Hjälp med radiostyrd bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Burglar

Hjälp med radiostyrd bil

Inlägg av Burglar »

Hej!
Jag har en radiobil som min son har slängt i golvet upprepade ggr. Nu fungerar den inte och jag har hållit på att felsöka på den men inte kommit så långt. Jag har kontrollerat att kretskortet i bilen får spänning från batteriet och jag har lött om samtliga lödningar då jag tänkte att de kanske släppt efter alla smällar. Batteriet är fulladdat och även det till kontrollen är nytt. När jag lödde om kontakterna så råkade jag kortsluta en krets som fick bakhjulen att snurra så det får mig att tro att det är något fel på själva radiostyrningen, är det något som kan tänkas ha gått sönder? Kan man på något sätt testa ifall det finns någon kontakt mellan handkontrollen och bilen?
En hel del frågor men jag hoppas någon kan hjälpa till med några iaf :)

Mvh Magnus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Hjälp med radiostyrd bil

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet!

Sitter det någon form av kristall på kretskortet till mottagaren?
Kristaller är lite känsliga mot "omild behandling", så det kan eventuellt vara så att den inte fungerar som den ska.
Har du tillgång till oscilloskop så går det att mäta. Annars så är kristaller billiga. Läs vad det står på den.

Sedan är bilder alltid uppskattat på forumet. :)
Dels för att det är trevligt och dels för att det annars blir väldigt svårt att felsöka på distans,
även om just en radiostyrd bil inte innehåller så extremt mycket udda grejer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det en "riktig" bil eller en leksaksbil ?
Burglar

Inlägg av Burglar »

Tack för välkomnandet :)

Vad jag kan se så sitter det bara en kristall i själva "fjärrkontrollen" och i leksaksbilen så sitter det en mycket liten spole ansluten till antennen via kretskortet. Jag har tyvärr inte någon tillgång till ett oscilloskop. Det är ju ingen dyrbar bil men jag vill ogärna slänga saker som kanske kan repareras :P .

Jag skickar med bilder ifall det kanske hjälper. Av någon anledning så blir bilden roterad när jag laddar upp den men ni får vända på den i huvudet :D

Stor bild
Stor bild

Edit:
Ändra bilder som är större än 700pixel som är forumets regel för bilder till länk.
//lgrfbs
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Ja.
Skriv svar