Hur dränera "lagom mängd" laddning ur blybatteri?
Hur dränera "lagom mängd" laddning ur blybatteri?
På jobbet har jag runt 4st "Sealed lead acid battery", märkta 12V / 2.9Ah samt varningen "Do not short circuit". Vidare så har jag ungefär 15 laddare (av samma / liknande typ) till dessa batterier. Laddarna ska nu testköras.
Problem: Alla batterier är i detta nu fulladdade. Jag vill så att säga dränera bort lite laddning ur batterierna (så att spänningen hamnar på 10V eller så, tömma dem helt behövs inte) så att jag kan använda laddarna för att på så sätt testköra dessa.
Körde en 12V-motor som lyfte 160kg vikter upp och ner i ungefär 5 minuter med förhoppningen att detta skulle göra slut på lite kräm, men voltmetern vek sig inte en millimeter efter körningen. Starka batterier, tydligen.
Jag letar nu efter ett helautomatiskt sätt att tömma batterierna utan att på något sätt skada dem. Jag läser på http://sv.wikipedia.org/wiki/Amperetimme för att förstå enheten, men där framgår ingenting om det är skadligt eller inte att ta ut t.ex 10 ampere ur dessa batterier, bara att urladdningen skulle (om jag förstått rätt) ske strax mer än tre gånger snabbare.
Hur kan jag lösa det här? Koppla exempelvis en lagom stark halogenlampa till batteriet och låta den stå i en skrubb ett tag?
Andra förslag?
Problem: Alla batterier är i detta nu fulladdade. Jag vill så att säga dränera bort lite laddning ur batterierna (så att spänningen hamnar på 10V eller så, tömma dem helt behövs inte) så att jag kan använda laddarna för att på så sätt testköra dessa.
Körde en 12V-motor som lyfte 160kg vikter upp och ner i ungefär 5 minuter med förhoppningen att detta skulle göra slut på lite kräm, men voltmetern vek sig inte en millimeter efter körningen. Starka batterier, tydligen.
Jag letar nu efter ett helautomatiskt sätt att tömma batterierna utan att på något sätt skada dem. Jag läser på http://sv.wikipedia.org/wiki/Amperetimme för att förstå enheten, men där framgår ingenting om det är skadligt eller inte att ta ut t.ex 10 ampere ur dessa batterier, bara att urladdningen skulle (om jag förstått rätt) ske strax mer än tre gånger snabbare.
Hur kan jag lösa det här? Koppla exempelvis en lagom stark halogenlampa till batteriet och låta den stå i en skrubb ett tag?
Andra förslag?
Re: Hur dränera "lagom mängd" laddning ur blybatteri?
Standard är just lampor. Det bör vara lampor som inte drar mer än runt 1,5A, alltså 15-20W för att inte skada batterierna och det kommer att ta ett par timmar för dom. Säkrast ville det vara att ha ett kretslopp med ett relä som självhåller fram till spänningen understiger ett visst nivå varefter den släpper, detta ville skydda vid kafferast osv.
En transistor, ett relä, en zenerdiod, ett ringtryck och lite motstånd samt en diod ville göra susen.
En transistor, ett relä, en zenerdiod, ett ringtryck och lite motstånd samt en diod ville göra susen.
Nej!
Transistorn ska vara PÅ (via zenerdiod och strömbegränsaremotstånd) när spänningen är "för hög" (alltså fulladdad).
Detta drar då reläspolen som sitter mellan + och kollektor MEN där sitter även en NO-kontakt från samma relä i serie med detta så reläet kan bara dras om det är draget.
Till detta har man ringtrycket, det sitter över NO-kontakten och man startar allt med den.
Transistorn ska vara PÅ (via zenerdiod och strömbegränsaremotstånd) när spänningen är "för hög" (alltså fulladdad).
Detta drar då reläspolen som sitter mellan + och kollektor MEN där sitter även en NO-kontakt från samma relä i serie med detta så reläet kan bara dras om det är draget.
Till detta har man ringtrycket, det sitter över NO-kontakten och man startar allt med den.
Jag förstår nog inte begreppet "ringtryck". Enda gången jag hört det är i däcksammanhang, men nu är det ju inte däck jag jobbar med. Vad är ringtryck i elektroniksammanhang?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ringtryck = NO tryck knapp typ dörrklocka
Efter att ha läst inläggen ett par gånger extra nu så verkar det som att det är jag som spegelvänt relät i mitt schema. NO-switchen ska förstås vara i serie med lampan, och spolen mellan + och kollektor.
Eller så har jag gjort något annat fel, men det hittar jag inte.
Eller så har jag gjort något annat fel, men det hittar jag inte.
-
Mindmapper
D1 ska sitta ovanför punkten. Dvs den ska sitta katod mot +12V och anod mot R2.
- prototypen
Men som vanligt så vänder jag på problemet, kan man inte göra en konstlast som man provkör laddarna i, lite motstånd och halvledare på en kylfläns lastar ner laddare så man kan testa max ström, och spänningen vid vilken laddningen avbryts.
Hålla på och stressa ett batteri sådär, skäms
Protte
Hålla på och stressa ett batteri sådär, skäms
Protte
Jag har mitt sinne öppet för förslag protte. Håller med om att det är lite fult att stressa batterier, men på min amatörnivå ser jag ingen annan lösning. Laddarna måste testas grundligt, helst förra veckan, men hur de testas spelar ingen roll så länge slutresultatet är fullt tillförlitligt.
Om det t.ex. är 3-stegs laddare kan man inte testa på det vis.