Oscars´s CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Oscbe112

Oscars´s CNC

Inlägg av Oscbe112 »

Hej alla!

Det var jag som hade turen att få ta över PTC´s fräsbygge. Vill bara börja med att tacka Per som åtog sig att köra hela vägen från Skövde till Linköping med släp för att lämna över fräsen samt för alla grejer jag fick med utöver själva fräsen, det är nästan så man har dåligt samvete. Snällare person får man leta efter, tusen tack!

Jag har länge drömt om cncfräs och även om jag bor i lägenhet och med pensionär på undervåningen :roll: så tog begäret överhanden när Per´s fina bygge gick till försäljning. Han har gjort ett kanonjobb hitintills och bygget är både genomtänkt och bra utfört så jag hoppas bara att jag kan fortsätta på samma nivå. Tanken är att få färdigt mekaniken först och slutföra det som återstår på elbiten efter detta.

Bild Bild Bild

Preliminär kulskruvslayout

Bild

Z-Axel ,, Här har jag tillverkat en distans för att få ut Z-skenorna 10mm för att precis kunna få plats med kulskruven (25mm)
Bild Bild

X-Axel ,, Eftersom muttern ej går in mellan vagnarna så får den ligga bredvid => tappar ev lite i X-led, men ger bra stabilitet.
Bild

Y-Axel ,, Har inte bestämt mig för Y bordets drivning.
Bild Bild

Alternativ

1. Första bilden -> skruv & motor i linje, rött symboliserar upplagringen som hålls innanför ramen. => enkelt,billigt men tappar lite arbetsyta.
2. Likt första bilden -> men skruven fortsätter genom ramen och lagret sitter utanför chassit. => svårare,"osnyggt", men billigt och ger full arbetsyta
3. Andra bilden -> skruv & motor parallellt med remdrift => dyrare, kräver konstruktion av remdrift, skiljer sig från X axeln som troligtvis kommer ha direktdrift, men ger full arbetsyta

Tänkte försöka ta ett beslut ganska snart ang mått på kulskruvarna så att jag kan börja bygga snarast möjligt.
Den säljare som låter mest intressant är linearmotionbearings ,, Jag läste tråden ang skeva skruvar därifrån, men hoppas att om jag går upp till 20mm diameter, samt det faktum att jag behöver relativt korta längder skulle göra att jag kanske klarar mig. vad tror ni?

Är mycket tacksam för de förslag och idéer ni har så lämna gärna en kommentar :)
Mvh Oscar
Senast redigerad av Oscbe112 17 april 2010, 09:09:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Oscars´s CNC

Inlägg av tecno »

Bara att GRATULERA Oscar till ett KLIPP!

alt 3 är det som gäller för att få ut max

Ska bli kul att se fortsättningen
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Grattis! :D
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Tack! :)

Jo jag funderar lite i banorna kring utväxling på axlarna och undrar vilken linjärkraft samt matningshastigheter som är lämpliga att räkna med på en fräs av denna storlek. Den är främst ämnad för bearbetning i aluminium (om än långsamt).

datablad för Nema 23or 1.8Nm från JB

Bild

Hur pass bra tror ni detta diagramet stämmer överens med mitt 3.5A drivkort ?
Senast redigerad av Oscbe112 18 april 2010, 19:16:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Vicken fin maskin det där kommer att bli, jag var väldans sugen själv men som
vanligt finns det andra hål att stoppa slantarna i, även om det var ett kanontillfälle.

Lycka till med bygget, ska bli skoj att följa. :)

/ Tompa
PTC

Inlägg av PTC »

Jag tycker med det ska bli kul att följa :) :tumupp:
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Jag också! :D

Slängde ihop ett excel diagram som visar skillnaden i utväxling med avseende på Linjärkraft/Matning.
Verkningsgrad = 0.7 ,, har ej tagit hänsyn till remdriftens verkningsgrad.
Bild

Remdrift

Fördelar
+Ökad linjärkraft
+Ökad upplösning
+Full slaglängd på Y axeln
+Enkelt att laborera med olika utväxlingar
+kompaktare mått
+Ser bra ut 8)

Nackdelar
-Kostnad
-Tillverkning/konstruktion
-Försämrad jämnhet i kraftuttag pga större lutning på kurvan.
-Backlash pga töjning i remmen?
-Sänkt acceleration!? (Tillgängligt kraftuttag är större men varvtalsmässigt så är motorn nerväxlad och måste därför accelerera desto snabbare!)
-Sänkt maxhastighet
-Ökad drivnings förlust pga friktion, roterande massa, osv.

