Hur montera DC-jack på PCB?
Hur montera DC-jack på PCB?
Hur ska man montera ett sådant här DC-jack på ett kretskort? Jag måste ha missat något. Varför har den lödöglor istället för pinnar? Det blir ju jättejobbigt...
Fred
Fred
Re: Hur montera DC-jack på PCB?
Håller med, de är knepiga. Det funkar med stora hål och "bryggor" av tennet, men snyggt är det inte. Mitt senaste kretskort hade jag förmånen att borra i fräsen (lillsyrra) och då fräste jag upp avlånga 1mm-hål. Det blev kanon.
Eftersom jag ska använda dem på ett experiment så behöver det inte bli snyggt. Men det får väl bli lite borrande. Det hade varit intressant att veta varför de är gjorda så här. Ska man skicka iväg ett mönsterkort för tillverkning kan det också bli knepigt. Jag har för mig att Olimex (som jag använder) inte gillar att man borrar flera hål kloss intill varandra.
Fred
Fred
Runda hål och mycket lödtenn brukar funka på de kontakterna, har gjort så privat men när jag kört kort med jobbet så har vi låtit kretskortsfirman fräsa avlånga hål för de kontakterna vilket blir mycket trevligare att löda.
jag tror dom är tänkta att funka både till PCB-montering och annan montering med kablar.
Som Glenn säger..
Men jag tror även att det är att kontakterna ska kunna leverera mer Ampere eftersom kontakterna är så breda.
Hade det bara varit stift så kanske Ampere ratingen på kontakten skulle gått ner.
Nu vet vi ju visserligen inte vad denna kontakt har för rating, men jag tror att det skulle kunna vara en trolig orsak.
Med det säger jag inte att jag gillar dem heller, men jag har lärt mig att acceptera det
Så förstör inte mitt tankesätt så jag går och slänger ut kontakterna
Men jag tror även att det är att kontakterna ska kunna leverera mer Ampere eftersom kontakterna är så breda.
Hade det bara varit stift så kanske Ampere ratingen på kontakten skulle gått ner.
Nu vet vi ju visserligen inte vad denna kontakt har för rating, men jag tror att det skulle kunna vara en trolig orsak.
Med det säger jag inte att jag gillar dem heller, men jag har lärt mig att acceptera det
Så förstör inte mitt tankesätt så jag går och slänger ut kontakterna
- prototypen
Om det är till weroboard så löd på kopplingstråd men lägg den dubbel så händer inte så mycket om lödningen smälter.
Protte
Protte
-
limpan4all
Det beror på att alla inre delar av kontakten är gjorda av plåt.
Om man vid produktion av kontakten sen skulle klämma ihop plåten till ett stift så skulle den bli mycket dyrare. För att inte tala om kostnaden för att göra de inre delarna på ett sätt och sen stiften på ett annat.
Att den sen blir stabilare på ett mönsterkort är ju bara en fördel.
Det finns lite olika metoder att göra korten på.
Det enklaste men som egentligen bara fungerar med handlödning är att göra ett stort runt hål (tvivelaktig funktion med blyfria lod i en våglödprocess då dessa har mindre kapilärkraft i sig än tenn-bly lod).
Det lite bättre är att göra två mindre hål i ändarna och ett större i mitten, men då gäller det att "varna" MK tillverkaren så att hålen borras i rätt ordning annars så kommer borrarna att gå av (minsta hålen först).
Sen kan man borra en hel rad med hål där skärningsytan mellan hålen avgörs av bleckens tjocklek.
Och till sist den bästa metoden att fräsa hela bredderna med en lämpligt tjock fräs innan genomplätering.
Egentligen så kräver alla dessa metoder att man stämmer av med MK-tillverkaren innan annars så blir resultatet inte såsom man vill.
I t.ex Cadint PCB så är det enkelt att lägga pläterade fräsningar (lager User Milling Plated)och det stöds i Gerber 274X (men alla MK tillverkare kan inte tolka informationen rätt...).
Om det sen går att definera i enklare program vet jag inte men jag har mina tvivel
Om man vid produktion av kontakten sen skulle klämma ihop plåten till ett stift så skulle den bli mycket dyrare. För att inte tala om kostnaden för att göra de inre delarna på ett sätt och sen stiften på ett annat.
Att den sen blir stabilare på ett mönsterkort är ju bara en fördel.
Det finns lite olika metoder att göra korten på.
Det enklaste men som egentligen bara fungerar med handlödning är att göra ett stort runt hål (tvivelaktig funktion med blyfria lod i en våglödprocess då dessa har mindre kapilärkraft i sig än tenn-bly lod).
Det lite bättre är att göra två mindre hål i ändarna och ett större i mitten, men då gäller det att "varna" MK tillverkaren så att hålen borras i rätt ordning annars så kommer borrarna att gå av (minsta hålen först).
Sen kan man borra en hel rad med hål där skärningsytan mellan hålen avgörs av bleckens tjocklek.
Och till sist den bästa metoden att fräsa hela bredderna med en lämpligt tjock fräs innan genomplätering.
Egentligen så kräver alla dessa metoder att man stämmer av med MK-tillverkaren innan annars så blir resultatet inte såsom man vill.
I t.ex Cadint PCB så är det enkelt att lägga pläterade fräsningar (lager User Milling Plated)och det stöds i Gerber 274X (men alla MK tillverkare kan inte tolka informationen rätt...).
Om det sen går att definera i enklare program vet jag inte men jag har mina tvivel
- prototypen
Det där brukar lösa sig om man skickar med en skiss eller i text förklarar vad man vill åstadkomma. Fräsning före plättering är normalt då alla hål större än 2-2,5 mm ändå fräses (och det är samma maskin som borrar och fräser)
Protte
Protte
-
limpan4all
En skiss och förklarande text är att "stämma av".
Att bara skicka (Gerber 274X) eller enklare Gerber filer + borrlista är att "inte stämma av" dvs det kommer antagligen att bli fel.
Att bara skicka (Gerber 274X) eller enklare Gerber filer + borrlista är att "inte stämma av" dvs det kommer antagligen att bli fel.
- prototypen
- prototypen