleman har ingen betydelse, det ser ut som om det sitter TBA 2000 någonting i båda förstärkarna.
Med en stark signal kanske man inte kan vrida upp mer än 3/4 men något är fel om ljudet är svagt, kortslutning i högtalarkretsen brukar ge svagt ljud (jodå, även en kortslutning kan vara så pass högohmig att det ändå hörs i högtalaren).

Ta ett foto över dina kopplingar.

Protte
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det kan ju vara fel på själva förstärkaren som gör att den ger dålig effekt ut.Normalt ska den här ge ganska ordentligt ljud eftersom det rör sig om en krets konstruerad för användning i bilar.Vilken drivspänning har du?Har du testat den med något annat?
Den här kretsen(TDA2003) har en känslighet på 40mV för max uteffekt:
http://www.velleman.eu/downloads/0/illu ... _k4001.pdf
jingate

Inlägg av jingate »

Ah, ok.. .då klarnar det en aning. Jag kan absolut ta ett par bilder, men jag har kopplat precis som manualen till förstärkaren visar. Om jag vrider upp POTen till max så får jag ut ganska bra volym (det blir en väldigt kraftig ökning på slutet verkar det som) men jag får då som sagt mycket dist på ljudet. Hittills har jag endast testat med ett och två vanliga 9v batterier men jag misstänker att de är i det svagaste laget? Ska testa med något kraftigare så fort jag kan (det hela måste vara batteridrivet och väga så lite som möjligt, dock).

Jag testade även en sån här (inkl en korrekt POT) med ungefär samma resultat:
http://www.kjell.com/?item=88034&path=
Den är ju ganska mycket kraftigare, men jag fick samma distortion så fort jag gav lite volym.

Om jag gör delningen med motstånden, ska det avledande motståndet jordas direkt i audiosignalens minus på förstärkaren?

Alltså:
Bild

(Nu tog jag inte med en POT, bara för att göra det enkelt.)

Om jag ska från 2000mV till 40mV... vilka motstånd gäller då? (Det är ju exakt den Vellmanmodulen som jag har.)

Jag bugar och bockar återigen för hjälpen!
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Aha,där har vi det.Ditt 9V batteri orkar helt enkelt inte med att ge tillräckligt med ström när det blir lite högre effekter.Du måste ha antingen kraftigare batterier eller ett nätaggregat som kan lämna kanske uppåt 0,5-1 amp ström vid närmare 12V för att få ut lite effekt att tala om.Tyvärr går det inte att trolla med det här...
Egentligen har TDA2003 alldeles för hög förstärkning för att "bara" öka effekten några gånger som det blir i ditt fall.40mv på ingången är vad som behövs för att ge MAX uteffekt,och den förstärker ca 100 ggr.Alldeles för mycket för det du vill göra.
jingate

Inlägg av jingate »

Hmm..ok. Vad är lämpligt att göra då? Adapter är inget alternativ, då det hela måste vara bärbart (ska sitta i en "ryggsäck" och driva en 4" eller 6" högtalare). Jag behöver "bärbar-radio-volym" om man säger så och det ska väga så lite som möjligt eftersom ekipaget redan väger uppåt 10kg.

Räcker det om jag ökar till 8st AA (eller större) för att få 12v och lite mer ström eller måste jag börja titta på laddbara ackumulatorer? Alternativt skaffa en annan, mindre förstärkare?
T.ex. denna:
http://www.kjell.com/?item=87712&path=

Dock kvarstår ju att jag måste minska insignalen även med den. Jag kanske helt enkelt borde ge efter och skaffa den jag länkade till från Canakit, som jag vet ska fungera då tillverkaren av min ljudmodul rekommenderade den. (Tänkte bara att jag skulle undvika slö postgång från Kanada med tanke på vulkaner och allt...)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

8st AA-batterier räcker nog, speciellt om dom är NiMH (laddningsbara)
jingate

Inlägg av jingate »

Jag ska testa med 8 AA senare ikväll om jag hinner och rapportera resultatet. Om någon kan bekräfta om min ritning ovan är korrekt, samt säga vilka motstånda jag behöver för att komma ner i 40mV (från 2v) vore det jättebra, så passar jag på att testa det också.

Förresten... en hypotetisk sidofråga medan jag har er på tråden: Detta kanske är löjligt uppenbart, men om man har en förstärkare som kräver en 4 ohms högtalare, kan man ta en högtalare på 2ohm och lägga på lika mycket till i motstånd?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, bara totalen är minst 4 Ohm.
Prova att använda din potentiometer om du inte har en massa motstånd liggandes...
Annars så blir det 4k7 resp 100R som du skall ha, 100R mot Velleman K4001.
jingate

Inlägg av jingate »

Hej igen!

Jag har nu kopplat om från början och testat lite till. Jag får nu, efter byten till helt färska batterier en mycket bättre nivå på volymen, så där har vi den biten löst.

Dock kvarstår problemet med att signalen är alldeles för hög. Jag har ju en 47Kohm POT kopplad mellan ljudmodulen och förstärkaren men hur lite jag än har den ställd nu så är ljudet helt sönderdistat. (En udda effekt är att om jag har POTen helt nollad så läcker ljudet igenom i alla fall, fast mest som brus.)

Så, är nästa steg att koppla till ett par motstånd enligt mitt diagram för att se om det dämpar signalen? Limpan4all... du skriver 100R resp 4k7... menar du 47Kohm med det sistnämnda?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Hur har du kopplat poten? Och är det en linjär eller logaritmisk pot?

Linjär pot som volymkontroll brukar inte fungera så bra eftersom vi uppfattar ljudstyrka logaritmiskt.
Användarvisningsbild
sebgus

Inlägg av sebgus »

4k7 = 4,7 kOhm
Skriv svar