Storlek på kondensator
Storlek på kondensator
Hej!
Jag undrar om det fins något sätt att räkna ut hur stor kondensator jag behöver vid glättning? Jag har provat mig fram genom att använda ett oscilloskop och se när det blir bra. Är det någon nackdel att använde en kondensator som är på tok större än vad som behövs?
Jag undrar om det fins något sätt att räkna ut hur stor kondensator jag behöver vid glättning? Jag har provat mig fram genom att använda ett oscilloskop och se när det blir bra. Är det någon nackdel att använde en kondensator som är på tok större än vad som behövs?
Re: Storlek på kondensator
Man brukar säga minst 1mF/A men gärna det dubbla. Allt beror ju på hur mycket rippel du kan acceptera varför det är svårt att ge ett enkelt svar.
Kanske att 1000uF är mindre risk att missförstås och det stämmer
bättre överens med den vanliga märkningen på kondingarna.
1mF skulle lätt kunna missförstås som 1 "mikroFarad" eftersom det
är så ovanligt att man skriver så.
Sen, precis som Icecap säger, så är ju frågar omöjlig att svara på
eftersom vi inte vet de övriga omständigheterna och kraven...
bättre överens med den vanliga märkningen på kondingarna.

1mF skulle lätt kunna missförstås som 1 "mikroFarad" eftersom det
är så ovanligt att man skriver så.
Sen, precis som Icecap säger, så är ju frågar omöjlig att svara på
eftersom vi inte vet de övriga omständigheterna och kraven...
Om du har skyddsglasögon på dig så gör det inget om den blir för stor och likriktaren exploderar!Stene skrev:Hej!

(om det nu sitter en sådan eller dioder före kondingen).
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag minns nästan också en tumregel X uF per J. Det är skillnad på om jag har 5V, 50V eller 500V i min nätdel.
Energin i kondensatorn är ju W =1/2*CU^2. I mina exempel ger 10 gånger högre spänning (och samma kapacitans) 100 gånger högre energi.
Ta hem programmet PSU Designer från http://www.duncanamps.com. Det ger ganska mycket info.
Energin i kondensatorn är ju W =1/2*CU^2. I mina exempel ger 10 gånger högre spänning (och samma kapacitans) 100 gånger högre energi.
Ta hem programmet PSU Designer från http://www.duncanamps.com. Det ger ganska mycket info.
> Jag undrar om det fins något sätt att räkna ut hur stor kondensator jag behöver vid glättning?
Det finns ett annat svar på den frågan också.
Och det är att 3 x 10 cm (ungefär) brukar räcka...
Det kan vara en fördel att skilja på "storlek" och "värde"...

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Mindes nästan fel. Det fanns en tumregel (skit i tumregler) som sa att det skulle vara 1J per förstärkar-Watt. Sedan kan man ju räkna baklänges.soundbrigade skrev:Jag minns nästan också en tumregel X uF per J.
Utprovat med oscilloskopet så lär det väl vara värdet (hoppas jag), såvida inte skåpet har tillsats för fysiska mått.sodjan skrev:> Jag undrar om det fins något sätt att räkna ut hur stor kondensator jag behöver vid glättning?