Klass 1 laser som pekare?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
kitty

Klass 1 laser som pekare?

Inlägg av kitty »

Min dotter kan inte prata (har en cp-skada) utan pekar med en laserpekare på en ordkarta (en blisskarta) när hon kommunicerar. Den är av klass 2 och sitter fast på ett pannband på huvudet. Vi blir belysta titt som tätt i ögonen och jag vet vad som sägs om den skyddande blinkreflexen, men ändå är jag lite orolig. :humm: Jag undrar om man kan använda en klass 1 laserlampa istället? Var i så fall får man tag i en nätt liten sådan?
limpan4all

Re: Klass 1 laser som pekare?

Inlägg av limpan4all »

Fotografera den hon har idag, detaljerat och ur flera vinklar, ta reda på hur den spänningsförsörjs. Då så skall vi nog kunna komma med en hel del tips (eller något ur "bra att ha" lådorna).
kitty

Inlägg av kitty »

Hej. Den hon använder är en Lumos peklampa från Gerdtsson/Andersson. Produktinfo finns på deras hemsida. http://www.gerdtsson-andersson.se/pdf/B ... ing_A4.pdf

Har tagit hem en klass 1 laserlampa från ifm, OJ5052. Tycker att den lyser likt den hon har, Är lite tveksam till den. Jag undrar om man kan förstå sig på vilken effekt den har genom att titta på produktinformationen? Och vilken effekt ska en klass 1 laserlampa ha? Har läst att inbyggda lasrar kan klassas som 1 fastän de egentligen är starkare. Kan det här vara en sån? Förvirrande!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det enklaste borde vara att helt enkelt mäta upp den. Det borde finnas några här som har mätare som klarar svaga effekter, om du inte får tag på någon så har jag en kontakt på KTH som har allehanda avancerade lasermätinstrument.
Jag har själv en mätare som teoretiskt klarar ner till 1mW men mätningarna fluktuerar ganska mycket om man inte mäter i ett temperaturstabiliserat utrymme när det gäller så låga effekter tror jag men jag testar gärna om du vill.
Var bor du?
kitty

Inlägg av kitty »

Jag bor i Umeå och det kan faktiskt vara så att ett av mina barn har en klasskompis pappa som jobbar på fysikinstutionen på universitetet här. Ska höra med honom. Bra idé.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag bor tyvärr i fel ända av landet för att hjälpa dig (men gör det gärna om du vill skicka den), men jag är rätt säker på att du oavsett bekantskap kan få hjälp om du frågar snällt på fysik eller kemisk fysik på universitetet.

Beträffande den klass-II-modul ni har så hoppas man ju att den blivit ordentligt testad. Jag tror inte att det behöver vara speciellt lätt att se skillnad mellan klass I och II om den ena ligger i övre gränsen av uteffekt och den andra i den undre. Ljuseffekten borde framgå av märkningen, men jag vet inte om det finns några _krav_ på det.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om det inte framgår av märkningen så ska det väl i alla fall framgå av manualen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Dessutom kan det ju vara olika våglängd på lasrarna, en 640nm röd laser på 5mw ser betydligt starkare ut än en 5mw på 660nm så det är svårt att avgöra utan en mätning.
Lycka till!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Varför göra det enkla svårare? En vardagsfråga får inte bli en vetenskap.

Behåll den ursprungliga pekaren och dämpa ljuset från denna genom att fästa en bit av ett lämpligt material framför.

Lämpligt material kan vara allt som dämpar ljuset utan att sprida det. Prova klar färgad plast i olika färger och färgmättnad. Grönt lär dämpa mycket kraftigt. Kan vara så enkelt som en liten flik från en färgad men klar plastmapp eller annat som redan finns hemma. Färgade plastark finns nog i närmaste pappersaffär. Ta med lasern dit och leta upp något som är lagom.
kitty

Inlägg av kitty »

Ja, det där med en bit plastfilm ska vi prova. Kan man säga att den farliga "höga" effekten blir lägre då och alltså mindre farlig? Ursäkta om frågan låter dum :? Jag är bara så totalt ohemma på det här med el/fysik.

En annan grej som vi är inne på är att koppla på en tiltswitch. Hittade på nätet några studenter i USA som tillverkat billiga laserpekare till handikappade med en sån funktion. Om man sätter fast den på hennes pannband så skulle lasern slockna när hon tittar upp på oss och börja lysa igen nnär hon vinklar ner huvudet för att lysa på blisskartan. Var hittar man en lämplig sån?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Kanske 73-026-49 hos Elfa kan funka?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att filtrera ljuset kan ju fungera med laser (som ju bara innehåller en färg), men annars är det lite riskabelt. Det kanske minskar styrkan hos det synliga spektrumet men släpper igenom ljus som inte ögat ser (då är pupillen vidöppen och ögat riskerar att ta skada).
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Å andra sidan får man anta att en laser som säljs som synhjälpmedel (så att säga) inte lämnar något osynligt IR-ljus.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om det dessutom är en Röd laser så lär det inte finnas något IR-ljus alls i processen...
sneaky

Inlägg av sneaky »

Borde inte det allra enklaste vara att ta kontakt med tillverkaren/återförsäljaren och få ett ordentligt svar? Då vet ni om det överhuvudtaget är något ni behöver oroa er för. Dessutom tycker jag att det borde vara utprövat att det är säkert. Jag menar, en CP-skadad person har ju inte absolut kontroll över sina rörelser och då är det väl lätt hänt att en huvudmonterad laser råkar träffa något reflekterande och studsar tillbaka till personen i fråga. Sådant måste väl vara med i beräkningarna? Man kan ju i alla fall tycka det.
Skriv svar