Borstlösa DC Spindelmotorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gotis

Borstlösa DC Spindelmotorer

Inlägg av gotis »

Tja, Kolen på löpbandsmotorn äts upp väldigt fort så jag har kollat runt lite efter en ersättare, hittade detta hos keling. http://www.kelinginc.net/Millingmachinespindlequote.doc

Vad tror forumet om 2200w 6000rpm för 341$. ?

Ps någon som vet vart man kan köpa reservdelar till löpbandsmotorer? gaveln var åxå grillad. :(
Coolkidz

Re: Borstlösa DC Spindelmotorer

Inlägg av Coolkidz »

kolla om http://www.repairshop.se har reservdelarna du söker.

/Micke
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fråga tillverkaren de kan ibland överraska en med reservdelar man inte trodde att de hade.

Ett exempel; finns en Husqvarna mangel i källaren som fanns här när jag flyttade hit och hade enligt utsago stått där i en hel del antal år innan dess. En dag när en i huset körde den så gick ett stort gjutjärnskugghjul sönder och det var ju kört men tänkte man kan ju alltid fråga Husqvarna om de kanske kan ha något. Kollade upp mangeln lite närmre och det visade sig var en modell från tidigt 70-tal. Ringde Husqvarna och berättade vad som hänt och vilken modell det var och svaret blev att visst hade de ett sådan kugghjul så var skall vi skicka det? :shock:

Några dagar senare hade jag ett nytt gjutjärnskugghjul som var exakt på pricken det samma och sedan fungerade den mangeln igen. Har dessutom för mig att det bara kostade lite under 200:- inkl frakt och det var ju förstås en skitsumma.
gotis

Inlägg av gotis »

Kan man köra en BLDC motor med en vanlig frekvensomvandlare?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Henry skrev:Fråga tillverkaren de kan ibland överraska en med reservdelar man inte trodde att de hade.

Ett exempel; finns en Husqvarna mangel i källaren som fanns här när jag flyttade hit och hade enligt utsago stått där i en hel del antal år innan dess. En dag när en i huset körde den så gick ett stort gjutjärnskugghjul sönder och det var ju kört men tänkte man kan ju alltid fråga Husqvarna om de kanske kan ha något. Kollade upp mangeln lite närmre och det visade sig var en modell från tidigt 70-tal. Ringde Husqvarna och berättade vad som hänt och vilken modell det var och svaret blev att visst hade de ett sådan kugghjul så var skall vi skicka det? :shock:
Haha, har varit med om en liknande grej, en torktumlare som pajade, visade sej vara drivremmen som hade gått av, den var av såndär "lamelltyp" (heter det så ?)
och tumlaren var av nåt mysko märke ("Swiamat" tror jag ?) Ägaren (inte min tumlare) ringde då firman som sålt den typ 15 år tidigare och frågade, dom hänvisade till ett företag som skötte deras service, och dom tyckte typ

företag "Nej tyvärr.. dom remmarna har vi inte.."
ägare "Jaha me.."
företag "Däremot har vi en ombyggnadssats för att montera en kraftigare rem."
ägare "Öh jaha.. hur funkar det då ?"
företag "Ja, du får byta en remskiva och en spännare och så får du med en ny rem, kitet kostar 240 kronor"

Helt otroligt..

Bosch har också en läskigt bra reservdelsförsörjning, dom har skakat fram gångjärn till ett 15 år gammalt kylskåp åt mej, kostade 6:- styck eller nåt annat löjligt.

Hrrm, gled visst lite OT här..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja se där man kan bli förvånad ibland som sagt.

Kan man köra en BLDC motor med en vanlig frekvensomvandlare?

En vanlig BLDC motor som används till tex modellflyplan och dylikt, om det är den typen du menar, är ju egentligen 3-fas motorer så på så vis ja så länge som den klarar spänningen på 230V eller mer beroende på vad frekvensaren ger ut. Däremot är dessa motorer inte uppbyggda på samma sätt som de motorer frekvensomvandlare normalt är ämnade att köra så jag vet inte om den skulle acceptera det hela eller kanske tom bli förstörd av det i längden då induktans och sådant kanske inte är det samma. Det skulle då kanske kunna orsaka tex högre spännings/ström-spikar och dylikt som den inte var designad för att klara.
Skriv svar