Transformatortrassel, någon kunnig som har tid?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
millen

Transformatortrassel, någon kunnig som har tid?

Inlägg av millen »

Hej!
Jag bara undrar om det finns någon transformatorkunnig som har lust att hjälpa mig att reda ut lite sladdar. Transformatorn kommer från en trasig gammal förstärkare på 480W (OBS! Jag kan väldigt lite om ljudelektronik, och trafosar) som går att koppla om mellan 110, 120, 230 och 240V nätspänning. Jag har kopplat sekundärsidan från en annan transformator (6VAC) till primärsidan och samtidigt mätt på sekundärsidan för att lista ut hur primärsladdarna ska kopplas för att passa 240V nätspänning och ge cirka 2*25VAC ut. Mitt problem är att det finns två blåa sladdar på primärsidan som jag inte vet vad de är till. Någon som vet? Det finns även en blå liknande sladd på sekundärsidan som jag heller inte vet vad den är till. Så här ser trafon ut:

(Jag undrar över de blå sladdarna till höger som jag knutit ihop på bilden)
Bild

(Den blå sladden som pennan ligger på)
Bild

Tack så mycket i förväg till den som orkar svara!
Användarvisningsbild
Henry

Re: Transformatortrassel, någon kunnig som har tid?

Inlägg av Henry »

Får du ut någon spänning från dessa sladdar? Om inget alls och du sedan ohmmäter resistansen (utan trafon inkopplad) mellan dess två och du har en väldigt låg resistans så är det med stor sannolikhet en bimetall som öppnar om transformatorn blir för varm eller en värmesäkring som går i permanent öppet läge vid överhettning. Inget alls ovanligt att sladdarna till detta sitter på primärsidan då det blir bra enklare att koppla in direkt från matningen så denna bryts om det blir för varmt. Kan förstås vara annat som jag visserligen inte kan tänka på något just ju men det är inte omöjligt att det är ett överhettningskydd som dessa kablar går till speciellt också eftersom de har samma färg.

Den på sekundärsidan kan jag bara grovt gissa; kanske jord för kopparskärmen på trafon eller kanske mittavtappning eller så men då skall du få ut en spänning från den och en annan sladd men om inte så vetefasen. Ohmmät mellan sladden och skärmen för att utesluta i alla fall det.
millen

Re: Transformatortrassel, någon kunnig som har tid?

Inlägg av millen »

Tack så mycket för att du svarar!

Ursäkta att jag varit lite otydlig!

Mellan de blå sladdarna på primärsidan mäter jag cirka 2.6Megaohm. Cirka 5 Megaohm mellan någon blå och de övriga sladdarna. Ingen spänning mellan någon av de blåa och någon annan sladd, inte heller mellan de blå sladdarna när primärsidan matas. På sekundärsidan verkar den blå sitta ihop med den bruna och den gula enligt:
Sekundärsidan (16VAC in på primärsidan, ingen last):

orange - svart - orange = 1.8VAC – 0 – 1.8VAC, eller tex 0 – 1.8 VAC – 3.8VAC
blå – brun – gul = 0.5VAC - 0 - 2.0VAC eller tex 0 – 0.5VAC – 2.0VAC

Om man räknar om till 240VAC matning blir det enligt:
orange - svart - orange = 27VAC – 0 – 27VAC, eller tex 0 – 27VAC – 57VAC
blå – brun – gul = 7.5VAC - 0 - 30VAC eller tex 0 – 7.5VAC – 30VAC

Det känns lite konstigt att tex orange till orange ger 3.8VAC när orange-svart är 1.8VAC. Vad kan det bero på? Borde inte spänningarna kunna adderas? Borde jag lasta transformatorn lite för att få bättre mätvärden eller kan den vara trasig?

Om det är ett värmeskydd som löst ut och ej gått tillbaka kan jag ändå använda trafon till ett spänningsagg eller är det säkrast att hitta en annan?
Skriv svar