IR dioder, frekvens, kompatibilitet med mottagare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

IR dioder, frekvens, kompatibilitet med mottagare

Inlägg av toffie »

Hej på er,

Jag har äntligen rotat fram min gamla UPC digitalbox från gömmorna i hopp om att göra om denna till en trevlig liten HTPC.
Lyckligtvis har jag även sparat den gamla fjärren som enligt mig är den skönaste jag någonsin provat.

Oturligt nog har jag inte kvar manualen för boxen, men jag vet att man ska kunna ändra fjärrkoderna så man kan använda
fjärren med exempelvis sin TV och/eller VCR. Jag vet detta då jag gjorde det förr när jag använde boxen. Däremot så
kommer jag inte ihåg nu varken hur man gjorde eller vad för koder det finns att välja mellan.

Finns det möjligen någon här som kanske har kvar sin gamla UPC box? Det är nämligen en DVI5021 från Motorola.
Kanske kan man få en bild på fjärrsidorna i manualen för att se koderna, och hur man ändrar dem?

Det jag tror mig kunna åstadkomma med att byta koderna är att jag kanske kan få fjärren att fungera med en USB mottagare.

Eftersom olika TV modeller har olika typer av frekvenser på IR koderna så kanske det skulle kunna fungera genom att prova
igenom lite olika koder och se om man kan få den att fungera med en dator, eller vad tror ni?

Jag har även funderat på om man kanske inte alls kommer kunna använda fjärren då våglängden på IR dioderna kanske
är helt fel mot vad de USB mottagare som finns tillgängliga använder sig av? Visserligen kan man ju då kanske bygga en egen
mottagare som fungerar med fjärren, men hur kan man då veta vilken typ och finns det olika typer av IR "mottagar"-dioder
att få tag på?

Alternativt, skulle man kunna lyckas med att byta ut dioderna i fjärren till några med rätt våglängd för en "vanlig"
USB IR mottagare?

Vad tror ni? Har jag någon möjlighet med den här fjärren?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: IR dioder, frekvens, kompatibilitet med mottagare

Inlägg av toffie »

Ingen som har någon som helst koll på detta?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En bild kanske kan trigga minnet hos någon.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

"Eftersom olika TV modeller har olika typer av frekvenser på IR koderna"

Nej det är olika protokoll (RC5, RECS80 m.fl.) samt olika apparatkoder.

Det finns IR-mottagare för olika frekvenser, 38kHz är absolut vanligast men 36, 40 och 56kHz förekommer.

Du kan betrakta 36, 38 och 40kHz som samma frekvens, för passbandet är mycket större än 4kHz.
Det kommer att fungera, möjligen med kortare räckvidd
(du har 8-10m att leka med och så stort vardagsrum har du väl inte?).

Samma diskussion angående våglängden.

Du skall INTE ha en "mottagardiod" (PIN-diod) det är svårt nog för en elektroingenjör.
Köp en avstämd IR-mottagare för 38kHz t.ex ELIRM 8601.

Med en självlärande USB-mottagare så behöver du inte ändra koder/protokoll.
Skriv svar