Upplösning på enkoders?
Upplösning på enkoders?
Bara en fundering. De vanliga (Alps) som tex Elfa säljer har ju 24 pulser/varv. Räcker det, eller bör man ha tex 100? Finns det ngn fördel att det är ett jämnt antal pulser/varv, tex om man har 100/varv och 1varv=1mm, så kan man ju ratta en hundring per steg?
Re: Upplösning på enkoders?
för mpg är det otroligt mycket smidigare om man har 100 pulser per varv,
då kan man stega milimetrar med 0.1 per puls lätt genom att räkna varv
då kan man stega milimetrar med 0.1 per puls lätt genom att räkna varv
Det var litet det jag misstänkte.. Tips på vem som säljer sådana enkoders?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det går ju annars att fuska lite. Som MadModder i andra bilden här.
Oftast så triggar styrsystemen på alla flankerna så en enkoder med 25 pulser har en upplösning på 4 gånger det värdet.
Spelar det någon större roll om det är 24 steg/varv eller 100?
Under mina år som CNC-vevare har jag nog aldrig tittat på ratten när jag har vevat. Det som är intressant är hur distinkta stegen är. Heidenmaskinen jag kör nu har inga "klick" alls i sin handratt. Helkass.
För mig skulle det funka fint med 24 steg/varv + naturligtvis en omkopplare för 0,1mm / 0,01mm / 0,001mm steglängd (Fanuc-style)
Under mina år som CNC-vevare har jag nog aldrig tittat på ratten när jag har vevat. Det som är intressant är hur distinkta stegen är. Heidenmaskinen jag kör nu har inga "klick" alls i sin handratt. Helkass.
För mig skulle det funka fint med 24 steg/varv + naturligtvis en omkopplare för 0,1mm / 0,01mm / 0,001mm steglängd (Fanuc-style)