Magnetventil DIY

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
hornfeldt

Magnetventil DIY

Inlägg av hornfeldt »

Har länge haft planer på att bygga nånting för att vattna blommorna automatiskt men har aldrig hittat några billiga magnetventiler. Så jag började fundera om man kunde göra egna på något sätt.

Här är min plan:
Ventil.pdf
Ventil.dwg

Två stumpar PV-rör i ett större PV-rör med en magnetkula i mitten.
Alternativt om vattentrycket inte orkar täppa för hålet så kanske man kan montera in en fjäder också.

Kan det här funka ?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Magnetventil DIY

Inlägg av AndLi »

Min spontana känsla är, nej, du kommer inte få tillräcklig kraft för att orka dra tillbaka kulan.
Men du kanske är bättre på att linda spolar än vad jag var..
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Jag köpte några av dessa ventiler från "Traderamoster" (alias) på Tradera.
Bild
Bild från sidan
Etikett
"24VDC 165Ohm 3.5W 35PSI"
Tyvärr lite klena anslutningar, men den verkar klara tillräckligt vattenflöde enligt mig.
Ska det vara automatisk blombevattning kanske det inte gör något om det tar lite tid att vattna.
Han sålde envägs- och tvåvägsventiler(COM, NC, NO) för 25-50kr/st så jag köpte några.
Jag har fler om du skulle vilja testa själv.

Föresten, vad har du tänkt ha för styrning till det hela? Fuktsensorer, mikroprocessor, pump etc eller ska bevattningen bara styras av en timer?

//En annan som funderat på automatisk blombevattning :wink: :)
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

AndLi:
Tänkte ha en ca. 2-3m vattenpelare så något vidare tryck kommer det inte bli.

EEPROMdanne:
Ja den där såg rätt passande ut, men funkar det vill man ju ha några stycken. Säljer han fler eller var det bara dom där ?
En mikroprocessor(AVR) blir det nog, fuktsensor är målet men blir nog timer till en början.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Magnetventiler från gamla tvätt- och diskmaskiner kostar inte skjortan. Då gäller det mest att ha bra kontakter med återvinningen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nya så kan de faktiskt alltså några 100-lappar om det vill sig illa, begagnade kan man få tag på för bra lägre summa om man har något serviceställe för vitvaror i närheten och tom kanske gratis om man berättar till vad och man själv skruvar av den.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Mindmapper skrev:Magnetventiler från gamla tvätt- och diskmaskiner kostar inte skjortan. Då gäller det mest att ha bra kontakter med återvinningen.
Det borde ju gå att höra med vitvarubutiker/reparatörer om de har nått som de vill bli av med åxå, alternativt sälja för en billig slant. Går de med på det så kan man ju bjuda på nån vetelängd eller nått så att man håller sig på plussidan med dem. :)
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Bygg en anordning som klämmer åt en trädgårdsslang istället, mycket lättare att få och fungera.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eller som när man får dropp på sjukhuset.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vindrutespolarpump från Biltema kommer jag att använda (när jag väl får "tummen ur"), billigast och enklast samt med färdig tank samt anslutningar och slang från början.
Enkel för 99:- http://www2.biltema.se/products/product ... emId=89323
Dubbel för 149:- http://www2.biltema.se/products/product ... mId=155764
Sen så har jag funderat på att använda en enkel påfyllningsanordning av dessa tankar gjord av 20l dunk med kranlock och självfall (när nivån i pumpbehållaren sjunkit så lågt att luft tränger in i respektive dunk så tränger motsvarande mängd vatten ut).
Tänkt med vanlig 20L dunk och http://www.jula.se/kranen-kronje-130807
Eller så använder jag http://www.jula.se/dunken-donje-130806 som har allt direkt inkl upphängningsanordning (ej kontrollerat att den funkar exakt såsom jag vill)
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

hornfeldt:
Jag kan fråga om han har fler ventiler.

Pump med tank som limpan4all länkade till såg ju trevliga ut, bara man åker förbi Biltema nångång...
Skriv svar