Elbil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nä danei, där har du fått det fel!

En >dynamo< är egentligen en DC-motor som drivs och därmed tillverkar spänning men en >generator< tillverkar AC.

De generatorer som används i biler har inbyggda likriktare osv i men att driva dom som motor kräver samma typ av drivelektronik som dessa 3-fas borstlösa motorer som har varit hänvisad till (modellflyg osv.)

Så när du skriver generator menar du egentligen dynamo. Det är sant att man relativt enkelt kan bygga om en 6V folkis till 12V system, man byter till en 12V >generator<, 12V tändspola och 12V startmotor och såklart instrumenter och glödlampor.

Men en >generator< är en annan sak än en >dynamo<!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du har nog missuppfattat mig. Med genarator menar jag en elmaskin som genererar ström. Både alternator och dynamo.

Faktum är att man inte ens behöver byta generatorn för att 12V konvertera en vw typ1. Det räcker med att byta laddnings relä. Och lampor mm. natrurligt vis.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är helt med på att de gamla 6V dynamoer på folkisarna är just dynamoer och att en 6V startmotor (bör köra/)kör så kort tid att den överspänning är av mindre betydelse. (torbostart? :wink: )

Lidan kan man fint ta en gl. 6V dynamo och använda som motor, en ganska slitstark sådan också skulle jag tro.

Men alternator-versionen av bilgeneratorer kräver en ganska omfattande ombyggnad och styrning för att kunne användas till motor och är därmed inte enkel att använda som motor till olika projekt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om byggnaden är inte stor. Det är bara att ta bort dioderna och dra ut kablar i stället. Visst styrningen är inte helt lätt. Det har jag sagt tidigare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Men om man ser på dessa modellmotorer som har varit upp i snacken lite då och då finns det ju färdiga styrninger.

Men dessa småmotorer är ju så högvarviga, annars hade jag varit på en sån direkt. man kunne få ca: 1½ hk med en 181g motor........Det kraft/vikt förhållande i en bil......huga!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De är inte så högvarviga faktist ! Många av dem ligger på runt 7000 rpm och det är inga farliga varvtal inte.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Man lär sig något varje dag... att det var en vanlig synkronmotor viste jag inte.

edit: 7000 rpm är betydligt mer än de ca 3000 som jag har tänkt mig... sen så är det inte så att 7000 är det vanliga utan snarare 16000. Vill ju även ha lite vrid...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

bengt-re: nä, 7K är inte så fasanfullt men jag har tänkt mig att driva en cykel så det kräver en hel del växling och det blir besvärligt av olika anledninger som kan sammanställas till frihjul & bromsenergi regenerering.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei;

Visst går det att köra en alternator på tre fas AC om man tar bort dioderna! Men du måste byta rotorn ankaret också!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför skulle jag behöva det?

Apropå de små modell motorerna. Jag är lite skeprisk till dem. Det borde finnas någon bra anledning till att bilgeneratorer inte har det formatet.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Definiera skillnaden mellan ett stavankare och ett klopolankare! Redogör för magnetfältets rörelse i båda typerna. Varför använder man ett klopol-ankare i en optimerad alternator?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag gissar att det är för att man vill få en enkel linding men många poler.

Kan du förklara varför det behöver bytas?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det har jag ju just gjort!

Jag misstänker att den inte blir speciellt stark eftersom de magnetiska kraftlinjerna inte stämmer så bra med statorns. Den är optimerad för att generera inte för att skapa ett moment.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är inte generera och skapa synonymer? :wink:

Jag har inte läst mer än en grundkurs i ämnet. Men enligt min uppfattning blir det samma sak om man driver eller bromsar elmaskinen.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

OK, I give up !
Skriv svar