Håller som bäst på att slutföra en modifiering av labbagget jag köpte av MrMister. Det blev en huvudbrytare på baksidan och den befintliga power-switchen på framsidan bryter nu på utgångsterminalerna.
Det blev en fläktstyrning också. En PIC12F675 mäter tempen med två LM35:or monterade på var sin kabelsnutt så att de kan placeras på lämpliga ställen, men vad är lämpligt är frågan? Vad varierar mest i temp med belastningen? Trafona blir ju rätt varma redan på tomgång så dom kanske alltid är att betrakta som varma. Reglertrissorna är ju en annan tanke, det är ju där fläktarna blåser, men dom sitter ju på rejäla kylflänsar så dom kanske inte hinner bli så varma innan nån annan komponent blir väldigt varm.
Var skulle ni ha mätt?
Var mäta temp för fläktstyrning i nätagg?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Re: Var mäta temp för fläktstyrning i nätagg?
Prova koppla ur fläktarna och ta tid tills du bränner dig på flänsarna. 
Jag skulle spänna fast sensorn på en fläns. Så är det löst i datornätdelar också.
Jag skulle spänna fast sensorn på en fläns. Så är det löst i datornätdelar också.
Jag kopplade in en last på ca 4A@6V och körde runt 5min och fick följande resultat med fläktarna avstängda:
Trafo: ~30C
Effektmotstånd: ~50-60C
Effekttrissor på kretskortet: ~50-60C
Huvudreglertrissorna på stor fläns vid fläktarna: ~30C
Likriktardioderna: ~105C
När jag tog bort lasten dalade tempen på dioderna med typ en grad/sekund. Rätt uppenbart vad som är en bra indikator...
Trafo: ~30C
Effektmotstånd: ~50-60C
Effekttrissor på kretskortet: ~50-60C
Huvudreglertrissorna på stor fläns vid fläktarna: ~30C
Likriktardioderna: ~105C
När jag tog bort lasten dalade tempen på dioderna med typ en grad/sekund. Rätt uppenbart vad som är en bra indikator...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Där ser man. Skumt att det inte var en hel brygga med kylfläns på...
Webkamera med IR filtret borttaget. Samt körning i mörker tills apparaten syns i kameran .. 
Ren värmekamera är ju perfekt iofs..
Ren värmekamera är ju perfekt iofs..
Kan en vanlig webkamera se så låga temperaturer? Då måste man ju införskaffa en och modda...
Svalnade inte effekttrissorna på de stora kylplåtarna också rätt fort?
Då agget är lineärt kommer det nog bränna rätt mkt effekt i dessa är jag rädd. Men beror ju så mkt på lasten. Testa vid fler spänningar först, och på olika ställen på de olika "nivåerna". Du hör hur den med relän kopplar om mellan olika lindningar på trafon när du gör stora ändringar på spänningen, så lite lurigt blir de att lista ut hur förlusterna i effekttrissorna beror.
När jag laddar mitt batteri till elcykeln vid ca 36V (seriekopplade) så försvinner ganska precis hälften av effekten agget drar (med tomgångseffekten bortdragen) ut på dess baksida, oavsett strömmen in i batteriet. Så vid vissa arbetsläge kan nog förlusterna i dessa bli högst betydande.
För övrigt verkar likriktardioderna vara underdimmensionerade och tänkta att ha ett luftflöde över sig konstant.
Då agget är lineärt kommer det nog bränna rätt mkt effekt i dessa är jag rädd. Men beror ju så mkt på lasten. Testa vid fler spänningar först, och på olika ställen på de olika "nivåerna". Du hör hur den med relän kopplar om mellan olika lindningar på trafon när du gör stora ändringar på spänningen, så lite lurigt blir de att lista ut hur förlusterna i effekttrissorna beror.
När jag laddar mitt batteri till elcykeln vid ca 36V (seriekopplade) så försvinner ganska precis hälften av effekten agget drar (med tomgångseffekten bortdragen) ut på dess baksida, oavsett strömmen in i batteriet. Så vid vissa arbetsläge kan nog förlusterna i dessa bli högst betydande.
För övrigt verkar likriktardioderna vara underdimmensionerade och tänkta att ha ett luftflöde över sig konstant.