Använda vanlig spänningsregulator som LED-driver.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Använda vanlig spänningsregulator som LED-driver.

Inlägg av orvar-e »

Jag köpte för ett tag sedan två led-lister på 8,4W vardera, och nu är det dags att installera dem under vitrinskåpet i köket där de ska husera tillsammans med en rörelsesensor över vattenkranen.
Och jag försöker hoppa att köpa en led-driver, det känns inte värdigt en elektronik-nörd som jag, en elektroniknörd bygger själv(!). :)
Tänkte höra mig för lite om det går att använda en vanlig spänningsregulator att driva listerna, eller går gör det ju men hur blir det med verkningsgraden? De är på 12 volt ca 1.42 A vill de ha.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Använda vanlig spänningsregulator som LED-driver.

Inlägg av vfr »

Om de är på 12V som du säger, så finns det garanterat någon inbyggd strömreglering. Kanske bara seriemotstånd, men det spelar egentligen ingen roll. Då är det bara en spänning du behöver. Kanske inte ens speciellt välreglerad, men en regulator går säkert bra.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

vfr har säkert rätt, men jag skulle nog testa med ett labbagg för att se hur den beter sig vid lite variation i spänningen och strömbegränsningen... då vet du ju hur mycket ström den drar vilket kanske kan vara intressant om du ska bygga drivningen.

En 12V spänningsregulator är väl det minsta problemet egentligen - Vad du främst behöver skaffa är väl en passande transformator, likriktare och kondensatorer... som ger så nära 14 volt som möjligt vid ca 1A (eller vad den nu drar), som du sedan kan reglera.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har testat men inte mätt diod-listen mot ett 12 volt batteri, jo det ser ut som det sitter motstånd i den. Antar att 3 dioder ligger i serie + ett motstånd.

Vad menar du med att jag ska ha en transformator som ger så när 14 volt som möjligt? Varför just 14 volt, hur tänker du nu? 15 volt är standard så en sådan kan jag nog kanske trolla fram ur mina gömmor, tänker du på att det blir större spänningsfall med 15 volts trafo?
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

En trafo+likriktning utan någon form av spänningsreglering kan ha stora variationer i spänningen. Så om du ser till att ta en trafo+likriktning som alltid är över 14V så kan du ha en linjärregulator (ex. 7812 som kräver minst ca 2V spänningsfall) som ser till att hålla spänningen stabilt på 12V.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag sitter här och läser en Elektronik i Norden och poff, där är en liten puffning för en MAXIM krets MAX16838 som kan driva 2 LED slingor, inspänning 4,75-40 volt, inbyggd switchregulator, 2 st balanserande strömgeneratorer, dimning med kontrast 5000:1.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

och den kretsen går inte att köpa någonstans på jorden?
och finns dessutom bara i TQFN och 20-pinnars TSSOP-kapsel... :roll:

Bild Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tidningen är daterad 26 mars så den kan ju vara så ny att den "inte finns" ännu. Tror knappast MAXIM betalar för någon sorts skämt (jag började med att kolla datum på tidningen)

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det förändrar inte det faktum att den inte går att få tag på, om man inte samplar hos maxim. Men även hos tillverkarna har jag varit med om 3-4 månaders "kötid" på nya kretsar. Dessutom lämpar den sig inte så bra för en nybörjare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Förstår inte hur 12V först kan bli 14V och sedan 15V. Har det med momsen att göra eller !
prototypen skrev:Tidningen är daterad 26 mars så den kan ju vara så ny att den "inte finns" ännu. Tror knappast MAXIM betalar för någon sorts skämt (jag började med att kolla datum på tidningen)

Protte
Protte>
Närmare 1'a april än 26 mars kommer inte EiN. :D :lol:
Men aprilskämtet står nog på annan plats i tidningen. :mrgreen:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

jesse skrev:Dessutom lämpar den sig inte så bra för en nybörjare.
:doubt: :evil:

Hoppar över den när rykande färska kretsen, dessutom så finns det säkert en uppsjö av snarlika krets redan på marknaden som går att finna och få tag på utan strul.
Nää .....jag kör med en trafo och en LM350 så är saken biff. Enkelt o billigt efter som allt finns hemma.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du en trafo med 9-10V sekundär behöver du ingen LM350 utan du stoppar dit en likriktarbrygga och en ellyt. Blir minsta värmeutveklingen på det viset. Och ännu billigare.

Är inte så snål så att du sparar på bryggan om du kör med LM350. :wink:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Fördelen med att ha en regulator är lättare att göra mjukt av och påslag. Dessutom så har jag en himla massa LM350 som måste användas till nått.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tror jag ska köpa en sån här från upplyst.se så slipper jag problemet med att få till en snygg och säker kapsling.
Skriv svar