Hjälp med styr/regler!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ogge_1991

Hjälp med styr/regler!

Inlägg av ogge_1991 »

Hej jag vill först be om ursäkt för dålig topicbeskrivning, visste dock inte vad jag skulle skriva.
Men såhär är det i alla fall, jag är väldigt intresserad av styr och regler. Jag saknar dock mycket kunskap inom ämnet och vill gärna lära mig mer.

Det jag framförallt vill lära mig är att använda mina kunskaper inom C++ och elektronik för att kunna styra exempelvis en lampa eller liknade via en PC (gärna windows) om det är möjligt.
För jag har tidigare jobbat en del med Windows applikationer, så vad det gäller windows och c++ har jag hyssad koll.

Jag har letat en del på internet, problemet är inte att det inte finns någon information att tillgå utan att det är svårt att hitta något som är av värde för att kunna utföra uppgiften (styra lampan)

Så jag undrar om någon kan föreslå lite sidor där jag kan lära mig något som kan ge upphov till kunskapen som krävs för att klara detta?

Är det kanske någon som har ett förslag på hur uppgiften kan utföras? Exempelvis att jag ska skapa ett program som skriver eller slår av och på strömmatningen till parrallel porten och sedan använder en transistor kopplad till en krets med lampan?

Allt som kan vara av intresse för att öka min kunskap för att i sin tur komma ett steg närmare en lösning på min uppgift är av intresse.

Tack på förhand!
Ljungberg

Re: Hjälp med styr/regler!

Inlägg av Ljungberg »

har gjort de i skolan med hjälp av comporten några dioder och ett mindre komplicerat krets kort. kommer dock ej ihåg vad tillverkaren hette.
ogge_1991

Inlägg av ogge_1991 »

Okay det lät ju inte så dumt, du tror inte du kan ta reda på vad kortet hette?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

http://www.obdev.at/products/vusb/

USB FTW, comport och parallellport är inget kul längre :)
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du kan ju t ex använda dig av 1-wire. Tellstick. Plugwise o.s.v.
Skriv svar