Start/driftkonding

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
1802

Start/driftkonding

Inlägg av 1802 »

3-fas motor på 1-fas. Hur påverkar värdet på kondensatorn driften? I vissa kopplingar finns 2 kondingar. Som jag fattat det är den ena bara inkopplad en liten stund vid start. Ger den mer vridmoment?
1802

Re: Start/driftkonding

Inlägg av 1802 »

Ingen som kan sprida lite ljus? Fick fram att det skall vara ca 80µF/kW, för driftkondensator. Har några 2 konding moduler att kolla hur proffsen gör. Men det skulle vara kul med teorin bakom.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

schema?
1802

Inlägg av 1802 »

Tror där var ett litet schema på enheten. Men jag vill veta hur µF på kondingen påverkar vridmoment m.m. Jag gissar att startkondingen ger mer vrid.
xxargs

Inlägg av xxargs »

startkondingen är avsedd att ge mer vrid vid starten för tungstartade tillämpningar men ger för mycket ström och därmed värme i lindningen för att kunna vara kontinuerligt inkopplad - därför har man också ofta en driftkonding för mindre ström under drift då det ger lite mindre pulserande moment över varvet än när motorn drivs enbart med växelström på en lindning, samt kondingen tillsammans med startlindningen ofta ger en god reaktiv kompensering och ökar effektfaktorn till ganska nära 1.
1802

Inlägg av 1802 »

Inga formler? Och praktiska exempel?
xxargs

Inlägg av xxargs »

det var verkligen ingen lätt önskan - jag har försökt hitta ombyggbar spicemodell på en asynkronmotor men ej hittat - säg till om du snubblar över en...

---

Gör annars som jag gjorde när jag undersökte om och hur man kunde minska startströmmen på en kylskåpskompressor för att kunna driva den från en mindre växelriktare - dvs. börja mäta och exprimentera på en motor själv...

lyckas man fylla i värdena på ett så enkelt schema som detta och kan simulera det i en spice-simulator så har du kommit ganska långt.

om jag mins rätt så är det värdena i schemat för en Danfoss TL2A-kompressor vid låst rotor/start (det är att få fram värdena som är det stora jobbet!)

sedan får man göra motsvarande mätningar för att få fram nya värden (mycket högre induktanser!!) när motorn snurrar på tomgång - man får mäta spänningar och fasläge över startlindningen, dess inre resistans och även prova med driftkondingar och då kanske man får en lagom kompromiss mellan effektförluster i motorn (med rätt värden kan det ger lägre förluster än när motorn bara kör på driftlindningen då användningen av kopparareorna i startlindningen hjälper till med mer konduktans och minskar förlusten lite till - åter igen RI^2-regeln) och hyffsad stark start - om man nöjer sig med driftkonding - och måste man ha hög startmoment så kanske man får hjälpa till med en startkonding på 5 - 10 ggr högre värde - ja allt beroende vilket förhållande det är mellan driftlindning och startlindning varvtalsmässigt och tråddimensionsmässigt.
Skriv svar