Hur göra rent och rädda elektronik som legat ute? [Nytt!]
Re: Hur göra rent och rädda elektronik som legat ute?
Hoppas den ugnen inte används till mat efteråt..
Nej det är en ugn som används till lite allt möjligt icke ätbart, inte för att jag tror jag avlidit om jag använt den till det.
Är inte IC-kretsarna spruckna till och med ???
Ser så ut på den "moddade" och den över.
Inte så lovande tecken i så fall
Nåväl hoppet är det sista som överger en.
Ser så ut på den "moddade" och den över.
Inte så lovande tecken i så fall

Nåväl hoppet är det sista som överger en.
Nej då det är bara som det ser ut, när kortet togs var det ju både fukt och gucka överallt...
Inget bra att torka i för hög temperatur, vill minnas att det tillochmed finns ett namn inom ytmonteringsvärlden som heter "popcorning".
Vilket beror på för hög fukthalt i komponenterna så de exploderar när de värms till lödtemperatur och ska visst låta som när man poppar popcorn.
Om jag nu minns rätt.
Edit:
Ska du mäta på låga frekvenser utan snabba stigtider så funkar det hjälpligt med sladdar direkt in i ingångarna, men ska du mäta på nåt snabbare eller t.ex. fyrkantvåg med snabba flanker så blir det dels extrabelastning på mätstället och mycket konstigheter som ringningar och annat på det du ser i skopet.
Så du kan ju prova om det fungerar med vad som helst egentligen, men fungerar det och du ska använda det ska du nog skaffa riktiga probar.
Tror att PeterH här på forumet har hyfsat billiga probar att sälja, eller iallafall hade.
Vilket beror på för hög fukthalt i komponenterna så de exploderar när de värms till lödtemperatur och ska visst låta som när man poppar popcorn.
Om jag nu minns rätt.

Edit:
Ska du mäta på låga frekvenser utan snabba stigtider så funkar det hjälpligt med sladdar direkt in i ingångarna, men ska du mäta på nåt snabbare eller t.ex. fyrkantvåg med snabba flanker så blir det dels extrabelastning på mätstället och mycket konstigheter som ringningar och annat på det du ser i skopet.
Så du kan ju prova om det fungerar med vad som helst egentligen, men fungerar det och du ska använda det ska du nog skaffa riktiga probar.
Tror att PeterH här på forumet har hyfsat billiga probar att sälja, eller iallafall hade.
har man vakumpump (under 5 mBar) och rätt behållare som tål vakumet så kan man koka av vattnet i rumstemperatur den vägen - vattendroppar som ligger under IC mm kan ta väldigt lång tid på sig att dunsta bort om man inte hjälpe till med ugn med några få grader över 100 eller med vakum.
hur eller hur skall man inte vara ivrig att slå på strömmen utan här gäller tålamod med kanske veckors torkning innan strömpåslag om det självtorkar i rumstemperatur - slår man på strömmen och det är vatten kvar så kan det lätt börja korrodera under kretsar där vätska är kvar, det blir ledande slaggprodukter som ger överledning och i värsta fallet kan korrodera av ledare.
hur eller hur skall man inte vara ivrig att slå på strömmen utan här gäller tålamod med kanske veckors torkning innan strömpåslag om det självtorkar i rumstemperatur - slår man på strömmen och det är vatten kvar så kan det lätt börja korrodera under kretsar där vätska är kvar, det blir ledande slaggprodukter som ger överledning och i värsta fallet kan korrodera av ledare.
Nu är det nog snart dags att koppla in matning, blir troligen under morgondagen. Det har legat och torkat på kakelugnen i 5 dar nu tror jag.
Kan du inte lägga in en omröstningsfråga om vi tror att det funkar på första kicken, lite senare efter handpåläggning eller åker tillbaka i skrotbingen?
Lite roligt måste väl vi också få ha det. Vi får ju inte vara med när du skjuter.

Lite roligt måste väl vi också få ha det. Vi får ju inte vara med när du skjuter.

