RC-laddare-moddning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

RC-laddare-moddning

Inlägg av adent »

Jag har en riktigt trevlig laddare för LiPo, NiMh och PB-batterier. En Bantam E-station 301DX.
Den är väldigt ställbar och fin med en 16x2 LCD och 4 knappar. Man kan ställa exakt laddström, max laddtid och max mAh den får trycka in.
Nackdelen är att den inte har batteriminnen så man måste ställa om allting mellan olika batterier.

Skruvade isär den häromdan bara för att upptäcka att den hade en ATmega16 i sig och en 6-polig, dock rak, kontakt. Lyckades spåra ledningarna in till processorn
där under LCD:en och insåg raskt att det förstås var en ISP-kontakt. Lödde en adapter och lyckades snacka med den. Självklart har ju tillverkaren satt lock-bitarna, så det var en dead end. Alternativet är ju att rita ett schema baklänges och lista ut hur den funkar, löda bort processorn, löda in en ny och skriva om allt från skratch och lägga till sd-kortsstöd. Känns som det skulle ta för lång tid även om det vore "rätt" lösning.

Min variant blir att löda bort LCD:en tillfälligt, och hooka in mig med ett extra litet kort med en AVR på mellan laddaren och LCD:en, samt mellan laddaren och knapparna. Mitt kort ska se allt som passerar från laddaren till LCD:en och från knapparna till laddaren. På så vis ska jag kunna frikoppla laddaren från både LCD och knappar och kunna slänga upp mina egna menyer på LCD:en och sedan i bakgrunden stega runt i laddarens meny (och kunna "se" vad jag gör eftersom jag ser allt som laddaren tror den skickar till LCD:en) för att göra de faktiska inställningarna för olika batterier. Inställningarna ligger lagrade på SD-kortet. (Kanske är detta overkill, kanske räcker det med eepromet).. Men det vore ju fint med loggning, kan man ha koll på hur många gånger man laddat sina olika batterier och så.

Har dock ont om plats, men laddarens moderkort sitter ca 5-6 mm ovanför botten på lådan så jag tänker lägga mitt kort dikt an mot laddarens moderkort "rygg mot rygg" (med nått tuuuuuunnt isolerande skikt emellan) och låta stift gå från laddarens LCD-hål in i mitt kort. Sedan ha en flatkabel ytmonterat fastlött på mitt kort och draget till LCD:en. Och flatkabel till knapparna och laddarens "moderkort".

Före: [LCD - Moderkort - knappar]
Efter: [LCD - mittkort - moderkort - mittkort - knappar]

Det här projektet kommer mest handla om mjukvara, hårdvaran blir väldigt enkel förutom att få den att passa.

MVH: Mikael