Hur kopplar jag för att driva mikrofon med fantommatning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
per.fagrell

Hur kopplar jag för att driva mikrofon med fantommatning?

Inlägg av per.fagrell »

Hej där!

Min först fråga här :)

Jag vill göra en mindre kondensatormikrofon-krets utifrån en mikrofon ifrån Kjell&Co (länk nedan). Tanken är att den ska fantommatas med 48v över en balanserad kabel, som signalen sen ska gå över likaså. Men när jag börjar skissa på kretsen (utifrån exemplet i länken) så börjar jag undra hur jag ska koppla mikrofonens utgång med tanke på att spänningskällan är på samma pinne i kontakten. Spontant tänker jag att man får dela signalen in på pinnen så bara DC-komponenten går till spänningsmatningskretsen, och AC-komponenten kan fritt gå ut till en pre-amp.

Är jag på rätt spår? Hur gör man praktiskt för att få en sådan AC/DC-uppdelning?

I förhoppning om att även en dålig bild är värd några tusen ord följer en ascii-version av min första skiss i vilket jag insåg att jag tror jag har ett problem jag inte riktigt kan lösningen på. (skippar att rita in fasvändning etc på utgången)

Kod: Markera allt

_________________X
   |      |
   |     | |2k     Mikrofon
   |     | |
   |   ___|___    __X
 C =   |      |    |
   | | |4k  | |1k |
   | | |    | |   |
   |  |      |____|
   |  |      |
   |+ |+48   |-
http://www.kjell.com/?item=24218&path=4 ... ,528500000
Användarvisningsbild
jesse

Re: Hur kopplar jag för att driva mikrofon med fantommatning?

Inlägg av jesse »

Hej och välkommen!

Du använder en kondensator i serie med ljudingången. Kanske ett par motställda dioder också över ljudingången så att du inte får en väldig spänningstopp vid anslutning. Spänningsmatningen skall ske via ett motstånd, t.ex. 10k.

Men det finns ju på bild precis hur du gör i din egen länk.

Bild

Varför 48 volt när det står att micen ska ha 1.5 - 10 v?

Sätt två motstånd som spänningsdelare t.ex. 10k + 1.5k så får du ca 6-7 volt ut som du kopplar över micen. Behövs inte fler motstånd, dvs. ditt "2K motstånd" i din ritning ovan kan ersättas med noll ohm eftersom du redan har motstånd i spänningsdelaren. Men ta inte lägre värde än 10k på första motståndet... (och högst 47k)
Senast redigerad av jesse 20 april 2010, 14:16:36, redigerad totalt 1 gång.
per.fagrell

Inlägg av per.fagrell »

48V kommer ifrån att det är industristandard för fantommatning av mikrofoner ifrån mikrofonförstärkare.

Först nu ser jag vad kondensatorn gör i bilden du länkade till, den tar ju bort DC-komponenten... Så om jag tar signalen vid Ut+ i bilden, och drar den till min spänningsdelning (48v -> ~10v) med en kondring över till Ut- (för att "jorda" AC-delen), har jag gjort det jag ville? Är det rätt tänkt?

Supertack för så snabbt svar!

//Per
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

nej, vet inte om jag förstår hur du menar, men om jag förstår rätt så är det nog fel. Gör det inte krångligare än vad det är:

kolla bilden från kjell-länken.

Din +48 volt ska in där det står (+) 10 volt, och motsvarande minus på 48-volten ska till (-) 10 volt - vilket är samma som ut-minus.

Du ändrar (ökar) motståndet i bilden till 10k.

Det enda du behöver lägga till nu är ett motstånd direkt över micen, på ca 1.5 - 2.2 k.

(jag lade till lite info i mitt förra inlägg också, medans du skrev ditt svar)
per.fagrell

Inlägg av per.fagrell »

:idea:

Förståelse kan ibland slå så hårt att man får blåmärken. hehehe

Nu är förstår jag iaf hur du menar och ser till och med hur det fungerar. Stort tack!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag vet inte vad ni trasslat in er i men fantommatning utnyttjar att skicka drivspänning på de balanserade signalledarna till mikrofonen, enklast att förklara är med transformatorkoppling som i bilden.

Förstärkaren i mikrofonen får anpassa spänningen så den blir lagom till mikrofonkapseln och även göra om den obalanserade signalen till balanserat.

Bild

fantommatning utnyttjas numera även till POE då det ligger likspänning mellan sänd och mottagningsparen i ethernetkabeln.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det där gäller nog mer avancerade mikrofoner.
Denna har bara två uttag. / har antagligen ingen inbyggd trafo eller förstärkare, utan endast ett membran.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Någonstans måste ni få till en obalans till balanserat utan att kortsluta 48Volten, gör en kladd så Per och jag förstår hur du ska få till det.

Protte
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eftersom det skall kopplas till befintligt fantommatat system bör man vara säker på hur det ska vara. Det kan ju tänkas att en kondensatormikrofon inte är lämplig att koppla direkt till fantommatning eftersom det då skapar obalans eller i värsta fall en kortis :humm:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bild

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bild

Det här kan vara en lösning på problemet, de svarta klunsarna är avstörningsfilter.

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag beskrev bara hur han skulle få mikrofonen han köpt att fungera med en 48V spänning. Fast visst, det blir väl inte balanserat. Jag fick för mig att han skulle plocka 48-volten utifrån , och då fungerar min koppling. En kondensatormikrofon ska ha en DC spänning över sig - i detta fall 1.5 - 10 volt - och det ger inte kortslutning.
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Tjaba, lånar lite denna tråd ;)

Jag skissade på att använda en riktmik som är en kondisatormick till ett projekt
Den miken kräver fantomatning och XLR
Inspelningmaskinen har dock bara en mini-teleplug (3,5) så något måste fixas

Jag råkade hitta denna tråd och vill först vet om vi pratar om samma sak.
Var ett par år sen jag jobbade med elektronik så jag lev lite osäker efter tittande på ritningarna :)

vet faktist inte om det finns att köpa färdig men kan gissa att de finns och det är inte billiga.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är inte så att det går att sätta batteri i mikrofonen?

Protte
Användarvisningsbild
cazz

Inlägg av cazz »

Inte i dom mikrofonerna jag tänker på men visst längre fram kan man köpa mikar som har batterier i sig
Skriv svar