Fördröjning i fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikamb

Fördröjning i fjärrkontroll

Inlägg av mikamb »

Hejsan jag har ett problem som jag gått och funderat på ett tag . Det är så att jag har en fjärr-reglerad tv-hiss och för att manövrera upp och ner så behöver jag hålla knappen intryckt hela tiden . Undrar om det finns någon lösning som gör att en knapptryckning räcker för att sänka eller höja anorningen med fjärren . Mvh Mikael
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Fördröjning i fjärrkontroll

Inlägg av Swech »

Största anledningen är väl att det är "hålldonskörning"
Om något kommer i kläm så släpper man förhoppningsvis knappen.
Skall det vara automat så krävs det en hel del extra för att det skall bil säkert.

Men för att modifiera befintlig.
1. Hur skall den veta vart den skall stoppa? Finns det gränslägen i ändarna?
2. kör man alltid max in/ut?

Swech
mikamb

Inlägg av mikamb »

Hejsan Swech jo det finns gränslägen som gör att man justera hur högt eller lågt man vill hissen ska gå . Via fjärrkontrollen så trycker du på antingen upp eller nedknappen och den stannar vid angivna gränslägen ( den skulle kunna gå högre ), men jag skulle vilja att ett knapptryck skulle räcka för att för att föra hissen antingen upp eller ner mellan dom angivna gränslägena . Mvh Mikael
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Ingen aning ifall det här skulle funka,
Men man kan ju räkna hut lång tid det tar för hissen att gå från botten till topp och tvärt om, förhoppningsvis är väl den tiden rätt jämn,
Då kan man ju sätta ett Timer kort (Vet inte exakt rätt namn) mellan motorn och mottagarn för fjärrkontrollen.
Som är inställt på den tiden som det tar, för den att gå upp respektive ner. den skapar ju en självhållning under den inställda tiden sedan släpper den.

Jag tror att det kan funka, men jag är inte sådär jätte insatt i sånt.
mikamb

Inlägg av mikamb »

Hejsan Mstandar . Det låter som något jag jag tänkt mig , någon typ av förlängning eller fördröjning av signalen . Hur och var får jag tag i ett sådant kort . Mvh Mikael
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Jag är absolut inte säker, men jag tror det borde gå om man skapar en timerkrets, med 555 och dom komponenterna som behövs för att den ska funka, som man sedan kopplar för att dra ett relä, eller kanske en transistor som ligger över en av trådarna för "motorn"(eller vad det nu är på liften)
Men helst så borde nån annan posta också, för jag har ingen aning om hur man skapar en timer krets med en trippel femma och ifall det ens fungerar.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

En (finns många fler) nackdel med en sådan timerkrets är att om strömmen försvinner när hissen har satts i rullning så blir timingen helt åt fanders nästa gång det startar. Det vill säga att om hissen gått halvvägs, och timern likaså, och det blir strömavbrott, så kommer timern nollställas och försöka köra hissen sträckan X + X/2 när det startar igen.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Så länge gränslägena bryter motorerna rent mekaniskt så spelar det ingen roll huruvida tiden inte stämmer exakt OM det nu skulle bli ett strömavbrott.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Korrekt. Jag missade att det fanns gränslägen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Skippa timers.. Generera hållkrets då motorn startar och släpp hållkretsen då gränsläget påverkas.
Går troligtvis att lösa med endast några relä
Swech
Mstandar

Inlägg av Mstandar »

Tror Swech, är på rätt spår, även jag hade missat att det fanns gränsläges brytare på hissen.

Men jag fattade det som att det fanns flera gränslägen då måste han ju koppla bort dom på nått sätt och bara köra topp/botten givarna.
willmans

Inlägg av willmans »

mikamb, kan du lägga upp några bilder på kretskort och motor så man ser hur det är kopplat?
Jag skulle moddat fjärrkontrollen (IR?) med en mikroprocessor. Kanske blir ett lite mer avancerat bygge då men du kan då köra både stegvis eller direkt till ändlägena.
Skriv svar