Låter det rimligt, nått jag missat?
Senast redigerad av Oscbe112 18 april 2010, 19:19:24, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Släng in dina bilder på nåt ställe som fungerar! Typ forumbilder.se
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Sorry, man var tvungen att vara inloggad för att kunna se. men nu borde det funka :tumupp:

Edit: ska öka storleken på bilderna så fort jag hinner.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Intressant är hur du lyckats få tag i momentgraf på JB,s motorer...

Annars tycker jag du verkar ta i för hårt med diametern på kulskruven. Den leder till ökat tröghetsmoment och mycket sänkt acceleration. Jag vet att du är rädd för krokiga axlar. Men jämför priset på de grövre från utlandet med säg en 16mm axel från Solectro.

Som jag kan se det så är enda fördelen med remdrift att drivlinan blir kortare. Annars ser jag inte några fördelar ifall det inte är så att man redan sitter på prylarna. En remtransmission kostar bara, både pengar och prestanda. Ifall du inte har köpt detaljerna än så är det bättre att satsa på något bättre motorer och drivsteg än ett transmissionspaket. Om det hade varit frågan om en servolösning så skulle jag förståt, eftersom de arbetar helst med högre varv (högre varv=högre effekt) än stegmotorer.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Momentgrafen fick jag av JB själv efter förfrågan per mail.

Ingenting står skrivit i sten än så länge, men tänkte börja med det drivsystemet jag har. 16mm skruvar ser så små ut :D ,, men förutsatt att dom är raka och ej sviktar under last så är det ju som du säger ett klart bättre alternativ med tanke på rörelsemoment och friktion! Kollade upp Solectro och det blir tyvärr mer än dubbelt så dyrt :humm:

Jag tror du har rätt ang remdriften, den har för många negativa aspekter som inte väger upp de positiva, då det säkert ändå räcker med ~800N linjärkraft vid normal bearbetningshastighet. Det får bli remhjul när man uppgraderar till servos 8)

På Z axeln blir det troligtvis nödvändigt att ha remhjul pga höjden. Hur dimensionerar man lämpligast utväxlingen på en Z axel, kraft/snabbhet?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

I ditt fall skulle jag nog föredra snabbhet framför kraft i Z, precis som på alla dina axlar. Några större bearbetningskrafter tillåter ju inte din konstruktion ändå. Då är det bättre att köra snabbt med fler tunnare skär, detta speciellt om man kommer in på att köra "3D", men även i övrigt.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Här har det varit tyst länge! Men det har det inte varit i verkstaden :)
Trots examensarbete och flytt så har jag nu äntligen fått fräsen i körbart skick. Börjar med att ursäkta de dåliga mobilbilderna men det blir ju oftast så i verkstan :roll:

Började med att göra den till en bänkmaskin. (gjorde även adapters till benen så att den enkelt går att återställa om man vill ha den mobil)
Bild

Beslöt att köra 16mm kulskruv med 5mm stigning och valde som många andra att beställa från linearmotionbearings2008. Ett riktigt kap då mina skruvar var både raka och fina! Efter det kunde jag börja tillverka fästet för kulmuttern på x-axeln
Bild

Bild

Snabbspolning: x och z axel är nästan klara. Hållarna för lagringen på x-axeln är inte så snygga men fyller sin funktion
väl. Kommer troligtvis byggas in eller göras om i framtiden.
Bild

Y-bordet
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild

Fortsatt snabbspolning, såhär ser fräsen ut idag! Var snälla och ignorera överhandsfräsen och fästet, det var bara för att kunna testa. En Kress FME 1050 är beställd! Först efter att den är monterad så kan jag bestämma det slutgiltiga läget för portalen och resten kan byggas klart.
Bild
Bild

Och avslutningsvis en liten film på första fräsningen i aluminium

//Oscar
Loeken

Inlägg av Loeken »

Bra jobbat! :tumupp:

Kan vara dumma frågor men men, frågar man inget får man inget veta:
Jag ser inte hur kulskruvsfästet är fastsatt, ser ut som det bara ligger där? Och hur har du gjort med "bordet" av tunna profiler, har du bara trätt profilerna genom de där skenorna?
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Tackar Loeken.

Du har helt rätt, på bilden så sitter fästet inte fast. Numera är det punktsvetsat.
Profilerna sitter fast genom att skenorna dras ner i balken med skruv. Kunde köpt muttrar som passar i profilen istället men det skulle kosta lika mycket som bordet så jag löste det gratis mha tillklippta skenor istället.

Fick hem Kressen häromdagen och har klockat den till under 2 hundradelars slag, både i konan och på ett fastsatt frässtål :tumupp:
Tror den är rätt svag på sitt lägsta varvtal 5000v/min men det blir kul att testa. Är det någon som vet ett bra sätt att läsa av varvtalet, kanske mha den elektriska styrningen?
Skriv svar