Litet stroboskop

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Litet stroboskop

Inlägg av MNorrgren »

Hej

Ett litet projekt till igen. Det ska bli ett litet stroboskop till. Dock lite mindre denna gången, bara på ca 20 watt. Men det ska nog räcka till det lilla jag tänkt den ska göra. Den ska blinka lite för syns skull på en fest då och så.

Har planer på att byta ut lampan, kondensator samt effektmotstånd till lite andra längre fram så får ut lite mer effekt, upp till 75 eller 200 watt. Men det får komma längre fram när pengar finns.

Vill dock passa på att tacka PeterH för hans bidrag, eller rättare sagt lite byteshandel.

Har också kommit på att dessa gamla batteriladdare funkar utmärkt till mycket, även så denna gången.
Har redan börjat bygga lite. Har improviserat en reflektor med alufolie och en bit bockad plåt, även sidorna är klädda i folie.
Har byggt hållare för antingen en plexiskiva, eller en glasskiva för att skydda från pillriga fingrar att peta på lampan.
Sen ska det spacklas och målas över lite.
Kablar, styrningen ska också fixas.
Efter många svordomar, ett bränt finger, ett par stötar, många söndriga komponenter, en mindre explosion, och ett halvledarrelä senare så funkar det iaf.
Nu så blixtrar det på ordentligt, och lyser upp min lilla lägenhet tillräckligt.

Bilder nedan:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Litet stroboskop

Inlägg av MNorrgren »

Lite uppdatering. Nu har det byggts färdigt, mycket pill och borrande, gängande så är det färdigt. Styrningen är inbyggd i en låda, som är i minsta laget, men det fick precis plats. Ska byggas in i en större låda sen när ljudstyrningen är klar.
Självklart är det teleplugg till styrningen, som vanligt för strobar.
För att förklara lite bättre varför det är lite haffsigt byggt kan jag meddela att det enda verktyg jag har tillgång till är skruvdragare, plåtsax, dremel, och gängverktyg.
Ska nog lägga på lite färg och spackel för att göra det lite snyggare.

Fler bilder:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar