dagens kladd...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slaeshjag

Re: dagens kladd...

Inlägg av slaeshjag »

XFree86 är en grafikserver, som du nästan garanterat använder.
SvenW

Inlägg av SvenW »

jesse:
Kul att du vill prova Xhec. Om du stöter på problem eller frågor, så är det bara att mejla mig.
Det är viktigt för mig att få veta vilka problem folk har. Detta för att förbättra installationsanvisningar eller rätta programmet. Jag kan nog inte lösa alla problem, men jag vill ta del av dem och göra vad jag kan.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

SvenW: upptäckte att i min Linuxdistro finns det något som heter Qucs och som liknar väldigt mycket din xhec. Kan det finnas en gemensam nämnare här? Den var i alla fall jättebekväm, fast jag har bara testat i två minuter.

Här är gårdagens kladdande:

Bild
SvenW

Inlägg av SvenW »

[... Qucs och som liknar väldigt mycket din xhec. Kan det finnas en gemensam nämnare här?
Svar nej. Jag känner till Qucs men har inte använt det. Det finns ingen släktskap i programkoden såvida de inte har använt xhec's kod, men det är inte särskilt troligt. Har dock inte kollat. Idéerna bakom Hec kommer från ett program som heter Tgif (Thanks God its Friday). I mitten på 1990-talet försökte jag göra Tgif till ett ECAD-program men gav så småningom upp den tanken och började i stället med TCL/TK vilket visade sig vara ännu sämre. Därefter skrev jag om samma sak i C/GTK+ och det gick bättre. Detta blev så småningom Hec. Anledningen att jag (tillfälligt) övergav GTK+ var att kompileringarna gick segt och att programmet blev slött. Det går snabbare på alla sätt med enbart Xlib, till priset av att utseendet blir töntigt och att det inte fungerar på MS-Windows.
Det finns däremot en del idéer och kod från gEDA, gschem och PCB. Xhec använder gEDA's symboler och man kan använda deras symbolbibliotek.
Man skall kunna exportera scheman från xhec till gschem och PCB-layouter från xhec till PCB.

Ps. Tänk på att man måste ha ett fungerande utvecklingssystem på sin Linuxdator för att bygga xhec. I 'lätta' system som Ubuntu så får man antagligan själv installera detta. Man behöver t.ex. program som gcc, bison/flex, perl och också vissa libbar som Xlib. När man kör './configure' så skall det komma fram vad som behövs.

Ps2:
Xlib.h var svår att hitta i Ubuntu. Den finns i libx11-dev.
http://packages.ubuntu.com/karmic/libdevel/libx11-dev
Tyvärr gör den förmenta enkelheten att komma igång med Ubuntu det svårt ibland att hitta vad som behövs om man vill göra något mer än att bara använda de vanligaste programmen.
Senast redigerad av SvenW 15 april 2010, 20:12:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

så har jag ännu inte fattat hur jag lägger in modeller från andra kretsar / komponenter förutom de i defaultbiblioteket (som är ganska tunt).
Sett denna?
http://denethor.wlu.ca/ltspice/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag känner igen mig väldigt mycket i Jesse's bild.
Annars blir det lite olika varianter. Lite av det som ligger framme nu:

Bild

Fullproppad pärm i bakgrunden med diverse programmering, idéer, projekt mm.
Uppslaget handlar om lite crontab-job till 1wire-nätet. (Ifall jag glömmer.) Gjort vid ett seriöst infall. :)
Till vänster om pärmen: Komplett "schema" på fotofällan. Kopplade upp på labbplatta och ritade "samtidigt".
Under det: Blockschema på ett delprojekt av TVdator-projektet. (Den del som ska sitta på vinden.)
Längst ner till höger: Reverse-engineering av knapparna på en multifjärrkontroll till samma delprojekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

vad mycke ni ritar! :D jag gör schemat i huvudet och kopplar efter det. funkar finfint. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag kan inte ens koppla en vanlig transistor rätt om jag inte får se det visuellt. utan papper fattar jag ingenting! Kommer på mig själv ibland att jag ritar upp två motstånd på papper när jag ska räkna på en spännignsdelare :doh:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Spänningsdelare är ganska trivsamt att rita upp och räkna på. Man känner sig så pedagogisk. :D
Först resistansen, sedan strömmen och därefter räkna ut spänningen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bild
hmmm...? :humm:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Med reservation för att jag har ont i halva käken och knappt kan tänka, men jag postar ändå så får vi se.

Uut = 4,55V

(Egentligen är såna här uträkningar lite missvisande. Vad som hamnar på Uut beror ju på lasten som kopplas dit.)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Blir ju mer åt detta hållet då
Bild

Protte
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ajaj, lasten :roll:

med min billiga multimeter blir Uut 4.17 volt :doh:

(för upplysnings skull: denna tråd är skämtsamt menad. Jag behöver inte hjälp med spänningsdelaren)
Borre

Inlägg av Borre »

Multimeter har inte en impedans på 1M då?
Det bör väl bli runt 4.17V, lite snabbt räknat i huvudet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

:mrgreen:
Skriv svar