Tips att böja rör utan att få veck.
Re: Tips att böja rör utan att få veck.
Här är en till länk http://www.co-bw.com/Trumpet%20Tour%20CBAW.htm
På mitten böjer dom rör med vatten+såpa
På mitten böjer dom rör med vatten+såpa
Intressant sida det där!
Tydligen kör dom med en Sunnen, för hona ventilpaketet. Verkar vara högprecision.
Tydligen kör dom med en Sunnen, för hona ventilpaketet. Verkar vara högprecision.
-
En sådan Sunnen har man kört med i många timmar.
Lär inte vara kul att fastna med handsken i en sådan.
Lär inte vara kul att fastna med handsken i en sådan.
Mattias, du har möjligtvis inte några överblivna spindlar?
- Motormannen
Har hört att det där med att fylla röret med sand, plugga igen båda ändarna och tillföra värme kan vara livsfarligt.
Man måste typ vara väldigt säker på att sanden inte innehåller vatten eller annat som expanderar.
Man måste typ vara väldigt säker på att sanden inte innehåller vatten eller annat som expanderar.
Man kan ju se till att pluggen inte är helt tät, alltså att ångan tar sig ut, men inte sandkornen.
Mitt första inlägg någonsin på detta forum som jag upptäckte av en slump. Vilket fantastiskt gubbdagis!
En metod som är billig och hyfsat simpel och som används på firmor är att plugga ena änden och koppla högtryckstvätten i den andra, sedan böjer man röret med trycksatt vatten. Fördelen med detta är att när röret sträcker sig så pumpar tvätten in mer vatten för att hålla trycket uppe.
Jag har sett detta användas för att böja 10" tunväggiga rör. visserligen till en ganska stor radie men ändå.
En metod som är billig och hyfsat simpel och som används på firmor är att plugga ena änden och koppla högtryckstvätten i den andra, sedan böjer man röret med trycksatt vatten. Fördelen med detta är att när röret sträcker sig så pumpar tvätten in mer vatten för att hålla trycket uppe.
Jag har sett detta användas för att böja 10" tunväggiga rör. visserligen till en ganska stor radie men ändå.
Jobbade som rörbockare för ett gäng år sedan på Alstoms fjärrvärmetillverkning, vi bockade allt från 15mm koppar till 70mm stålrör, och stålrören bockade vi i en maskin som det sitter ett dorn (stavning!?) på. Alltså en rund mojäng som är inne i röret, och som röret glider på när det böjs, längst ut i änden är dornet rundat..
Blev inga knän på rören eller andra otrevligheter...
Någon som föstod hur jag menade?
Blev inga knän på rören eller andra otrevligheter...
Någon som föstod hur jag menade?

- Mizzarrogh
Ang metoden med sand så fungerar den fint om man är noggrann, men på ett annat forum där jag brukar hänga finns beskrivet ett exempel där olyckor med dödlig utgång inträffat då pluggen lossnat pga inre expansionstryck vid upphettning och tex. träffat genom huvudet, denna metod kan altså vara förenat med livsfara om man inte vet vad man gör då trycket inuti röret kan bli extremt högt. (om man hettar upp ett hermetiskt igensvetsat rör kan det tom explodera).
Är det själva sanden som expanderar då eller?
Genom att lämna små hål (blir ofta små hål när man tar "omtag" med svetsen, iaf när jag svetsar) som luft och ev. vattenånga kan sippra ut genom kan det ju inte bli något tryck, såvida inte själva sanden expanderar mer än stålet.
Genom att lämna små hål (blir ofta små hål när man tar "omtag" med svetsen, iaf när jag svetsar) som luft och ev. vattenånga kan sippra ut genom kan det ju inte bli något tryck, såvida inte själva sanden expanderar mer än stålet.
- Mizzarrogh
Borde vara luft och vattenånga, tycker man (det händer även med ett "tomt" rör), kan inte tänka mig sanden ger sådan effekt. Däremot kan sten bete sig underligt om man tex lägger solida stycken i extrem hetta men det är ju en annan sak. 
Edit: Ja, det är brukligt att borra eller lämna ett hål som gasen kan passera ut genom för att slippa detta.

Edit: Ja, det är brukligt att borra eller lämna ett hål som gasen kan passera ut genom för att slippa detta.
Är det någon som vet om det går att böja en U-profil så att den bildar en böjd skena?
- Mizzarrogh
Ja, fast det är väldigt svårt om den inte har stöd på bägge sidor, jag vet inte om det går att göra något själv av tex hård spånskiva som man skipar eller fräser till och skruvar/bultar ihop (så att du får två profiler som passar över varandra alltså, i verkstads sammanhang använder man tex bockningsverktyg med block och hjul eller pressblock.
För att bocka profiler med något resultat behöver du en sådan här:
Eller för lite större profiler:
(Lite smygreklam, men jag jobbar på firman i Hässleholm som bygger dem)
Försöker du bara bocka dem "över knäet" kommer de att slå sig
Ska du bocka en klen U-profil den svåra vägen behöver du dessutom en dorn eller fylla den med en plastskena så den inte kollapsar. För grövre profiler räcker det med ett draghjul i bockpunkten.
Eller för lite större profiler:
(Lite smygreklam, men jag jobbar på firman i Hässleholm som bygger dem)
Försöker du bara bocka dem "över knäet" kommer de att slå sig
Ska du bocka en klen U-profil den svåra vägen behöver du dessutom en dorn eller fylla den med en plastskena så den inte kollapsar. För grövre profiler räcker det med ett draghjul i bockpunkten.