Efter ha läst lite trådar här ang hur man cnc-konverterar en 4000kr jula fräs får mig börja fundera på om man själv ska bygga något liknande...
Fungerar ett sådant här kit? verkar rätt billigt om det enda man måste kompletera med är drivhjul och remmar. eller har jag missat något?
http://cgi.ebay.com/Cnc-Mill-3axis-PC-C ... 990wt_1165
funderar på en Jula-fräs
Re: funderar på en Jula-fräs
Jag vet inget om kitet i sig, men ett alternativ till att komplettera med kuggremhjul och kuggremmar är ju direktdrift via bälgkopplingar. De tillåter en viss avvikelse mellan motoraxeln och trapetsskruven så monteringen blir inte superkänslig. Om du får en bra kompromiss mellan styrka/hastighet på axeldrifterna beror ju på trapetsskruvarnas gängstigning. Men en fördel med stegmotorer är att de har höga vridmoment relativt motorstorlek så länge man inte kör dem för snabbt.
///JmD
///JmD
Re: funderar på en Jula-fräs
Hej! Lurv
Det här kittet fungerar alldeles utmärkt till Jula-fräsen efter vad jag har kunnat läsa mig till på deras hemsida.
Parallell kortet ser väl lite ålderdomligt ut men fungerar säkert.
Enda nackdelen med direktdrift är väl att stegmotorerna kommer att sticka ut lite längre på maskinen.
Jag satte dit remmar och kuggderev för att jag ville ha en nedväxling för att motorerna och drivkort skulle orka med den
lite tröga fräsen, men man kan komma upp i bra fart iallafall.
Det här kittet fungerar alldeles utmärkt till Jula-fräsen efter vad jag har kunnat läsa mig till på deras hemsida.
Parallell kortet ser väl lite ålderdomligt ut men fungerar säkert.
Enda nackdelen med direktdrift är väl att stegmotorerna kommer att sticka ut lite längre på maskinen.
Jag satte dit remmar och kuggderev för att jag ville ha en nedväxling för att motorerna och drivkort skulle orka med den
lite tröga fräsen, men man kan komma upp i bra fart iallafall.