Hjälp att laga platt TV! (Fixad)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nakcam

Hjälp att laga platt TV! (Fixad)

Inlägg av nakcam »

Hej hej!

Jag har en platt tv som har get upp vilken jag nu försöker laga.. Har lyckats hitta ett trasigt effektmotstånd i nätdelen, men när jag nu ska köpa ett nytt att ersätta detta med blev jag lite osäker.

Har lyckats hitta en pdf fil med information om motståndet i fråga och där står det att detta är av "flamsäker" typ samt att det skyddar bra mot "power surges". Det nämns även att denna typ är vanlig för att skydda switchade nätdelar (vilket är just vart detta är monterat).

Därför kanske det är en dålig ide att bara dra dit ett vanligt effektmotstånd? Och till den kanske uppenbara frågan vart får jag tag i ett samt vad kallas dessa på svenska (hittar inte på elfa).

Motståndet är märkt :
RWR-10W
4R70J SMT

(4,7 ohm 10w)
och ser ut som en sockerbit (någon form av keramik?) presis som på bilden i länken nedan.

Tack för hjälpen!

http://www.smart-ele.co.kr/pdf/rwr.pdf
Senast redigerad av nakcam 17 maj 2010, 23:04:24, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Re: Hjälp att laga platt TV!

Inlägg av Mindmapper »

Elfa har massor med effektmotstånd, med keramikkropp. Tänker inte in på deras hemsida.
Förmodligen är det någon annan komponent som också har havererat.

Kolla 60-043-11 i katalogen är det en 4,7ohm 10W
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Flamsäkra motstånd får inte gå sönder så det bildas en låga, flamsäkra motstånd används som säkringar och får ju inte starta en brand.

Att ersätta ett vanligt med ett flamsäkert höjer ju "säkerheten". tvärtom kan starta en brand.

Kolla nätlikriktaren så det inte är kortis i den.

Protte
Användarvisningsbild
nakcam

Inlägg av nakcam »

Tack för svaren! Är nog troligt att det är kortis någon stans. Har dock ett ganska bra elschema om det finns någon som är bra på dessa kanske han/hon kan se vart detta skulle kunna vara? Bifogar en bra bild med den trasiga komponenten markerad med röd ring.
http://dl.dropbox.com/u/6090009/LG%20MZ-60PZ12.jpg
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det övre relät, dioden D8301, transistorerna Q8206, Q8207, kommer det spänning i kontakten stift 4 efter 0,2-0,5 sekunder, kan vara längre tid men det är dumt.

Kolla även D8303, transistorerna Q8303, Q8304 (kortslutning)

Sedan får vi se.

Protte
Användarvisningsbild
nakcam

Inlägg av nakcam »

Tack för era snabba svar :) En till snabb fråga dock kan jag mäta dessa på plats eller måste jag löda lös dem?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kortslutning brukar gå att mäta fram utan att löda loss men det beror på så mycket vad som sitter runt omkring, speciellt drosslar och transformatorer som vid DC ofta mäter bara någon Ω.

SAS Mät och lär dig, ställ frågor här.

Protte
Användarvisningsbild
nakcam

Inlägg av nakcam »

Kan nu meddela att tv'n är lagad :) bytte motståndet mot ett likvärdigt köpt på elfa och vips! :D tackar för hjälpen !
Skriv svar