Driva server på solceller/batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jonas18z

Driva server på solceller/batterier?

Inlägg av jonas18z »

Som alla vet så stiger elpriserna mer för varje dag nu. Jag har haft några funderingar på att driva min hemma server med solceller och batterier.
I dag har jag en p4 som drar mycket ström, men tänker byta ut denna till en atomprocessor med 2 hd. Finns det någon möjlighet att driva denna med solceller och batteribackup till en vettig kostnad, jag bor i en lägenhet med liten balkong?

Är 12v->230v rätta vägen eller finns det något nätaggregat som drivs med 12v?
ristomemo

Re: Driva server på solceller/batterier?

Inlägg av ristomemo »

Så länge man redan har ett elabbonemang och betalar den fasta nätavgiften så är det billigare att köpa färdig el än att producera med solceller. Har för mig att 1kWh solcellsel kostar ca 5kr.

Edit: Minns inte på hur många år kostnaden slogs ut för att komma fram till 5kr, så ta denna siffra med en näve salt.
Senast redigerad av ristomemo 7 april 2010, 21:38:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Generellt sett så över tid så lönar sig solcellers elproduktion idag ... installationskostnaden utöver cellerna ligger på ca 50% -- alltså cellerna + 50% installation (elektriker osv.). Man kan kalla det en omogen bransch . om du pular själv kan man få ihop det inom säg 3-5 år kanske beroende - på kW förbrukning . samt skippa AC helt då i systemet. Då vi inte har timmätning för förbrukning / produktionsmätning i Sverige (idag) kan exempelvis en villa inte installera sin egna förbrukning ekonomiskt då produktionen inte kan mätas var den producerar mest ie. 10.00 - 14-00 , villan förbrukar mest under 17.00 - 20.00 och med dygns-månadsmätning kan inte detta ses ekonomiskt annat än med egen lagringsbank(batterie) ... osv.

att Sverige inte har timmätning är förvånande ! ...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det finns diverse mini-ITX nätagg som drivs med 12V.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Här har du mera info om solpaneler. http://24volt.eu/solcell.php

Saxar ut lite snabbt
Solpanelens effekt varierar över dagen beroende på solens rörelse över himlen och för att förenkla beräkningarna av den energi en solpanel ger under ett helt dygn brukar man säga att solpanelen ger max effekt under fyra timmar och inget den övriga tiden. Detta är inte sant, solpanelen laddar även vid molnigt väder och under en större del av dagen, men inte alls med samma effekt. Det hela beror ju också på var man bor i landet och hur panelen är monterad. Med tumregeln fyra timmar gånger solpanelens effekt ger för en 75-wattspanel ca: 300 Wh/dygn, detta gäller under sommarmånaderna. Under ett helt år kan man multiplicera panelens effekt med 1000, vilket blir ca: 75 kWh/år +-10%.
Om vi glädjeräknar på dessa uppgifter o säger att vi får så mycket som 150kWh/år dvs ca 150kr el om man skulle köpa den elen ur hålen ur väggen. En 75Ws panel kostar 2695kr. Den skulle alltså dröja 2695/150= 18år innan man nått break even. Nu är detta en väldigt snabb uträkning så kanske går att räkna hem det snabbare med annan teknik. Fast jag har inte ens tagit med kostnaden för regulator och batterier (som dessutom har begränsad livslängd), ej heller någon kostnad för arbetet är med i detta.

Fast solceller är väldans trevligt då man är "off grid".
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

En 75Ws panel kostar 2695kr. Den skulle alltså dröja 2695/150= 18år
man ser hela tiden kostnad per Watt sjunka så din siffra ovan är väldigt tidsbestämtfelvisande.

en Watt idag för en cell ca 1 euro . sen skall entreprenörerna på med paneltillverkning samt installationskostnad ...

kan du utveckla 2695/150 = 18 . var ser du 150 ...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jo visst sjunker kostnaden, snart blir det förhoppningsvis lönsamt.

Läs igen så ser du var 150 (150kr/år i "sparade el") kommer ifrån.
2695kr är vad en färdig 75Ws panel kostar på 24volt.eu (dvs svenskt affär med moms, exkl frakt)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Det är lönsamt redan idag om man räknar långsiktigt samt med en större anläggning ...
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jodå. Som sagt detta är bara snabba siffror jag visade för en idag normal solcellanläggning på husvagnar och fritidshus. Som även skulle gå att montera på trådstartarens balkong.

Betvivlar inte att man kan få ned "break even"-tiden till kortare, men vore kul att se om du har några ca siffror att dela med dig för en sådan anläggning.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Solceller är extremt olönsamt men har man råd så skulle man (även jag) nog chansa vem vet vad elen kostar såsom elnazi... ähum elkommuni.. ähum elbolagen håller på.

Livslängden är iaf beräknad till över 25 år så tar det 18 år har man ju åtminstone 7 år med "vinst", sen kan man ju räkna ränta osv och ränta på 2695 är 135kr /år (5%) dvs man "tjänar" 15 kr per år som man då kan amortera eller nåt :mrgreen:

Men den som får sin el MED elnätsavgifter för 1 kr kan skicka ett PM till mig och bifoga vart jag tecknar det avtalet. El idag kan man kallt räkna med 2 kr c:a när allt är betalt. :cry:
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

problematiken ligger delvis i skatt . om man producerar själv och inte "gridar" slipper man skatten ...

problematiken är politisk . solenergi eller förbruka all uran inom 2050 . sen då ? ...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

xraid:Bäst är ju helt klart att spara den elen genom att tex köra all belysning á la lågvolt från solcellsladdade batterier. Tyvärr blir då investeringen ännu större om all belysning ska bytas ;)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

jag var på en föreläsning var vi påvisas befolkningsökningen samt energiförbrukningen i grafer . där ser man hur uranet är slut innan oljan ... sov på den ! ...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag betalar 20öre i överförings kostnad och 117öre för elen. Så det är en bit kvar till 2kr. Med fast avtal är det billigare just nu. Men det är tillfälligt.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

v-g: ALL belysning skall bytas - skall du va med ? ..

edit: skall = ska men med poetiska förtecken ...
Skriv svar