Distortionspedal
-
Distortion
Distortionspedal
Tjena!
Ny här på forumet, utan särskilt mycket erfarenhet inom elektronik.
Nu är det så att jag är en fanatisk elgitarrist, och jag skulle vilja prova bygga en distortionspedal enligt den här ritningen:
http://www.montagar.com/~patj/fuzz002.gif
Jag vet att ljudet inte kommer vara något att skryta med, men jag vill bara göra det som första pedal, och sen bygga några bättre. Dock har jag ganska många frågor, eftersom jag inte vill riskera att förstöra förstärkaren.
+9v står det på två ställen. Det ansluts alltså till pluspolen på batteriet? (Kanske ett självklart svar, menmen.)
De sågformade symbolerna, är det resistorer?
D1 och D2, ungefär vilket värde bör de ha, och är en signaldioder en speciell typ av dioder?
Symbolen under D1 och D2, är det minuspolen på batteriet?
Var hittar jag passande kondensatorer? Helst på electrokit.se
Använder jag stereo- eller monoutgångar?
Vad menas med resistorn(?) där värdet är 3K3?
Sist men inte minst: Finns det något enkelt sätt att med en omkopplare gå runt hela kretsen?
Alltså gå förbi disten?
Det blev mycket frågor, men jag tror att de flesta är ganska lätta att svara på.
Tack på förhand!
Edit: En sak till:
Kan jag byta ut något av motstånden mot en vridpot för att kunna justera ljudet? Vilken/Vilka bör jag byta isf?
Ny här på forumet, utan särskilt mycket erfarenhet inom elektronik.
Nu är det så att jag är en fanatisk elgitarrist, och jag skulle vilja prova bygga en distortionspedal enligt den här ritningen:
http://www.montagar.com/~patj/fuzz002.gif
Jag vet att ljudet inte kommer vara något att skryta med, men jag vill bara göra det som första pedal, och sen bygga några bättre. Dock har jag ganska många frågor, eftersom jag inte vill riskera att förstöra förstärkaren.
+9v står det på två ställen. Det ansluts alltså till pluspolen på batteriet? (Kanske ett självklart svar, menmen.)
De sågformade symbolerna, är det resistorer?
D1 och D2, ungefär vilket värde bör de ha, och är en signaldioder en speciell typ av dioder?
Symbolen under D1 och D2, är det minuspolen på batteriet?
Var hittar jag passande kondensatorer? Helst på electrokit.se
Använder jag stereo- eller monoutgångar?
Vad menas med resistorn(?) där värdet är 3K3?
Sist men inte minst: Finns det något enkelt sätt att med en omkopplare gå runt hela kretsen?
Alltså gå förbi disten?
Det blev mycket frågor, men jag tror att de flesta är ganska lätta att svara på.
Tack på förhand!
Edit: En sak till:
Kan jag byta ut något av motstånden mot en vridpot för att kunna justera ljudet? Vilken/Vilka bör jag byta isf?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Distortionspedal
Alla "sicksack-komponenter" är motstånd; värdena är i Ohm. Notera att t ex 100k = 100 kOhm och 3K3 = 3,3 kOhm.
Dioderna är enkla signaldioder, 1N4148 eller 1N4001.
+9V ansluts till batteriets pluspol och jordsymbolerna till dess minuspol.
Alla komponenter köper du från Electrokit.
På samma ställe där du hittade transistortypen hittar du en IC-typ:

Och HÄR har du utförliga beskrivning på en annan typ: http://www.hawestv.com/amp_projects/fuzzbox/fuzz1.htm
Dioderna är enkla signaldioder, 1N4148 eller 1N4001.
+9V ansluts till batteriets pluspol och jordsymbolerna till dess minuspol.
Alla komponenter köper du från Electrokit.
På samma ställe där du hittade transistortypen hittar du en IC-typ:

