Koppla samman 2 PC med 1 nätverkskabel?
Koppla samman 2 PC med 1 nätverkskabel?
Vad kallas en sådan uppkoppling? Man kan väl knappast kalla det för
ett nätverk?
ett nätverk?
Re: Koppla samman 2 PC med 1 nätverkskabel?
Sannolikt en fråga av mer semantisk karraktär.
Har själv funderat på när ett nät är WAN,MAN,LAN och troligen är svaret subjektivt.
Typ lite "vid vilken hastighet övergår långsamt till fort".
Jag skulle nog perssonligen kalla det en korskoppling, men rentprincipiellt är det ju nätverk (om än litet).
Enligt principen "sammankopplade via nätverkskort".
Kul fråga.
Folk har sällan skrupler att kalla det "trådlöst nätvärk" när dom kopplar sin ensamma PC till sin router, men med sladd känns det inte lika självklart.
Om man tänker efter borde bara ordet "Trådlöst nätverk" mana till en del frågetecken
Har själv funderat på när ett nät är WAN,MAN,LAN och troligen är svaret subjektivt.
Typ lite "vid vilken hastighet övergår långsamt till fort".
Jag skulle nog perssonligen kalla det en korskoppling, men rentprincipiellt är det ju nätverk (om än litet).
Enligt principen "sammankopplade via nätverkskort".
Kul fråga.
Folk har sällan skrupler att kalla det "trådlöst nätvärk" när dom kopplar sin ensamma PC till sin router, men med sladd känns det inte lika självklart.
Om man tänker efter borde bara ordet "Trådlöst nätverk" mana till en del frågetecken
Jag har sökt igenom olika hjälpavsnitt i windows för att hitta
rätta inställningar för att det ska fungera smidigt att koppla
samman en dator med win XP och en med VISTA men hittar
enbart beskrivningar med nav och flera datorer och felsökning
kring det. Jag får det att fungera men måste alltid starta med
proceduren att "reparera uppkoppling/återställa nätverkskort".
Tycker det borde fungera fint direkt.
rätta inställningar för att det ska fungera smidigt att koppla
samman en dator med win XP och en med VISTA men hittar
enbart beskrivningar med nav och flera datorer och felsökning
kring det. Jag får det att fungera men måste alltid starta med
proceduren att "reparera uppkoppling/återställa nätverkskort".
Tycker det borde fungera fint direkt.
Ett "Vanligt" problem vid korskoppling
(stil paus....)
är att autonegitiation inte funkar så bra. Ofta kan man komma runt problemet genom att ställa fast duplex och tranferrate på nätverkskorten (givetvis full duplex och så hög gemensam hastighet som korten klarar).
Som sagt ingen garanti lösning men funkar ofta.
är att autonegitiation inte funkar så bra. Ofta kan man komma runt problemet genom att ställa fast duplex och tranferrate på nätverkskorten (givetvis full duplex och så hög gemensam hastighet som korten klarar).
Som sagt ingen garanti lösning men funkar ofta.
4kTRB.
Du kan följa guiden för att koppla ihop två datorer med en hub, (nav, som mest sannolikt är en switch..) Det är ingen skilland...
Tycker det låter som att du inte angivit fast IP eller inte kör en DHCP server på nån av maskinerna. Då kommer MS gissa en lämplig IP åt dig när du kör reparationsguiden.
Du kan följa guiden för att koppla ihop två datorer med en hub, (nav, som mest sannolikt är en switch..) Det är ingen skilland...
Tycker det låter som att du inte angivit fast IP eller inte kör en DHCP server på nån av maskinerna. Då kommer MS gissa en lämplig IP åt dig när du kör reparationsguiden.
Precis, datorerna ser ingen som helst skillnad på om de är ihopkopplade med bara en korsad kabel eller via en HUB. Gäller bara att de får IP-adresser i samma subnät på nåt sätt (antingen manuellt på bägge eller manuellt på ena och DHCP till den andra). Ska man komma åt nätverksresurser så bör de ju för enkelhets skull också vara i samma workgroup.
(Med reservation för att jag har noll koll på Vista.)
(Med reservation för att jag har noll koll på Vista.)
jag brukar göra så att man kopplar ihop datorerna med en KORSAD kabel
startar datorerna
de står för det mesta i dhcp-mode
väntar 1 minut de får ingen dhcp-adress eftersom det inte finns någon dhcp-server
windows tilldelar då maskinen en apipa-adress (tror den börjar på 169.x.x.x)som blir med en b-mask(255.255.0.0)
skriv ipconfig/all i ett dosfönster så har du maskinens ip och kan komma åt den från den andra maskinen
//Ola
startar datorerna
de står för det mesta i dhcp-mode
väntar 1 minut de får ingen dhcp-adress eftersom det inte finns någon dhcp-server
windows tilldelar då maskinen en apipa-adress (tror den börjar på 169.x.x.x)som blir med en b-mask(255.255.0.0)
skriv ipconfig/all i ett dosfönster så har du maskinens ip och kan komma åt den från den andra maskinen
//Ola
Det kanske inte är en korsad kabel jag kör med?
Jag brukar ha den till skrivaren.
Det där med 1 minut verkar ligga något i för ibland
finns helt plötsligt XP-dator som symbol under "Nätverk"
i start-menyn trots att Nätverks och delningscenter visat
att det finns kontakt med en oidentifierad enhet en bra stund.
Det har också visat en ruta att anslutningen är begränsad.
XP-datorn brukar dyka upp ganska omgående efter att ha kört
en reparation.
Jag brukar ha den till skrivaren.
