12V -> 28V 5A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Merlin.swe

12V -> 28V 5A

Inlägg av Merlin.swe »

Hej alla!

Tänkte bygga en batteriladdare att ladda LiPo batterier med. Laddaren ska kunna drivas på ett 12Volts bilbatteri. Men jag behöver en utspänning på ca 28V och minst 5A från strömförsörjningen. Har sökt på webben efter ritningar på någon form av DC-DC converter eller "Step-up" men hittar inget som klarar minst 5A. Vill undvika att använda en trafo i bygget om möjligt.
Har ni några tips?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: 12V -> 28V 5A

Inlägg av Icecap »

Att undvika trafo i bygget är nog väldigt kört men jag undrar: varför ingen trafo?
Eller menar du transformator som "230V transformator"?

Att bygga en step-up som klarar denna effekt är knappast ett större problem, allting ska bara dimensioneras ganska kraftigt.

T.ex. 73-384-29 kan användas, man behöver ingen transformator men väl en induktans och det ska räknas en del på allting men det är definitivt inget större problem.

DÅ det ju blir en del ström som ska tas ur bilackumulatorn måste man se till att switch-transistorn har ett lågt Rdson. Det finns många andra kretsar att styra detta med men alla rimligt enkla sätt kräver en induktans.
Merlin.swe

Inlägg av Merlin.swe »

Icecap:
Ja, det var transformator jag menade.

OK, så om jag har förstått dig rätt så finns det ingen färdig krets liknande en voltregulator som kan få upp spänningen (inte om jag ska ha ut 5A iallafall) utan jag får bygga ett switchat nätagg.

Har du något tips på vart jag kan hitta bra information om hur man bygger ett sådant?
Det var 15 år sedan jag gick eltele och ska sanningen fram så sov jag nog på en del lektioner... :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag brukar läsa databladen på kretsar, kolla på exempelkopplingar och räkna.

Om du t.ex. kollar HÄR kan du skriva in de värden som gäller och få förslag på lämpliga kretsar, i deras datablad kan du sedan se kopplingar, räkna ut värden osv.
Merlin.swe

Inlägg av Merlin.swe »

Tack Icecap, precis vad jag letade efter!
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Hoppas du har järnkoll på laddningsprocessen som krävs av en LiPo laddare, om du skall bygga en själv.

Överladdning över 4.2V per cell innebär nästan alltid en säker brand.

Med tanke på att priserna på färdiga laddare är så pass låga nuförtiden skulle jag perssonligen allvarligt överväga att bygga en egen.
Merlin.swe

Inlägg av Merlin.swe »

Jo jag vet riskerna med LiPo. Flyger RC helikopter sedan ett par år och har sett LiPo bränder.
Tyckte bara det skulle vara en kul grej att bygga en egen laddare. Då min andra hobby är PIC programmering så hade jag tänkt att sätta en grafisk display på laddaren så man kan se ladd kurvor o dyl direkt på laddaren istället för ett PC gränssnitt.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Vad hindrar att du köper en färdig laddare, "sniffar" dess laddström med en PIC + MAX4172 (eller motsvarande) och sedan ritar kurvor och vad det nu är du är intresserad av? Då får du åtminstone brandrisken på den säkra sidan.
Merlin.swe

Inlägg av Merlin.swe »

Som sagt så var det bara en kul grej att bygga en själv.
Men precis som ToPNoTCH skriver så är det inte ekonomiskt att bygga en själv. Skulle tro att jag får två laddare för samma pris som en hemma byggd, särskilt om man kollar på priserna från Hongkong.
Jag får försöka hitta på något annat projekt! :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

MC34063 tror jag kan passa dina önskemål bra.
Du får addera en transistor och beräkna spolen enligt formlerna i databladet(sid 13 och 14).
http://www.st.com/stonline/products/lit ... s/5257.pdf
Skriv svar