Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Re: Skogsmaskinskörning med PlayStation gamepad

Inlägg av Forsgren »

Jag har också funderat på det med förarlösa skogsmaskiner, men jag tror att en förarlös skotare hade varit det bästa/enklaste alternativet.
Om man tänker sig en skotare med snurrbart lastutrymme som på en drivare, så att skördaren lägger virket direkt på skotaren vid upparbetningen. Och sen hittar skotaren själv vägen till upplägget och lastar av på något smart sätt när det är fullt.
Och om man då tänker sig att man gör skotarna små(lastkapacitet på kanske 4t) och billiga så kan man ha flera små som servar en skördare, kanske en hel armé.. :)
Beroende på terräng och avstånd så får man anpassa antalet småskotare till varje skördare. Det här systemet borde ju kunna ge betydligt mindre markskador också.
Avlastningen skulle kanske ske genom att man tippar av virket eller liknande. Att ha en kran på varje skotare är ju bara onödigt tungt och dyrt.

:humm:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Påminner mig om dedär gamla stegmatarna(?) som lade upp en bunt prydligt barkat och uppmätt virke underhand, om man tänker sig en större version som klarade sågtimmer och att den gjorde en virtuell markering av position för virkeshögen som sedan kunde hämtas av miniskotare (eller kanske en modern variant av en minilunnare, om någon minns dem som drog heltimmer eller minipaket (motsvarande ett träd således) av stockar på en slädvagn (kanske inte så dum ide som det verkar) :humm: )
Johanb

Inlägg av Johanb »

Man skulle kunna ha något system på miniskotaren som buntar ihop träden till ett paket som sedan tippas av vid vägen alternativt lyfts av med en kran eller liknande.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det inte blev för stora markskador kunde man ju då tex tänka sig ett slags minilunnare litet större än en ordinär skoter, men som tog typ en trädstam eller en lätt bunt massaved med en stor grip påminnande om "skalbaggarna" som gick vid gamla ramsågar men monterad vertikalt så den kunde sänkas ned och greppa om virket då maskinen backade emot (och då had4 någonting som kunde tala om för den var änden på stocken befinner sig). :humm: :humm:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

millen skrev:Hur förutser man en vindpust 15 meter upp i luften?
Tro mig jag är också tveksam till att det ska fungera med förarlösskördare, men det är kul att leka med tanken. :)

Tror inte man kan eller behöver förutse det, (det vet du förövrigt mer om än jag som aldrig suttit i en skördare) om det sitter töjningsgivare i balken för att skydda den. I lederna så sitter det absolutgivare/linjärgivare som håller reda på graderna. Och maskinen har scannat in området så den vet spelrummet.

Hur kan man förutse längden på ett träd för att veta på ett ungefär hur mycket plats trädet kommer att ta vid fält tillstånd. Klart man kan köra på någon slags statistik där maskinen lär sig mer o mer för varje träd. Nackdelen är att en förarlös maskin kommer behöva väldigt stort utrymme vilket man nog inte har i skogen.
millen

Inlägg av millen »

Jag är också mycket oerfaren vad gäller att köra skogsmaskin. Har testat några gånger bara, både med gamepad och med vanliga joysticks =)

Jag håller med om att det nog är klart lättare med en förarlös skotare än en skördare. En rutinerad skördarförare kan säkert känna på ren intuition hur ett träd ska fällas på ett säkert sätt. Skotaren kanske kan navigera med hjälp av en GPS som har hög noggrannhet. Då kan gubben (eller kvinnan) som planerar vägsystemet i skogen också bära en GPS och spara undan lite viktiga koordinater. Skotaren kan följa samma väg som planeraren kanske. Kanske vore bra att ha kombinerad autopilot och fjärrstyrning från skördaren, men det kanske det var någon innan som redan påstått.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Problemet är väl till stor del att få den dels att hitta exakt i terrängen men framför allat att inte köra fast eller över olämpliga föremål osv :humm:
Det är gissningsvis fruktansvärt svårt att göra helautomatiskt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Iofs skulle man ju kunna plantera skogen för att senare kunna lätt (läs automatiskt) avverka den, dock vet man ju inte vilka plantor som tar sig :humm:

Annars tror jag det är nästintill omöjligt att köra en skotare/skördare automatiskt det måste nog nästan till en självlärande dator isf.

Datorn måste ju isf även se till att kunna se när något är fel, tex att sågen avverkar dåligt att en slang läcker etc etc oerhört svårt att få med varje möjligt feltillfälle och falsklarm är ju kostsamt för pressade entreprenörer.

I framtiden kanske men just nu är det nog omöjligt. Människans hjärna är en svår maskin att kopiera :D

Däremot kanske man på en skärm kanske tex kunde peka på en stock och maskinen plockar den snabbast möjligt samt att man har datorsamband mellan skördare/skotare och stockarna märks ut med koordinater och skogsmaskinen tar sig dit eller räknar ut det "optimala hämtmönstret". Men helt automatiskt är nog svårt det ser alla surhål, stubbar och hala sluttningar till :mrgreen:

Projektet är dock intressant och med en träningsprogramvara så skulle man få in ryggmärgsbeteénde redan från början!
Johanb

Inlägg av Johanb »

En skotare med likvärdig spårvidd skulle kunna följa med några meter efter skördaren i samma spår samtidigt som den kontinuerligt loggar kordinaterna den färdas efter (eller använda skördarens kordinater), då kan den följa samma väg tillbaka med lasten. Det måste ju till minst två st skotare om man ska kunna lasta på medans man tar ner träden, det ska ju också vara möjligt att styra den för att optimera pålastningen från skördaren. Spårföljning i kombination med sensorer som känner av hinder framför som kanske larmar skördaren så föraren i den kan ta ett beslut om åtgärd via fjärrstyrning.
När skotaren kommer fram till vägen så stannar den och väntar tills skördarföraren är klar med nuvarande moment och låter sedan honom/henne dirigera skotaren till lämpligt ställe där den tippar sin last eventuellt bandad för lättare hantering, ingen kran för enkelhetens skull.
Men hur får man till tillräckligt hög kapacitet och räckvidd på radiolänken för att få över fjärrstyrning och kamerabild?
Användarvisningsbild
peterjansson20

Inlägg av peterjansson20 »

Gimbal skrev:Kul bygge, men jag gissar att en säkerhetsguru skulle få hjärtattack om han såg att farliga rörelser styrdes från en gamepad. Dubbla kanaler och sådant krimskrams finns väl knappast i en sådan?
Hej jag kommer in lite sent i inläggen
jag håller precis på att börja med ett liknande projekt.
slut målet med mitt projekt är att lägga en tegelsten på gasen på en traktor och
hämta den en timme senare när den har planterat färdigt.
tanken är att den skall vara gps styrd.

en säkerhetsguru skulle nog dö om han visste vad jag pyslar med.
Jag hoppas jag är klar inom ett år!
millen

Inlägg av millen »

Vad ska den plantera?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Med gamepad:en ... kommer det att finnas några combo-moves? :D
millen

Inlägg av millen »

Vad betyder "combo-moves" ? =) ( Kanske jag som är trög )
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag tror att det är när kidsen hammrar på många knappar samtidigt så snabbt som möjligt på handkontrollen och då gör tvspelsgubben nån überhäftig spark eller liknande :)
millen

Inlägg av millen »

Haha... Ja det vore kul :lol:

Nej den funktionen finns inte (än)...
Skriv svar