Trigga kamera med Arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jaste

Trigga kamera med Arduino

Inlägg av jaste »

Hejsan!
tänkte trigga min Ricoh GRD med hjälp av min Arduino. Enligt den här sidan:

http://www.setvak.cz/timelapse/Ricoh_remote.html

triggas kameran av en 150 ms lång signal på 5V. Borde inte detta vara busenkelt att göra med en arduino?
Jag hadde tänkt att bara testa men kände mig ändå tvungen att höra här eftersom jag inte e jätteking på sånt här.

Behöver jag ha något mellan en digital pinne ut på Arduinon och usb porten på min kamera eller ska jag lite på att arduinon håller 5V?
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Trigga kamera med Arduino

Inlägg av netrunner »

Finns det ett batteri i knappen?

Lite tveksam till hur knappen skapar 5V. Kan ju vara så att den får 5V från kameran men det låter konstigt, usb ska inte skicka spänning i båda ändarna, eller kan det vara special?

Sen är frågan om den skickar på data pinnen eller hur den gör. Den kan ju ha ett helt eget system.

Är USB-porten 5 eller 4 pinnar i kameran?

Det är troligen mycket enkelt med en arduinon men alla andra mikrodatorer klarar detta. Jag anpassade en kamera för dold övervakning med en PIC 12F628 (pris 10kr). En dold strömbrytare "ON-OFF" startade den dolda kameran och körde en sekvens av menyval för att starta inspelning. Samma sak för att stänga av den.

Mikrodatorn har en mycket svag logisk 1:a så du kanske behöver en transistor.
jaste

Inlägg av jaste »

Så här verkar kopplingen för orginaltriggern se ut:

http://stereo.jpn.org/eng/sdm/ca1.htm

Kanske besvarar en del av dina frågor. Borde väll bara va att ersätta den lilla processorn i den kretsen med arduinon och mata ut pulsen med nån enkel kod?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det ska inte vara några problem. I stort sett är de flesta MCU ganska lika på de digitala utgångarna. Så om den heter X eller Y ska inte spela någon roll i detta fallet.
Skriv svar