Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Syftar du på de runda för motorerna? Mer av att det var dessa kontakter för mitt förra 3-axliga drivsteg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jo de där DIN kontakterna, de är ju inte världens säkraste att hålla kontakterna på plats och klarar inga höga strömmar heller precis.
Jag vet. Dock funkar det bra. OCh motorerna har bara 2A lindningsström så det är inte så farligt. Att de lossnat har jag aldrig varit med om. De sitter ganska bra faktiskt.
Jag håller med Andax, DIN kontakterna är skitbra
. Själv använder jag nästan alltid dem på robotar!

En Sherline 5410, skulle bygga en först men den skulle inte få plats hemma. Denna maskin går in i garderoben 
Men när jag flyttar till större lägenhet/hus kommer det bli en större

Men när jag flyttar till större lägenhet/hus kommer det bli en större

- Mizzarrogh
Vad skulle detdär vara bra för?? Nu vill jag också ha en CNC att köra trä med... 

En lite mer strukturerad bitshållare då jag tröttnat på att ha alla samlade i botten på en burk med lite av varje. 7mm hål frästa med 4.9mm notfräs i spiral.
Passade på och gjorde tre stycken med 200 hål i varje vilket ledde till att
driftstidsindikatorn på lillsyrrans spindel passerade 100 timmar!
Det kliar i fingrarna att skaffa något lite större...
Dumt att ange hur många timmar din syrra har blivit utnyttjad. En ny orörd syrra betingar mycket högre pris...
Något jag undrar över är hur syrrornas "linjärrör" blir påverkade. Dvs. hur mycket valsas det runda röret till platt just där lagrerna tar i? I början, om man antar ett teoretiskt runt rör/stång, så blir yttrycket oändligt högt, vilket resulterar i tillplattning/sättning. Snart har tillplattningen orsakat en yta som är begränsad och ganska hård av plasticitetshärdningen. Är det nödvändigt att ställa om lagren efter en sådär 100 timmar? Självklart har det betydelse hur hårt man har kört med syrran... Men med era mått, som haft syrror ett tag, har ni behövt ställa om lagringen?

Något jag undrar över är hur syrrornas "linjärrör" blir påverkade. Dvs. hur mycket valsas det runda röret till platt just där lagrerna tar i? I början, om man antar ett teoretiskt runt rör/stång, så blir yttrycket oändligt högt, vilket resulterar i tillplattning/sättning. Snart har tillplattningen orsakat en yta som är begränsad och ganska hård av plasticitetshärdningen. Är det nödvändigt att ställa om lagren efter en sådär 100 timmar? Självklart har det betydelse hur hårt man har kört med syrran... Men med era mått, som haft syrror ett tag, har ni behövt ställa om lagringen?
Det är klart att det blir en liten plan yta på stängerna, men jag har inte justerat lagren i Y eller X, Z har jag plockat ner två gånger för att byta "brytpinne" och sen en ny, kortare Z-vagn för att rymma lite högre arbetstycken under.
Nu har jag fräst ett kort till!
f.petrini: Jag använde en 60° gravyrfräs
Fräsen: Tack för tipset, på detta kort har jag gjort så.
underlaget är planfräst, och kortet satt fast med dubbelhäftande tejp.
Ska jag posta G-koden till detta kort?

f.petrini: Jag använde en 60° gravyrfräs
Fräsen: Tack för tipset, på detta kort har jag gjort så.

Ska jag posta G-koden till detta kort?

Lite gravyr i aluminium och lite andra småbitar till det här bygget har jag fräst,
den blev rätt snabb

den blev rätt snabb