Fel på Samsung Syncmaster T220

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BL!
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 22:06:11

Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av BL! »

Tjena!

Min Samsung Syncmaster T220 har lagt av och jag tänkte kolla med er här om någon har något tips då jag endast lagat TV/CRT innan och har ingen koll på platta skärmar och deras uppbyggnad och vanligt förekommande fel.

Skärmen är helt svart och jag har försökt kolla i olika vinklar för att se om något framträder men jag kan inte se något. Det går att slå på monitorn och strömindikeringslampan lyser och man kan höra ett slags brummande som sätter igång efter några sekunder (och fortsätter) oavsett vilka knappar jag trycker på tills jag stänger av skärmen. Jag får inte ens någon OSD display som att "check signal cable" osv. så som sagt, den är svart/blank.

Kan man få tag på servicemanual/schema till dessa skärmar någonstans?

Tack på förhand!
Senast redigerad av BL! 18 april 2010, 00:07:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Samsung Syncmaster T220

Inlägg av LaRdA »

Inte en så uttömmande rubrik kanske... :wink:
Det vanligaste felet brukar vara dåliga/svullna kondingar i nätdelen, så öppna upp den och se om du kan hitta några som ser lite runda ut på toppen.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Re: Samsung Syncmaster T220

Inlägg av Kjelle »

Kolla elektrolyterna i nätdelen, brukar lyfta på locken när dom blir dåliga.
Standardsjuka på plattskärmar, finns inte så mycket utrymme för luft att cirkulera runt komponenterna.

Kjelle
BL!
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 22:06:11

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av BL! »

Hmm, har inte haft tid att titta på skärmen förrän nu. Jag tog den till min arbetsbänk där jag har lite bättre belysning och då såg jag faktiskt svagt en animerad OSD display där det står något i stil med "check signal cable" eller dylikt (svårt att se) och så är det nog 3 kvadrater (RGB), frågan är om detta säger avgör mer specifikt vart man skall kolla?

Och återigen, har någon servicemanualen till denna eller vet vart man kan hitta den så vore jag tacksam!
Rocky_AL
Inlägg: 617
Blev medlem: 7 december 2006, 15:14:50
Ort: Stockholm

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av Rocky_AL »

Låter som trasig bakgrundsbelysning om du får bild men inget ljus.
BL!
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 22:06:11

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av BL! »

Fasen, jag fattar inte ens hur jag skall öppna upp den, hittar inga skruvar någonstans! :?:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av TomasL »

Hur gammal är den?
BL!
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 22:06:11

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av BL! »

Den är 2 år gammal.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45587
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av TomasL »

Garanti? Hart för mig att Samsung har tre års "på platsen garanti", dvs du ringer in, de skickar en fabriksrenoverad skärm till dig, du skickar den gamla till dem (frakten redan betald), problemet löst.
BL!
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 22:06:11

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av BL! »

Har pratat med Samsung nu men jag kan dessvärre inte hitta kvittot (ligger väl i någon flyttlåda efter flytten antar jag). Även fast bildskärmen inte är 2 år ens (tillverkad i maj 2008) så spelar det ingen roll enligt Samsung, får de inte kvittot så är man körd. Lite tråkigt naturligtvis om jag nu inte hittar kvittot då risken finns att jag får betala för kalaset och då kostar det säkert minst 1.500:- för att skärmen skall åka fram och tillbaka till Anovo (Samsungs servicepartner) och för arbetstiden samt delarna.

Med andra ord är det inte värt de eventuella pengarna och jag får försöka lösa problemet själv, så, tillbaka till ruta 1 igen.

Servicemanual?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av Danny »

Vart har du köpt den?
Ofta kan butiken fixa fram kvittot.
bos
Inlägg: 2276
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av bos »

BL! skrev:Har pratat med Samsung [...] Servicemanual?
Om du pratat med dem, varför frågade du inte om servicemanual i samma veva?

Dessutom tror jag att det är kört med en dylik. Förr i tiden kunde man laga det mesta själv, men med dagens super hi-tech på precis allt är det devisen "släng och köp nytt" som gäller. Det är rätt sorgligt när man tänker efter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av Glenn »

Om man betalade med kreditkort kan det ibland räcka med banktransaktionen som kvitto.

bos: verkar iofs vara väldigt vanligt med pajade kondingar på plattskärmar/TV, och det är ju lättfixat.
BL!
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 april 2010, 22:06:11

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av BL! »

bos: Jag har redan kollat med dem, de lämnar inte ut servicemanualer. Och som jag förstår det på tidigare svar i denna tråden så finns det potential för att det skall vara enkelt att fixa, en förutsättning då är att jag minimum vet hur jag skall öppna monitorn utan att förstöra den då det inte finns några skruvar och en servicemanual beskriver säkert den processen.

Tack för ert engagemang så här långt! :)
Spket
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mars 2009, 02:19:50

Re: Fel på Samsung Syncmaster T220

Inlägg av Spket »

Jag har två stycken Syncmaster 226BW. Köpte dom ungefär med 1 års mellanrum och nu har den nyaste av de två nästan slutat fungera. Den tar ca 15min att "värma upp" innan den kommer igång, först blinkar powerknappen som den gör när datorn är avslagen, sen kommer bilden igång och hela skärmen blinkar i några sekunder för att sen lägga av. Startar man om den ett par gånger så startar den. Kan tillägga att den äldre skärmen fortfarande fungerar helt magiskt bra!

Jag sökte en del information om fenomenet "Flickering Syncmaster" och det verkar som om runt 2008 så började Samsung tillverka den så kallade C-Panelen (Vad detta nu innebär på din skärm vet jag inte). Den information jag hittade visade att C-Panelen är uppbyggd av billigare komponenter som t.ex. noname kondensatorer. Som några andra har påpekat så är det ofta just dessa kondensatorer som "poppar". Mycket enkelt att byta om du har en lödkolv

Här har du en länk på en snubbe som demonterar sin syncmaster skärm (inte exakt samma modell men du får ett hum om hur dom är uppbyggda). Kom ihåg att inte glömma hur kablarna till bakbelysningen sitter!!
http://www.youtube.com/watch?v=Ul5LhuCT ... re=related
Edit: Sänk gärna volymen innan du startar detta klipp, mycket hög volym på musiken i början
Skriv svar