Spis-el

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johanb

Spis-el

Inlägg av Johanb »

Jag hjälpte lillbrorsan att riva köket och fick lite huvudbry som stör mig.
Gammla spisen är fast ansluten till fas+nolla avsäkrat 20A och har inbyggd ugn.

Nytt som ska in är glaskeramikhäll och ïnbyggnadsugn.
Keramikhällen tror jag är ganska rättfram, jag gissar att man låter montera en tvåpolig brytare och drar en gummikabel mellan brytare och spishäll alternativt "norwesco"-uttag. Den är ju specad för så hög effekt att 20A nästan är i underkant.

Ugnen kommer med färdigt sladdställ med schuko och har maxeffekt på 2500W vilket antyder att den är anpassad för 10A/16A och gissningsvis är sladdstället för klent för direktanslutning till 20A. Kan ugnen anslutas direkt via en brytare till samma anslutning som spisen om sladdstället byts eller ska man be om ett uttag nersäkrat till 10A och ansluta originalsladdstället till det?

Det blir till att såga ett ordentligt hål i bakstycket på stommen :)
Användarvisningsbild
Henry

Re: Spis-el

Inlägg av Henry »

Är spisen enligt märkplåten specificerad för max och enbart 10A och som du dessutom själv säger:

..och gissningsvis är sladdstället för klent för direktanslutning till 20A

..och du ändå kopplar en 10A spris till ett uttag avsäkrat för 20A så förstår du nog själv vad som kan hända vid ett fel spisen. Säkringen skall som jag ser det givetvis ha den märkeffekt som det den är koppad till är designat att dra så du får ta dit en elektriker som säkrar ner spisuttaget till 10A eller vad det nu var. Däremot vet jag inte vad lagen specifikt säger men kan absolut inte tänka mig något annat.

Har precis kommit hem från valborg så jag är inte helt 100 på vad du sedan skulle koppla eller dra m.m. men det låter som det är någt en elektriker skall göra men med resevation för det föregående nämda.
PTC

Inlägg av PTC »

Undrar lite bara om det är enfas du pratar om eller två enfas eller trefas, blev lite konfunderad,
Vad heter spisen?
Har i mitt jobb sett alla sorter :humm:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vad _jag_ fattat är de "nya" hällarna vanligen tvåfas och ugnarna klarar sig på en fas. Lämpligen kan man då sprida dessa över tre faser totalt.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag trodde det gick fram att det ska dit en elektriker men jag är nyfiken nu.
Både gamla och nya spisen kan köras på en fas och det finns bara en fas framdragen.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Man _kan_ köra hällen på EN fas men man måste isf säkra högre och allt vad det medför.

Jag menade inte att man inte ska koppla själv (för det gör man ju aldrig :roll: :vissla: ) bara att det oftast är som jag skrev ovan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns ju dock fåtal spisar som är på max 10A eller 16A 1-fas och på dessa kan man normalt bara ha igång ugnen eller 2 plattor samtidigt eller något sådant. Allt igång samtidigt och säkringen går men de brukar ha inbyggda mekaniska spärrar så inte detta kan hända om jag inte minns fel. Vet dock inte om denna spis ändock går att koppla om till högre Amp men har varit med om i princip alla typer under årens lopp som gått att koppla om både till 230V 1, 2 och 3-fas då alltså med nolla och 400V 1, 2 och 3-fas och allt från 16A till 20A men vissa som inte gått alls så det finns nog en salig blandning.
Skriv svar