hur gör man en roterande grilspett? varvtal? nm?
hur gör man en roterande grilspett? varvtal? nm?
Hej,
funderar på att bygga en grill och behöver hjälp med att göra en egen roterande grillspett?
Som denna på bilden:
http://www.toomas.se/Plaatgrill.jpg
Jag behöver veta vilken typ av motor och vilka komponenter jag ska använda?
Röret ska vara 2m långt och ska kunna rotera ett helt lamm på 25kg.
Motorn ska fungera genom kontakt i väggutaget.
Letat lite på elfa.se men jag vet inte vilken typ av motor eller hur många nm den ska ha för att klara av att rotera 25kg.
tacksam för all hjälp man kan få!
funderar på att bygga en grill och behöver hjälp med att göra en egen roterande grillspett?
Som denna på bilden:
http://www.toomas.se/Plaatgrill.jpg
Jag behöver veta vilken typ av motor och vilka komponenter jag ska använda?
Röret ska vara 2m långt och ska kunna rotera ett helt lamm på 25kg.
Motorn ska fungera genom kontakt i väggutaget.
Letat lite på elfa.se men jag vet inte vilken typ av motor eller hur många nm den ska ha för att klara av att rotera 25kg.
tacksam för all hjälp man kan få!
Re: hur gör man en roterande grilspett? varvtal? nm?
Tack för ett snabbt svar.
Har redan varit på den sidan och tittat.
Men finns det ngn motsvarighet som man kan köpa på elfa?
samt hur många nm ska den ha för att klara rotera 25kg?
Har redan varit på den sidan och tittat.
Men finns det ngn motsvarighet som man kan köpa på elfa?
samt hur många nm ska den ha för att klara rotera 25kg?
Du behöver:
1. någon typ av motor, El-motor är trolig bra men både diesel och ångmaskin bör fungera.
2. någon typ av växellåda, kan vara färdiga och monterade på motorn eller sådana som du bygger med hjälp av gummisnoddar över träklossar.
Om jag inte hade så mycket pengar så skulle jag satsa på en STOR remskiva på spettet och en vanlig borrmaskin som man ställer till låg hastighet.
1. någon typ av motor, El-motor är trolig bra men både diesel och ångmaskin bör fungera.
2. någon typ av växellåda, kan vara färdiga och monterade på motorn eller sådana som du bygger med hjälp av gummisnoddar över träklossar.
Om jag inte hade så mycket pengar så skulle jag satsa på en STOR remskiva på spettet och en vanlig borrmaskin som man ställer till låg hastighet.
230v eller batteri?
jag hadde kört på batteri och vindrutetorkarmotor, med extra utväxling
jag hadde kört på batteri och vindrutetorkarmotor, med extra utväxling
Momentet behöver inte vara speciellt stort, det svåraste är att få till rätt utväxling (långsamt nog) då denna utväxling ganska säkert klarar att motorn kan vrida spettet. Tittade på ELFAs urval och det behövs nog en helt vanlig motor med 1:1000 eller mer i utväxling för att den ska rulla långsamt nog.
Vad kostar vindrutetorkar motor? Skulle vilja hålla priset ner så mycket som möjligt.
- prototypen
Om du kommer hit kan du ta den som sitter i BMW:n men på skroten/bildemonteringen så kostar de 500 spänn sådär.
Protte
Protte
På en skrot med självplock kostar dom väl runt en hundring om man plockar från en bil med låg efterfrågan.
De snurrar dock fortfarande för fort så ytterligare nedväxling behövs.
En fundering bara. När man grillar lam, sprättar man inte upp djuret och försöker platta till det så mycket som möjligt?
Så brukar vi göra när vi grillar vildsvin och även om ett lam är mindre så borde det vara för tjockt för att grilla helt.
Om det är så borde man inte ha någon styrning som stannar djuret en stund varje halvt varv för att inte sidorna ska bli klara mycket snabbare?
Så brukar vi göra när vi grillar vildsvin och även om ett lam är mindre så borde det vara för tjockt för att grilla helt.
Om det är så borde man inte ha någon styrning som stannar djuret en stund varje halvt varv för att inte sidorna ska bli klara mycket snabbare?
Kolla på en motor som används till att snurra discokulor, lågt varv högt moment förhållandevis
prisbillig, ev beg. på tradera/blocket.
Dessa tål även viss värme och finns med både batteri och nätdrift.
/lala
prisbillig, ev beg. på tradera/blocket.
Dessa tål även viss värme och finns med både batteri och nätdrift.
/lala
En discokula är helt symmetrisk och det krävs nästan inget moment för att rotera denna.
Ett lamm är synnerligen osymmetriskt och det kommer krävas åtskilliga N för att rotera det när benen är påväg uppåt (eller tvärtom, beroende på var man monterat spettet).
Ett lamm är synnerligen osymmetriskt och det kommer krävas åtskilliga N för att rotera det när benen är påväg uppåt (eller tvärtom, beroende på var man monterat spettet).
Måste spettet snurra konstant? Själv hade jag tagit en vindrutetorkarmotor fäst direkt mot spettet. Sedan kör den i någon sorts intervall. Lite provandes så intervallet blir bra, så den inte stannar på samma ställe varje gång.