mäta strömförbrukning för kretsen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dude

mäta strömförbrukning för kretsen

Inlägg av dude »

hejsan.

är det någon som vet hur man mäter strömförbrukningen för en krets direkt med mikrokontrollen? hur man estimerar hur mycket power som är kvar i batterierna?

dvs om man har ett batteridrivetmikrokontrollersystem finns det något (bra) sätt som mikrokontrollen kan mäta det batteri som det själv drivs med?

finns det kretsar för detta?

jag kom på en lösning själv nu när jag suttit och tänkt på det några minuter. men jag vet inte om detta skulle fungera. om den ens skulle fungera så finns det säkert mycket bättre lösning..
http://img179.imageshack.us/i/spnningsdelning.jpg/

idén som jag fick var att ha en liten resistans (som klarar hög effekt) i serie med kretsen.
kretsen (atmegan osv osv) liknas/tänks sedan till en stor resistans.

sedan så mäter man spänningsdelningen mellan de två lasterna med ad omvandlare.
denna spänningsdelning tänkte jag sedan att man skulle använda för att bestämma hur stor kretsens resistans är (och därmed hur stor strömmen är).

sedan så kan man i mikrokontrollen integrera den momentana strömåtgången över tiden och på så sätt estimera hur mycket power man har kvar.

vad tror ni? skulle detta funka? finns det bättre sätt?
kanske är jag insain vad vet jag :)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: mäta strömförbrukning för kretsen

Inlägg av Swech »

Om nu din processor är det stora motståndet och du skall mäta över det lilla....
så är ju AD (-) kopplad till den punkten som du vill mäta på. Eller hur...
Du får tänka att processorn endast är det stora motståndet hela vägen ut även då du tänker på ADn

Swech
(Det kommer säkert en hel hög med bättre förslag :) )
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om man vill uppskatta hur mycket laddning batterierna har kvar hade jag kollat upp spänningskurvan över batterierna beroende av laddningsmängd. Enklast blir då att mäta spänningen över batteriet och uppskatta ut från det.

Det kan bli problem att mäta den momentana strömförbrukningen genom en resistor då en mikrokontroller drar ström i väldigt korta pulser ibland. Risken finns att AD-omvandlingen inte hinner med, men en ide är då att integrera analogt med lågpassfilter.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

dude

Inlägg av dude »

hejsan.
tack för alla svar de hjälpte mycket.
hittade denna sida på farnell
http://se.farnell.com/current-sensors

hittade också en lösning där man använder sig av en resistans på 0.1 oh och mäter över denna med en operationsförstörkare.

idén är samma som jag hade men för att det ska påverka kretsen så lite som möjligt har man istället. en op och ett extremt litet motstånd.
http://www.speedyshare.com/files/21969712/ampere2.JPG
(ampere2.jpg heter filen)
Skriv svar