Det där med 1 minut verkar ligga något i för ibland
finns helt plötsligt XP-dator som symbol under "Nätverk"
i start-menyn trots att Nätverks och delningscenter visat
att det finns kontakt med en oidentifierad enhet en bra stund.
Det har också visat en ruta att anslutningen är begränsad.
XP-datorn brukar dyka upp ganska omgående efter att ha kört
en reparation.
Normala nätverkskablar är inte korsade, alla korsade jag har sett (som har levererats med köpta grejer) har varit märkta med en RÖD märkning (de vanliga har varit omärkta eller märkta med vit märkning).
Switchar brukar numera inte bry sig om kabeln är rak eller korsad (de har auto-sense på det), jag är dock lite osäker på hur vanliga nätverkskort funkar (jag tror det blir knas om bägge ändar försöker ha auto-sense så jag tror inte vanliga nätverkskort har det).
Switchar brukar numera inte bry sig om kabeln är rak eller korsad (de har auto-sense på det), jag är dock lite osäker på hur vanliga nätverkskort funkar (jag tror det blir knas om bägge ändar försöker ha auto-sense så jag tror inte vanliga nätverkskort har det).
Jag skulle vilja sträcka mig till att typ alla datorer (och speciellt laptop) sålda detta sekel har autodetekt på nätverksporten, alltså ska det kvitta om du har en rak eller korsad kabel.
En rödmarkerad kabel har en större sannolikhet att vara korsad än någon annan kabel, MEN omärkta kablar kan vara korsade, och röda (speciellt helröda) kan vara raka...
En rödmarkerad kabel har en större sannolikhet att vara korsad än någon annan kabel, MEN omärkta kablar kan vara korsade, och röda (speciellt helröda) kan vara raka...
Jo, det säkraste är ju att titta på färgerna på trådarna i RJ45-kontakten (de är ju genomskinliga).
Nu har jag fått tag i en nätverksbok och då borde jag kunna få ordning på det här.
DHCP = ett protokoll för TCP/IP som dynamiskt delar ut tillfälliga IP-adresser till värddatorer på samma nät.
Borde gälla i mitt fall, ett LAN.
Vidare:
Adresserna tas från en gemensam pool som ligger i en central server på nätet.
En av mina 2 datorer ska alltså agera server.
Hur avgör jag vilken som blivit server då det fungerar utan att jag ställt in att det ska var på det viset,
eller det verkar mer som server inte är inblandat i det här fallet?
Vidare:
Användbart för disklösa arbetstationer och mobila noder (tex bärbara laptops)
som behöver en tillfällig IP-adress eller leverantör av internettjänster.
Jag läser också om något som kallas
peer-to-peer-nät - ett nätverk där samtliga noder kan dela sina resurser och
sålunda kan vara servrar och arbetsdatorer på samma gång.
Sodjan säger att det inte spelar roll vad saker och ting heter men det verkar
de inte bry sig om i den här boken då det verkar vara rätta benämningen på uppkopplingen
i mitt fall. om ingen är server.
DHCP = ett protokoll för TCP/IP som dynamiskt delar ut tillfälliga IP-adresser till värddatorer på samma nät.
Borde gälla i mitt fall, ett LAN.
Vidare:
Adresserna tas från en gemensam pool som ligger i en central server på nätet.
En av mina 2 datorer ska alltså agera server.
Hur avgör jag vilken som blivit server då det fungerar utan att jag ställt in att det ska var på det viset,
eller det verkar mer som server inte är inblandat i det här fallet?
Vidare:
Användbart för disklösa arbetstationer och mobila noder (tex bärbara laptops)
som behöver en tillfällig IP-adress eller leverantör av internettjänster.
Jag läser också om något som kallas
peer-to-peer-nät - ett nätverk där samtliga noder kan dela sina resurser och
sålunda kan vara servrar och arbetsdatorer på samma gång.
Sodjan säger att det inte spelar roll vad saker och ting heter men det verkar
de inte bry sig om i den här boken då det verkar vara rätta benämningen på uppkopplingen
i mitt fall. om ingen är server.
Du har en övertro till det skrivna ordet 
som slft säger så får dina datorer sannolikt apipa adresser, kontrolleras enklast genom ipconfig /all
Det är en failover om dhcp servern inte funkar (eller inte ens finns)
Du behöver inte använda DHCP om du inte vill, statiska IP funkar alldeles ypperligt.
Vill du använda dhcp så är det bara att välja en av datorerna och installera en dhcp server på den. Lämpligen den som alltid slås på först (här märker vi problemen med dhcp i ditt "nät")
som slft säger så får dina datorer sannolikt apipa adresser, kontrolleras enklast genom ipconfig /all
Det är en failover om dhcp servern inte funkar (eller inte ens finns)
Du behöver inte använda DHCP om du inte vill, statiska IP funkar alldeles ypperligt.
Vill du använda dhcp så är det bara att välja en av datorerna och installera en dhcp server på den. Lämpligen den som alltid slås på först (här märker vi problemen med dhcp i ditt "nät")
Om jag gör den dator som jag vanligtvis också ansluter till internet
till dhcp-server så kommer den delen inte att påverkas?
Kabeln jag använder är vit och märkt: E201854-B ETL VERIFIED TIA/EIA-568-B.2 CAT.5 UTP PATCH
Boken jag läser är från PAGINA av Gunvald Hedemalm
till dhcp-server så kommer den delen inte att påverkas?
Kabeln jag använder är vit och märkt: E201854-B ETL VERIFIED TIA/EIA-568-B.2 CAT.5 UTP PATCH
Boken jag läser är från PAGINA av Gunvald Hedemalm