Ska bli, men nu är det påskmat som gäller!
X-IL
>Aha, antar att du menar säkringen?
Följd av diod som ger kortslutning när
likström med fel polaritet provas som matning.....
Rekomderad ingående mätspäning 35[V]
Med alla späningsspikar absolut max 100[V]
Inte mycket att komma med jämfört med analoga oscilloskop
brukar var 600[V].....
Om inkomande säkring är hel...
Är risken stor att för höj späng har försökts att mätas....
>Vad skiljer en oscilloskopprob från en
1 : 10 delnig av inkomande mätspänig är vanligt
Rätt viktigt när absolut max är 100[V].
Därtill en ökning av ingångs impedansen från 1[MΩ] parallellt med 30[pF]
till 9 gånger så mycket.
>Aha, antar att du menar säkringen?
Följd av diod som ger kortslutning när
likström med fel polaritet provas som matning.....
Rekomderad ingående mätspäning 35[V]
Med alla späningsspikar absolut max 100[V]
Inte mycket att komma med jämfört med analoga oscilloskop
brukar var 600[V].....
Om inkomande säkring är hel...
Är risken stor att för höj späng har försökts att mätas....
>Vad skiljer en oscilloskopprob från en
1 : 10 delnig av inkomande mätspänig är vanligt
Rätt viktigt när absolut max är 100[V].
Därtill en ökning av ingångs impedansen från 1[MΩ] parallellt med 30[pF]
till 9 gånger så mycket.
Re: Hur göra rent och rädda elektronik som legat ute?[Poll]
Nu har jag lagt dit en omröstning per jojjes ordination 
GFEF>>> Tack för tipsen

GFEF>>> Tack för tipsen
Omröstningen ger en lite mer negativ bild än resten av tråden, men jag skall försöka.
Hittade en väggvårta på 9V 1A precis som specat för oscilloskopet, men obelastad ger den 13,5V, även när jag belastade med en liten fläkt mätte jag samma spänning ungefär. Törs jag ta den ändå? Hur mycket behöver man lasta en väggvårta innan den kommer ner till märkspänning ungefär?
Skall jag kanske knåpa ihop något med en LM317 istället? Blir ju dock lite saftigt att suga 1A ur.
Har tyvärr inte något labbaggregat, men känner att det blir mer och mer nödvändigt ju mer man snöar in på elektronikhobbyn.
Hittade en väggvårta på 9V 1A precis som specat för oscilloskopet, men obelastad ger den 13,5V, även när jag belastade med en liten fläkt mätte jag samma spänning ungefär. Törs jag ta den ändå? Hur mycket behöver man lasta en väggvårta innan den kommer ner till märkspänning ungefär?
Skall jag kanske knåpa ihop något med en LM317 istället? Blir ju dock lite saftigt att suga 1A ur.
Har tyvärr inte något labbaggregat, men känner att det blir mer och mer nödvändigt ju mer man snöar in på elektronikhobbyn.
Släng dit en linjär regulator och två kondensatorer med stor kapacitet på både in- och utgång. Definitivt att rekommendera i detta fall då du behöver utesluta felkällor..
Ett dåligt alternativ är annars att använda en låg resistans i serie med en zenerdiod Vf=9V över utgången.
Ett dåligt alternativ är annars att använda en låg resistans i serie med en zenerdiod Vf=9V över utgången.
>väggvårta på 9V 1A precis som specat för oscilloskop
Min medleverade väggvårta tiil min PCS500 bli mer än betänkligt värm
1A är nog i underkant vad som behövs
PDF filen PCS500-9a_cir.pdf sidan 6 visar ingående kraftmatning.
Att utläsa hur nogrant inkomande spänig skall vara 9[V]
Är mera än jag klara av....
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=07201052445PMb6dd
Hur man läger upp bider är något som jag behöver läsa på om
Är baksida av kretskortet rentvätta också?
talades om "inte tagit bort kretskortet"
Min medleverade väggvårta tiil min PCS500 bli mer än betänkligt värm
1A är nog i underkant vad som behövs
PDF filen PCS500-9a_cir.pdf sidan 6 visar ingående kraftmatning.
Att utläsa hur nogrant inkomande spänig skall vara 9[V]
Är mera än jag klara av....
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=07201052445PMb6dd
Hur man läger upp bider är något som jag behöver läsa på om
Är baksida av kretskortet rentvätta också?
talades om "inte tagit bort kretskortet"
Jo baksidan är också rengjord! Men den var ren innan också.