Det hela började med Jojjes lillasyster som jag köpte och byggde ett tag sen, och jag märkte snabbt att ytan var för liten för det jag ville fräsa, så ca ett år sen projekterade jag fram en ny fräs som är aningen större. Hoppas den fungerar lika bra.
Målet var att bygga en fräs som klarar trä och att vi ska kunna sätta in en MDF skiva (2,4m x 1,2m) utan att behöva dela den.
Vi bestämde oss för att bygga av MDF och balkar av aluminium.
Det blev kulskruvar och Nema 23 stegmotorer (som kaaanske är för svaga, vi får se hur det går

Kulskruvarna i x-led är 2,9m och y-led 1,8m. Så vår travel blir ca 2,5x1,6m
Bordet kommer att täcka kulskruvarna och linjärlagren i x-led. Detta är så att vi får lättare access till bordet från sidorna, utan att behöva luta oss över kulskruv och linjärlager.
Efter att vi är färdiga kommer vi lägga till bälgar gjorda av papp målad med gummifärg.
Kommer inte riktigt ihåg produktnamnet men de säljer den på Jula och det fungerar riktigt bra.
Man viker en bit tjockt papper så det blir som ett dragspel, sen målar man den med gummifärgen så blir den mer hållbar.
Här är solidworks modellen:

Vi fick delarna utfrästa av en riktigt trevlig kille (gustav t) som levererade delarna i HDF laminerat med aluminium.

Här är bultarna. Var riktigt skoj att plocka på tag själv lagret på Hornbach, bättre än då man plockade lösgodis som liten.

Lite torrmontering

Tur att vi hade så många tvingar

Det kan vara svårt att föreställa sig hur monteringen ska gå till när man tittar på cad programmet
Här fick vi såga av en del för att kunna montera y

Det räcker att man råkar ta bort en cirkel i en dwg fil så har man 30 min extra jobb
Här är ett hål vi fick borra upp med borrmaskinen

Spackling

Målning

Och till sist kan vi påbörja montering

Brickorna under kulskruvshållaren var bara en temporär lösning.
Balken satt lite högt som i sin tur flyttade upp kulskruvmuttern en millimeter. Brickorna är borta nu.

Fortsatt montering

En bild innifrån balken, linjärlagrena tog tid att borra, gänga och skruva fast

Och här är vi i nustadiet. Har kommit en bra bit på vägen, postar cad filen igen.
Det är en underbar känsla att se i verkligheten det man har ritat på i ett år..

Jag postar vidare såfort vi fortsätter bygga i veckan.
/ Finn