Det var jag som hade turen att få ta över PTC´s fräsbygge. Vill bara börja med att tacka Per som åtog sig att köra hela vägen från Skövde till Linköping med släp för att lämna över fräsen samt för alla grejer jag fick med utöver själva fräsen, det är nästan så man har dåligt samvete. Snällare person får man leta efter, tusen tack!
Jag har länge drömt om cncfräs och även om jag bor i lägenhet och med pensionär på undervåningen

Preliminär kulskruvslayout
Z-Axel ,, Här har jag tillverkat en distans för att få ut Z-skenorna 10mm för att precis kunna få plats med kulskruven (25mm)
X-Axel ,, Eftersom muttern ej går in mellan vagnarna så får den ligga bredvid => tappar ev lite i X-led, men ger bra stabilitet.
Y-Axel ,, Har inte bestämt mig för Y bordets drivning.
Alternativ
1. Första bilden -> skruv & motor i linje, rött symboliserar upplagringen som hålls innanför ramen. => enkelt,billigt men tappar lite arbetsyta.
2. Likt första bilden -> men skruven fortsätter genom ramen och lagret sitter utanför chassit. => svårare,"osnyggt", men billigt och ger full arbetsyta
3. Andra bilden -> skruv & motor parallellt med remdrift => dyrare, kräver konstruktion av remdrift, skiljer sig från X axeln som troligtvis kommer ha direktdrift, men ger full arbetsyta
Tänkte försöka ta ett beslut ganska snart ang mått på kulskruvarna så att jag kan börja bygga snarast möjligt.
Den säljare som låter mest intressant är linearmotionbearings ,, Jag läste tråden ang skeva skruvar därifrån, men hoppas att om jag går upp till 20mm diameter, samt det faktum att jag behöver relativt korta längder skulle göra att jag kanske klarar mig. vad tror ni?
Är mycket tacksam för de förslag och idéer ni har så lämna gärna en kommentar

Mvh Oscar