Och HÄR har du utförliga beskrivning på en annan typ: http://www.hawestv.com/amp_projects/fuzzbox/fuzz1.htm
-
Distortion
Okej, tackar. 
Däremot funderar jag fortfarande över vilka motstånd som kan bytas mot vridpotar, och om jag kan installera en bypass på ett enkelt vis.
Alla råd uppskattas
Däremot funderar jag fortfarande över vilka motstånd som kan bytas mot vridpotar, och om jag kan installera en bypass på ett enkelt vis.
Alla råd uppskattas
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det är ju i princip samma fuzzbox du hade hittat men med både pot och bypass.
Ytterligare tips på fuzz-byggen med kretskortlayout och scheman...
http://www.generalguitargadgets.com/con ... y/6/73/26/
http://www.generalguitargadgets.com/con ... y/6/73/26/
-
Distortion
Jag har inget emot att bygga något svårare, det kan jag inte säga. Lödning är inget problem.
Däremot klarar jag inte att läsa de större kopplingsscheman som ni länkar. Jag är som ordblind när det blir för mycket komponenter.
Jag tänkte att jag helt enkelt kan prova mig fram med lite olika potar.
Det är inget som kan ta skada av det, om jag använder layouten som jag skrev länkade i min första post, va?
Förresten, visst är det mono-portar jag ska använda? Jag tror inte att någon svarade på det.
Tack för hjälpen.
Däremot klarar jag inte att läsa de större kopplingsscheman som ni länkar. Jag är som ordblind när det blir för mycket komponenter.
Jag tänkte att jag helt enkelt kan prova mig fram med lite olika potar.
Det är inget som kan ta skada av det, om jag använder layouten som jag skrev länkade i min första post, va?
Förresten, visst är det mono-portar jag ska använda? Jag tror inte att någon svarade på det.
Tack för hjälpen.
ja det är mono gitarren är ju inte i stereo
byt ut 100k motståndet nedanför Q1 och Q2 den bestämmer hur mycket det distar
det kretsen gör är att den förstärker tills transistorerna inte "orkar mer" då uppstår dist
sedan sänker man det till en behaglig nivå med de 2 dioderna för förstärkaren
//Ola
byt ut 100k motståndet nedanför Q1 och Q2 den bestämmer hur mycket det distar
det kretsen gör är att den förstärker tills transistorerna inte "orkar mer" då uppstår dist
sedan sänker man det till en behaglig nivå med de 2 dioderna för förstärkaren
//Ola
-
Distortion
Tack slft, det var både snabbt svarat och enkelt förklarat:)
Men nu när jag sitter och funderar, kommer jag på hur lite jag vet. Så nu blir det fler dumma frågor
Snett under in-porten är det en stor streckad sak. Det måste ju vara batteriet?
Jag missade den helt när jag tittade igenom kretsen, och nu hänger jag inte med längre.
Ska jag ansluta den delen, vid batteriet där det står +9v, med jordsymbolens del?
Och ska jag sen ansluta den andra +9v med mono-utgångens andra ben? För på schemat används bara utgången åt ett håll, och det verkar lite knepigt.
Hoppas att det var den sista dumma frågan nu.
Men nu när jag sitter och funderar, kommer jag på hur lite jag vet. Så nu blir det fler dumma frågor
Snett under in-porten är det en stor streckad sak. Det måste ju vara batteriet?
Jag missade den helt när jag tittade igenom kretsen, och nu hänger jag inte med längre.
Ska jag ansluta den delen, vid batteriet där det står +9v, med jordsymbolens del?
Och ska jag sen ansluta den andra +9v med mono-utgångens andra ben? För på schemat används bara utgången åt ett håll, och det verkar lite knepigt.
Hoppas att det var den sista dumma frågan nu.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Inga dumma frågor; vet man inte får man ju fråga, men du kanske inte riktigt lyssnar på svaren.
Jag länkade till en bra beskrivning till en fuzz-box som är mycket lik den du hittat MEN med beskrivning och de två funktioner du efterlyste - bypassomkopplare och volymratt.

Det här var din:

Jag länkade till en bra beskrivning till en fuzz-box som är mycket lik den du hittat MEN med beskrivning och de två funktioner du efterlyste - bypassomkopplare och volymratt.

Det här var din:

nej dom har använt 2 olika typer av jordsymboler
ingången har en liten finness som kopplar in -polen på batteriet till jord
när du stoppar in gitarrsladden i ingången en on/off brytare alltså
//Ola
ingången har en liten finness som kopplar in -polen på batteriet till jord
när du stoppar in gitarrsladden i ingången en on/off brytare alltså
//Ola
Muff Fuzz på den sida jag gav länken till är ju väldigt enkel, i stil med
ovan beskrivna. Dessutom finns layout och tydlig beskrivning på hur du
kopplar in komponenterna. Som en god byggsats ungefär.
ovan beskrivna. Dessutom finns layout och tydlig beskrivning på hur du
kopplar in komponenterna. Som en god byggsats ungefär.
-
Distortion
@soundbrigade: ja, men saken är ju, som jag skriver att jag tappar bort mig i ditt kopplingsschema.
Jag kommer inte att bygga den, för jag hänger inte med när jag tittar på det.
Jag ska alltså inte bry mig om symbolen till vänster som jag trodde var ett batteri? Jag ska alltså ansluta 9v+ till pluspol på batteriet, och jordtecknet till höger till minus? Vad ska jag då sätta i mono-ut? Det bör ju vara både en in- och utgång på den porten, menar jag.
Jag kommer inte att bygga den, för jag hänger inte med när jag tittar på det.
Jag ska alltså inte bry mig om symbolen till vänster som jag trodde var ett batteri? Jag ska alltså ansluta 9v+ till pluspol på batteriet, och jordtecknet till höger till minus? Vad ska jag då sätta i mono-ut? Det bör ju vara både en in- och utgång på den porten, menar jag.
-
Distortion
Ledsen för dubbelpost.
Jag tänkte bara säga att ni inte behöver svara, jag frågar min morbror som är elektriker istället.
Enklare för alla på det sättet.
Jag tänkte bara säga att ni inte behöver svara, jag frågar min morbror som är elektriker istället.
Enklare för alla på det sättet.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ingången är en kontakt med slutande kontakter - man kan sätt en lös strömbrytare likaväl.