lcd displayer för utomhusbruk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: lcd displayer för utomhusbruk

Inlägg av jesse »

aha, jag har missat att "W" är transflective. Den är ju givetvis bra också. :roll:
dude

Inlägg av dude »

först och främst kan jag väl säga eftersom ni undrade att detta kommer att användas i ett examensjobb som jag håller på med. det ska vara för handkontrollen i ett nätverk av xbee (868 megahertz typen) som kommer kommer att finnas ute i skogen. det kommer att vara ett stridsimuleringsverktyg som utvecklas av ett företag för militären.
handkontrollen kommer att styra xbee enheter som i sin tur styr ett nätverk av effektenheter så som ljus, ljud, rök mm. för att ge intrycket av eldöverfall.
så de grabbarna i grönt kan leka krig.=)

jesse:
kommer tillverka ett kretskort för hela skiten så tror denna som jag kom fram till blir bra. =)

swech:
nej den kommer inte att vara konstant ute. den kommer att vara i en handhållen sändare.
men den kommer att användas i skog och mark så därför är det bra dessto tåligare. men att den tål kyla är inte det viktigaste. mer som ett plus. men minus 20 grader som denna klarar borde räcka.
anledningen till att jag ville ha den grafisk fast det är mest text som ska skrivas ut är för att jag ville ha den ganska fyrkantig eller långsmal.
och efter att ha kollat på ganska många displayer så har jag insett att de flesta är breda men inte höga. så därför funderade jag på att lägga den på tvären och ha den korta sidan som bas så att säga.

den kommer att behöva skriva ut ungefär 5-8 rader med text. texten som skrivs ut är mest ord på kanske 10-15 tecken högst ("artilleri", "ak5- fem skott" osv).

RDX
tack för mycket och bra information som bekräftade det jag kommit fram till.
det där du sa om 12 volt är bra att veta. dock så tror jag att det blir lättare att använda mig av 3.3 volt eftersom övrig utrustning ska drivas med detta (xbee, atmegan osv)

om du har någon bild på orcad layouten så får du gärna posta den. eller koden. kommer försöka göra allt själv. men kan alltid vara bra att ha något att kolla av mot om man fastnar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Upplösningen är 128x64 pixlar, och ställd på högkant får du alltså 64 pixlar i horisontalupplösning. 15 tecken blir nog tufft att få dit såvida du inte använder många "i" och "l" i dina texter....

Ett möjligt miniproblem med att ställa displayer på fel hål kan vara att kontrasten på displayen då blir höger-vänster i stället för upp-ned. Jag vet inte vilken betraktningsvinkel denna display har, men om den är snäv så kan det bli lite lustigt. Men troligen är det inget problem.
Skriv svar