Mini-USB porten på dagens telefoner?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Mini-USB porten på dagens telefoner?

Inlägg av zorro_ac »

Är det möjligt att ansluta till andra prylar med serieportar via miniusb porten som sitter på de flesta telefoner idag på nåt sätt?

Det jag vill kunna göra är att ansluta från en Nokia N900 (med linux o megatunix) till serieporten på mitt megasquirt?

Har sett att det finns serial-to-bluetooth adapters som funkar men en sån kostar ju 1200-1500kr. (syftar då på AIRcable serial 3)

---
Lade in stora bokstäver i text och rubrik, så det blir lättare att läsa.
//Jimmy
---
blueint
Kontakt:

Re: miniusb porten på dagens telefoner?

Inlägg av blueint »

Om din tfn är host eller OTG kan det fungera.
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

jag har ingen aning om vad du menar där :oops:
och jag har inte denna telefon ännu, men funderar starkt på att köpa en sådan om det är möjligt att kunna använda den till megasquirt.
Senast redigerad av zorro_ac 2 maj 2010, 16:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tror nog det är en adapter till bluetooth du ska titta på:
http://blogs.nokia.com/pushn900/wp-cont ... dev1.0.pdf

Du kan få en rs232->bluetooth för en femhundring från sparkfun?
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... cts_id=582
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns två olika sorts USB-enheter, host och device.

En dator brukar typiskt ha host-portar, till dem kan man ansluta devices (ex. USB-diskar, USB-kameror, USB-skrivare, USB serieportsadaptrar etc).

Men en telefon brukar normal vara en device, den måste anslutas till en host och kan inte anslutas direkt till en annan device.

(Enligt standarden ska det väl dessutom vara olika kontakter beroende på om det är host eller device, så man ska inte kunna koppla fel.)
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

okej, då får det väl bli en sån där rs232 -> bluetooth adapter... är det bara att köpa typ första bästa man hittar på ebay eller så? tänkte det finns väl två typer?
dom som är tänkt att sitta på datorn så man kan ansluta till andra enheter och
dom som sitter på enheterna för att ansluta till en datorn som redan har bluetooth.?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

rs232->bluetooth för att sitta i datorn, har jag nog aldrig sett?

Normalt har man en liten usb-adapter till datorn om den inte har bluetooth från början, typ denna:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=9434

En RS232->Bluetooth är nästan alltid till för att ansluta till någon grej med serieport och sända det över blåtand till tex en dator.

Sök lite och ta en enhet som är välkänd, så du inte hamnar med någon grej från kina ingen vet hur man ska få att fungera...
Ducke

Inlägg av Ducke »

N900 är inte riktigt som andra telefoner...

med programvaran "USBcontrol" kan man aktivera host mode, och ansluta mus, tgb, usb minnen osv...

USBcontrol ligger för nedladdning direkt i telefonen, så med den å lite klurning borde det gå att koppla ihop med en rs232 converter.

tänk igenom vilken rs232 du väljer bara, om du behöver komma åt "programmeringspinnen" på insprutet, alla convertrar fixar inte det.

Jag har inte kört varken host eller rs232 från telefonen, så jag kan inte säga ATT det kommer å fungera, har dock en del erfarenhet av usb-RS232, samt har haft n900:an sen januari, och det "känns" som att det borde gå att få till...

lycka till !!!

//Ducke
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

okej, jag har bestämt för mig att jag sett en sån där bluetooth adapter för äldre datorer som saknar usb men det är väl ett begränsat fåtal antar jag..

jasså, man kan köra den som host och peta in exempelvis mus o usbsticka.. det var ju positivt bara det iaf.

jag använder idag en rs232->usb converter från jula som fungerar klockrent mellan min linuxlaptop som saknar serieport och megasquirt.. och debian har dessutom drivare till den.. den borde gå att använda, dock är det ju en "vanlig" usbanslutning.. n900 hade visst inte en miniusb utan en microusb dessutom.
då gäller de bara att hitta en adapter, hm..

lite OT, vad tycker du om n900 överlag? har idag en N95 8gb men efter man är lite linuxnörd så låter en n900 riktigt intressant.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tror inte du hittar en adapter, eftersom det enligt USB-standarden inte skall gå att ansluta så. Du får nog löda ihop en adapter själv av två separata kablar. Det gäller ju att korsa tåtarna på rätt sätt för att få det att funka.
Ducke

Inlägg av Ducke »

Jag hade också en N95 8gb före 900:an, och det första jag slogs av var att den inte är så mycket större än 95:an.

I övrigt är det en imponerande lur, den är snabb och stabil, använder laptopen mycket mer sällan sen jag fick den. (skriver detta på den !)

Det som är lite trist är ju att nokia är som nokia alltid varit, det ska komma en uppdatering "ryktas det", dom går aldrig ut med datum eller vad som kommer att fixas.

Om du är linux-frälst tror jag att du kommer att bli mycket nöjd !

///Ducke
Användarvisningsbild
zorro_ac
Kontakt:

Inlägg av zorro_ac »

det låter bra det..

angående adaptern så tror jag att en sån här: http://www.bramida.se/product_details.p ... em_id=2009 borde funka tillsammans med min rs232->usb converter om nu telefonen går att sätta i host..

har du kollat på radiomottagaren? vissa länder har ju ett lägre frekvensband än oss europeér, är det möjligt att lyssna på frekvenser lägre än 88mhz?

nej, nu ska vi inte gå för mycket OT men jag fick iaf svaret på min fråga.. gäller bara att hitta converter och/eller adapter som lirar ihop med varann då..

tack
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ja N900an är en underbar telefon. Men jag är tveksam till att den fungerar som USB-host. Tidigare modeller (tex N800 och 810) har gjort det, men det finns en lång tråd på Maemo-forumet om hur det är med N900. Slutsatsen där är att det saknas en koppling internt i telefonen för att den ska kunna agera host, de hann enligt uppgift inte få ihop alla funktioner inför lanseringen och valde därför att skippa USB-host funktionen. Men jag har sett programmet i arkiven, lite märkligt...
http://talk.maemo.org/showthread.php?t=31921&page=69
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Tror ni de här fungerar med android/andra telefoner? Isåfall är det ett riktigt bra köp. Funderar på att testa...
http://cgi.ebay.com/Bluetooth-serial-co ... 19b5c75065
Skriv svar